|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajový provoz v Horním Slezsku...aneb Do tramvaje s cestovním pasemHistorie tramvajového provozu v Katovicích se píše od 27.5.1894, kdy začala jezdit tramvaj mezi městy Piekary, Bytom, Chorzów, Chebzie, Zabrze a Gliwice. Rozchod kolejí byl stanoven na 785mm a k provozu byla využita kombinace animální (ve městě) a parní trakce (mezi městy). S koncem 19.století s masivním rozvojem elektrické trakce v celé Evropě, došlo i v Katovicích k elektrifikaci první tramvajové trati. Stalo se tak 1.července1898. Následně v letech 1898-1899 byl elektrifikován celý kolejový systém. V roce 1899 jsou na trať napojena města Katowice, Siemianowice a vystavěno je nové spojení Zabrze - Bytom přes Biskupice a Bobrek. Ze stejného roku pochází i trať z Bytomi přes Godulu, Chebzie, Nowy Bytom do Chorzówa. V roce 1900 je vystavěno prodlužení z Katowic do Myslowic. O dalších 7 let později je zprovozněno prodloužení trati z Bobreky přes Ruda Śl. do Chebzie. Vozový park v té době tvořily čtyřnápravové motorové vozy a dvounápravové vlečné vozy německé výroby.
V roce 1918 vzniká samostatné Polsko a Hornoslezská oblast je rozdělena mezi Polsko (město Myslowice, zbytek oblasti zůstal Německu. Přirozenou hranici tvořily řeky Brynica a Czarna Premsza. Jako důsledek Slezských povstání byla německo-polská hranice roku 1922 následně ještě posunuta. Města Gliwice (Gleiwitz), Zabrze(Hindenburg), Bytom (Beuthen) zůstala německá, zbytek měst připadl Polsku. Tramvajový provoz setrval s tím, že tramvaje na 7 místech přejížděly hranici s klasickým celním odbavováním! Jednoduše mezinárodní tramvajová doprava. V roce 1928 je vystavěno spojení Katowic s městy Sosnowiec a Bedzin. Jelikož staré německé vozy již nebyly v dostatečném množství, dodány byly robustní čtyřnápravové motorové a vlečné vozy anglické výroby. V provozu se udržely do roku 1965. V roce 1930 začíná postupná přestavba sítě na normální rozchod - dokončena byla roku 1953. Jako první je v roce 1933 zprovozněna trasa Mikulczyce - Makoszowy (rozchod 1435); dosud pojížděná linkou 3.
Ve válečných letech 1939 -1945 patří celá oblast Německu, osud tramvajového provozu není znám. Na základě výsledků II. světové války dochází k posunu hranic Odra -Nisa a celé Horní Slezsko připadlo Polsku. Začíná mohutná výstavba nových tratí. Na bázi německých KSW vozů jsou od roku 1949 ve vagonce Konstal v Chorzówě vyráběny motorové a vlečné vozy N a ND. Velké množství těchto vozů je dodáno právě do Katowic. V letech 1960- 1985 jsou dodávány a provozovány čtyřnápravové vozy 13N (vycházející z vozů T1), od roku 1967 je až do roku 1972 doplňují článkové vozy 102N s kubickým čelem, resp. 102Na s čelem podobným vozu T1. V letech 1974- 1992 je dodáno velké množství čtyřnápravových vozů 105N a v roce 1993 je dodáno 6 oboustranných jednosměrných vozů 111N. V roce 2000 je vypraveno první nízkopodlažní vozidlo typu Konstal -Alstom 116Nd. Přestože jsou stále pořizovány nové vozy, dochází v osmdesátých letech k rušení tramvajových tratí. Jako první byla ještě v roce 1979 zrušena trať Bytom -Pekary, následována byla v roce 1983 tratí Bytom- Helenka - Stolarzowice a v roce 1986 "zařvaly"krátké úseky Gliwice, Dworzec - Zygmunta Starego a Gliwice, Dworzec - Trynek. Naposledy byl provoz zastaven v úsecích Bedzin - Zychcice a Bytom- Dabrówka Wielka 1.dubna 2006. I přes rušení tramvajových tratí má dnešní síť přes 200km a v současné době se jedná o nejrozsáhlejší polský tramvajový provoz.. Vozový park dnešních dní tvoří 2 historické dvounápravové motorové vozy Konstal N, 28 článkových vozů Konstal 102Na, 338 čtyřnápravových vozů Konstal 105N 6 vozů Konstal 111N a 17 nízkopodlažních vozů 116Nd. Tramvaje najíždějí na své trasy z 5 vozoven: Katowice, Chorzów, Bytom, Bedzin a Gliwice. Co se historických vozů týče, je smutné, že z provozu s tak bohatou historií zachovala jen jediná souprava vozů Konstal N+ND (ev.čísel 1100 a 1263) z roku 1950 a relativně mladý článkový vůz Konstal 102N ev.č.150 z roku 1967, který ještě nedávno sloužil jako cvičný vůz pod číslem 8. Naopak mezi pracovními vozy slouží velké množství tramvají typu N. Zajímavý je vůz R-91, vybavený dieselagregátem;který vyrábí elektrickou energii, na kterou je možno dojet i tam, kam dráty nevedou… Jak vypadal tramvajový provoz v Horním Slezsku pro čtenáře Pražských tramvají zachytil pan František Zahnáš.
Související články: Vše, co jste chtěli vědět o GOPu, ale báli jste se zeptat Tramvaje v Gliwicích již minulostí |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |