Projektant stavby METROPROJEKT Praha, a. s. se otázkou vedení
tramvajové trati na Barrandov
zabýval s několikaletými přestávkami více než 20 let. Ještě v roce 1990 byla doporučována varianta č. 4 - tunelová. V roce 1994 byly dosavadní
práce shrnuty a vyhodnoceny v dokumentaci "Studie tramvajových tras". Výsledkem studie byly čtyři srovnatelné varianty,
dvě tunelové a dvě povrchové. Tyto varianty se lišily především v překonání převýšení mezi smyčkou
Hlubočepy a sídlištěm
Barrandov. Vedení trasy v samotném sídlišti bylo u všech variant více-méně shodné s ohledem na šířku uliční sítě a konstrukci
okolních budov, která byla přizpůsobena plánovanému sousedství tramvajové tratě.
Varianta č. 1 - tunelová
Trať pokračuje ze smyčky
Hlubočepy jihovýchodním směrem. Vzápětí překonává koryto Dalejského potoka na krátkém mostě
a pokračuje podél jižního okraje železniční tratě do Hostivic. Poté se stáčí k jihu a na krátké estakádě překonává
Hlubočepskou ulici. Podjezdem pod estakádou ulice K Barrandovu trať vjíždí do Růžičkovy rokle, na jejímž úpatí mizí
v dlouhém tunelu a vynořuje se až na Barrandově v Lamačově ulici.
Varianta č. 3 - estakádová
Trať zpočátku kopíruje současnou trať podél Hlubočepské ulice. U budovy Českého armádního filmu se však odděluje a na
nízké estakádě pokračuje podél Hlubočepské ulice. Poté odbočuje podél ulice Na Srpečku a stejně jako varianta č. 1
podjíždí ulici K Barrandovu. Tu však trať počne stoupat na serpentině ve svazích Růžičkovy rokle a pak se přimyká
k jižnímu okraji ulice K Barrandovu. Podél této komunikace pokračuje do zastávky u křižovatky s ulicí Geologická.
Za zastávkou trať v mírném esíčku podjíždí ulici K Barrandovu a v místech dnešní modré zastávky vstupuje do sídliště.
Varianta č. 4 - tunelová
Již ve smyčce
Hlubočepy trať odbočuje západním směrem a přechází ve stoupající tunel, ze kterého se vynoří poblíž
žvahovské základní školy. Jihovýchodně od této školy se nachází tramvajová zastávka. Trať pokračuje na estakádě přes
ulici Hlubočepskou a železniční trať na Rudnou. Tato estakáda svírá ostrý úhel s blízkým železničním viaduktem.
Estakáda končí v tunelu začínajícím pod Kosořskou ulicí. Tunel pak stoupá vzhůru a táhlým obloukem ústí do Lamačovy
ulice. Stejně jako v první tunelové variantě, ani zde neexistuje zastávka obsluhující okolí Geologické ulice.
Případná zastávka by musela být v hloubce 40 metrů.
Varianta č. 5 - estakádová
Ze smyčky
Hlubočepy trať pokračuje na strmě stoupající estakádě podél Hlubočepské. Záhy se však přimyká k severní
straně výstupní barrandovské komunikace. Jednu estakádu rychle střídá druhá přes Růžičkovu rokli. Trať však ani poté
neopouští severní stranu ulice K Barrandovu a následuje zastávka Geologická. Pak však trať začíná být ulici K Barrandovu
trochu nevěrná, což se snaží napravit pojmenováním zastávky v ulici Lipského...
Pokud je vám tento popis povědomý, pak je to jen správné, neboť tato varianta byla městskou radou v roce 1995 zvolena
k realizaci.
Automobilový most do Jinonic
|
Schvalování projektu tramvajové trati však nebylo jednoduché. Častým argumentem odpůrců byla vysoká finanční
nákladnost stavby. V táboře oponentů proto vznikla myšlenka řešení dopravní obsluhy Barrandova pomocí autobusů nebo
trolejbusů. Zatímco v 80. letech se uvažovalo o trolejbusové trati na dně Prokopského údolí (ulice K Nové Vsi), nyní
byl záměr vystavět úplně novou komunikaci. Komunikace by navazovala na butovické ulice Mezi lány a Mezi rolemi, poté
by pokračovala jihovýchodním směrem přes nezastavěné louky k útesu nad bývalým klukovickým koupaliště. Zde by vznikla
nová estakáda, protože v těchto místech je Prokopské údolí nejužší. Komunikace by pokračovala na Klukovicemi podél
zahrádkářské osady v ulici V Klukovicích. Nyní by se komunikace rozdělila na dvě větve, jedna by pokračovala do
Lamačovy ulice a druhá do ulice Do Klukovic. Stavba estakády by byla financována z mýtného placené za průjezd po
mostu. Tento projekt by však citelně narušil vzhled přírodní rezervace Prokopské údolí, což narazilo na odpor nejen
ekologických sdružení.
Text: Petr Hnyk