Tramvajová trať vedená Hybernskou ulicí byla součástí tratě Křižovnická - Žižkov a počátky její existence spadají do dob, kdy pouličním kolejím vládly vozy tažené koňským "motorem".
Trať byla uvedena do provozu etapovitě. Nejprve byl 24. prosince 1883 zahájen provoz na úseku Křižovnická ulice - Bulhar a 31. prosince 1883 pak byla zprovozněna i žižkovská
část tratě v dnešní
Husitské ulici.
Projekt tratě byl schválen 18. září 1882 při pochůzce po projektovaných tratích. Dostavěna byla v listopadu 1883 a kolaudace proběhla 26. listopadu 1883. Trať byla v celé délce
Hybernské ulice dvoukolejná, s výjimkou křížení s
tramvajovou tratí z Dlážděné do Havlíčkovy ulice, kde byla jednokolejná. Trať prošla v roce 1901 elektrifikací, která začala být
využívána 26. srpna 1901. Neexistence potřebných kolejových oblouků na křižovatce U Bulhara a zároveň požadavek na propojení hlavního nádraží s Prašnou bránou Hybernskou ulicí
stály za výstavbou kolejové spojky vedené z
Bolzanovy ulice pravým obloukem do dnešní ulice
Opletalovy s následně napojené na trať v Hybernské ulici. Spojka v
Opletalově ulici
byla uvedena do provozu 19. listopadu 1903. Manipulační možnosti tratě značně rozšířilo propojení tratě oblouky do
Havlíčkovy ulice (ve směru od Bulhara).
Aby však to však budoucí pokolení s pátráním po historii tramvajových tratí neměla zase tak jednoduché, bylo kolejové spojení
Bolzanovy ulice přes
Opletalovu do Hybernské zase
17. listopadu 1925 zrušeno. A aby situace nebyla vůbec jednoduchá, tak 18. dubna 1947 bylo propojení
Bolzanovy a Hybernské ulice ulicí
Opletalovou opět zřízeno. Tentokráte v po
době jednokolejné manipulační spojky. Zdvoukolejnění se dočkala až 26. června 1972, tedy ke stejnému datu, kdy byla do stávající
křižovatky Opletalova připojena nová tramvajová
trať v další části
Opletalovy ulice přivádějící tramvajovou dopravu od Muzea. Účelem této novostavby bylo nahrazení rušené tramvajové tratě v přednádražním prostoru Hlavního nádraží.
Z důvodu výstavby mimoúrovňové křižovatky Bulhar byl 27. června 1977 zrušen koncový úsek tramvajové tratě v Hybernské ulici mezi Opletalovou ulicí a křižovatkou Bulhar. Ke stejnému
datu byla navíc zrušena celá navazující
žižkovská trať v Husitské ulici. Napojení Hybernské ulice na žižkovské tratě tak nyní bylo možné pouze s použitím někdejší spojky v Opletalově
ulici, která se stala neoddělitelnou součástí tratě v Hybernské ulici. Neuplynul však ani rok a z tratě v Opletalově ulici již zbyl použitelný pouze úsek mezi Hybernskou a Bolzanovou
ulicí. Ve většině úseku
novostavba tratě Opletalova - Muzeum z roku 1972 byla 25. března 1978 zrušena a do roku 2003 zde zůstaly pouze
kusé odstavné koleje.
Trať v Hybernské ulici přežila ještě dalších osm let. Poslední ránu z milosti dostala 4. července 1985, kdy byla - s ohledem na dokončování pěší zóny v ulici Na Příkopě a
přípravu zprovoznění trasy metra B - zrušena v celém zbývajícím úseku od Prašné brány až po Opletalovu ulici.
Fotografie: © Miroslav Křehlík, © Jaroslav Veselý a archiv