|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Polské město Wroclaw v letech 1998 - 2005Historie vzniku tramvajového provozu ve Wroclawi sahá až do druhé poloviny 19. století, kdy byl 10. července 1877 zahájen pravidelný provoz koňky, v té době ještě německém městě Breslau. Téměř přesně o 16 let později - 14. července 1893, zahájila provoz první pravidelná linka elektrické dráhy, kterou obsluhovaly motorové vozy s otevřenými čelními plošinami.
Rok 1913 se stal ve Breslau zásadním milníkem. Nejenže byly dodány nové vozy Zeppellin od výrobce Unmack Niedersedlitz, které byly ve 30. letech rekonstruovány na vlečné, ale dal tramvajovému provozu také řád. Bylo přečíslováno všech 21 tehdejších tramvajových linek. Číslování vycházelo z chronologického pořadí data vzniku jednotlivých linek, čili linka, která zahájila svůj pravidelný provoz v roce 1893 obdržela číslo 1 a nejnovější naopak č. 21. Toto číslování však nevydrželo dlouho, změna nastala v roce 1927, kdy se postupně ukazovala vytíženost jednotlivých linek, které bylo nutné posilovat. Tak vzniklo skupinové označování linek jenž spočívalo ve shlukování linek stejných koncových čísel v jedné relaci. Např. ve směru sever - jih jezdily linky 2-12-22. Jako nejvíce vytížené se ukázaly okružní linky 7 a 8. V letech 1925 - 1929 je dodáno 232 vozů LHB (Linke Hoffman Breslau). Tyto dvounápravové vozy jezdily až do roku 1977. Válečné období znamenalo útlum tramvajové dopravy. K 1. prosinci 1943 platilo nové linkové vedení, kdy z každého konce města vedly 2 linky - jedna přímo k nádraží, druhá na Rynek. Ani to dlouho neplatilo a vlivem válečných událostí byl 3.4.1945 provoz úplně zastaven. Obnoven byl téhož roku 22. srpna. Na základě výsledků II.světové války dochází k posunu hranic podle řek Odra a Nisa. Breslau se stává polským městem se jménem Wroclaw. Německé obyvatelstvo je nuceně odsunuto. Dalším zlomovým rokem je pro Wroclaw rok 1956. Wroclawi jsou dodány první tramvaje polské výroby - dvounápravové vozy typu Konstal N. Jsou postavené na bázi německého vozu KSW (Kriegs-Straßenbahn-Wagen). V letech 1965 až 1968 byly odkoupeny další opotřebované vozy téhož typu z Varšavy, jako náhrada původních dvounápravových vozů Falkenried z let 1898-1901, které v roce 1965 dojezdily. Protože kloubové vozy nepobraly tolik cestujících, co třívozové soupravy původních německých vozů resp. N- vozů, jsou od roku 1975 dodávány čtyřnápravové vozy Konstal 105N. Ty byly hned od počátku spojovány do dvojic. Rok 1978 zatnul Wroclawi tržnou ránu - došlo ke zrušení tramvajového provozu v historickém centru města. V letech 1985 - 1997 byly na některé spoje linek 3,4,10 a 12 vypravovány dokonce vlaky složené z trojic vozů Konstal 105N. V roce 1990 jsou na linku 17 vypravovány 3 vlaky 2x102Na. V roce 1991 byl ukončen provoz dvounápravových vozů N, které dosloužily v září a byly naposledy vypravovány na linky 5, 9, 22. Současný vozový park tvoří šestinápravové vozy Konstal 102Na z let 1969-1973 a čtyřnápravové vozy Konstal 105N z let 1975-1991. Původně byly tyto vozy vybaveny zrychlovačem, později byla některým dosazena tyristorová výzbroj a v posledních letech obdržely některé vozy tranzistorovou výzbroj s tím, že zůstalo zachované pedálové řízení. Tranzistorové vozy obdržely i nová oblá čela, která jim přisoudila přezdívku Bulwy. V současné době přicházejí nové vozy Konstal 105N vybavené ručním řadičem. Bulwy i nově dodané vozy jsou spojovány do stálých dvojic s tím, že druhý vůz hraje roli motorizovaného vleku. Provoz na všech linkách probíhá v časovém období mezi 5:00 a 23:30 v jednotném intervalu 12 minut ve špičce, 15 minut v sedle. O víkendech a večer je jednotný interval 20 minut. Noční provoz byl k 1.9.2003 zrušen. Vozy najíždějí na své pravidelné trasy ze 4 vozoven (text v závorce uvádí rok založení, typ deponovaných vozů, případně poznámku) - Gaj (1902, Konstal 105N), Olbin (1910, Konstal 105N), Borek (1901/02, Konstal 102Na a 105N, v letech 1973-1987 zde byly pouze vozy Konstal 102N resp. 102Na), Dabie (1913, Konstal 105N, vypravuje jako jediná sóla, ostatní jen 2x 105N). Technické zázemí zajišťují dvě staré vozovny Olbinska (v těsném sousedství vozovny Olbin, v provozu od r.1911), která nyní slouží jako dílny trakčního vedení a areál Legnicka (1902), plnící úlohu ústředních dílen. V jedné hale mělo být muzeum tramvají, ale z důvodu nedostatku financí tento úmysl vzal za své. Tramvajový provoz v Polských městech je výjimečný množstvím jednokolejných tratí. Ani Wroclaw není v tomto ohledu výjimkou. Jednosměrně pojížděná jednokolejka vyskytující se v ulici Widok - Szewska však již patří minulosti. V současné době probíhá její zdvoukolejňování. Jednokolejka byla pozůstatkem jednosměrných jednokolejných objezdů z doby, kdy tramvaje ještě jezdily na Rynek. Další jednokolejka je v ulici Krakowska- od zastávky Mijanka ke smyčce Ksieže Male. Provoz zajišťují linky 3 a 5. Bezpečnost je zaručena pomocí jednoduché světelné signalizace složené z červeného a zeleného světla, ovládané trolejovými kontakty. Třetí jednokolejka je v úseku Krzyki- Klecina, obsluhovaná linkou 17. I zde je provoz zabezpečen světelnou signalizací ovládanou trolejovými kontakty.
Související články: Zimní den ve Wroclawi 2018 Hromadná doprava ve Wroclawi 2011 Polské město Wroclaw v létě 2005 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |