|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Starší deníčky Pražských tramvají
12. listopadu 2005:
O omezených rychlostech v provozu tramvají jsem se zamýšlel již ve svém minulém zastavení se nejen nad tramvajemi, ale vším okolo.... Ovšem ony se množí ještě více než houby václavky a jejich vyvěšování začíná překonávat všechny mé nejhorší představy. Pomalu v každém oblouku již visí omezená rychlost a to tu zatím máme v provozu tramvaje s otočnými podvozky. Uvidíme, co udělá s kolejovým svrškem nízkopodlažní Anitra z plzeňské Škodovky, jejíž podvozky příliš otočné nejsou (jen částečně) a která se má již tento měsíc v Praze objevit. V seznamu krátkodobých výluk na měsíc listopad se objevují dvě výluky navíc, původně neplánované. V sobotu 19. listopadu mezi 9:00 - 15:00 h a v neděli 6:00 - 12:00 h bude přerušen tramvajový provoz mezi Andělem a Sídlištěm Řepy. Linky 4, 7, 9 a 10 budou v oblasti Anděla ukončeny jednosměrným objezdem v trase Anděl na Nádražní ulici, Na Knížecí, Anděl na Plzeňské ulici. V neděli 27. listopadu mezi 8:00 - 16:00 h pak bude přerušen tramvajový provoz v úseku Malostranská - Újezd. Linky 22 a 23 vyloučený úsek objedou přes Staroměstskou a Karlovy lázně, linka 12 přes Staroměstskou, Národní divadlo, Karlovo náměstí, Palackého náměstí a Zborovskou. Linka 20 bude od Divoké Šárky ukončena jednosměrným objezdem v trase Chotkovy sady, Malostranská na nábřeží Edvarda Beneše, Právnická fakulta a Malostranská. Seznam plánovaných velkých výluk pro rok 2006 najdete zde. 19. října 2005: Zatímco v panenských lesích s příchodem podzimu vyrůstající houby, z nichž má alespoň někdo užitek, v pražských ulicích se nám objevuje něco zcela jiného. Takové podivné, žluté tabulky s černými číslicemi, houpající se zavěšené ve vzduchu u trolejí. Ano, tušíte správně, že mířím k omezeným rychlostem tramvají. Objevují se rychleji než houby po dešti a pomalu jich bude i víc, než-li těch hub. Nevím, zda se za poslední roky natolik zhoršil kolejový svršek, nebo zda se "jen" omezené rychlosti vyvěšují všude kde to jde. Faktem je, že leckteré úseky by potřebovaly opravit jak sůl. Řepská trať pomalu začíná mezi Motolem a Slánskou připomínat jízdu na pouťové lochnesce (a jen za 14,-Kč, případně předplatní jízdenku - no nekupte to!), o plynulosti oblouků si můžeme nechat jen zdát. Olšanská ulice se mění v tankodrom, tolik opěvované výhybky s pružnými jazyky vydávají při průjezdu tramvaje zvuk horší než čepové výhybky a řidič jen trne hrůzou, kdy mu zpod podvozku odlétne nějaká část výhybky. Na to, že se někde opraví trať a okamžitě se vyvěsí omezená rychlost jsem si již zvykl, na to, že se nám rozpadají kolejiště tramvajových obratišť a visí v nich omezení na POMALU pomalu také. Když pak čtu v novinách informace tiskové mluvčí DP paní Kuchařové, že se omezené rychlosti vyvěšují jen krátce před následující rekonstrukcí tratě, začínají se mi hrnout z očí hroší slzy. Tu rok, tu dva nám visí leckteré omezené rychlosti a oprava v nedohlednu. Mezi řidiči již kolují fórky, že se brzy objeví na výjezdech z vozoven tabulka s omezenou rychlostí na trati a na vjezdu do vozovny zase její ukončení. Trochu nadsázka, ale třeba se k ní brzy přiblížíme. Zábavné na tom je, že ani s trvalými omezenými rychlostí v žádném případě nepočítají jízdní doby mezi zastávkami. Během jarní rekonstrukce části křižovatky Balabenka byla linka 3 ukončena v oblasti Palmovky stejným objezdem jako linka 12, pouze s tím rozdílem, že přepravovala cestující v celém úseku. Za 5 minut měl řidič zvládnout odjezd ze zastávky Libeňský most na maximální rychlost 40 km/h, následné snížení na 20 km/h (obě snížené rychlosti z důvodu stavu tratě a Libeňského mostu), dále zvýšení na 50 km/h, opětné snížení na 20km/h (pěší zóna), 15 km/h (křižovatka dolní Palmovka), 20 km/h (pěší zóna), stanicování v zastávce Palmovka. Pokračoval 20 km/h (pěší zóna), 15 km/h (oblouk o malém poloměru), 50 km/h a stanicoval v zastávce U Balabenky. Při odbočení na Sokolovskou ulici si mohl dovolit jet 10 km/h (výhybka do odbočené větve) a postupně zvýšit přes 15 km/h (sjezdová výhybka z obočné větve) na 50 km/h. Následovala světelná signalizace, zastávka Palmovka na Sokolovské, světelná signalizace, 10 km/h (výhybka do odbočné větve), 15 km/h (sjezdová výhybka z obočné větve), 20 km/h (pěší zóna), 10 km/h (výhybka do odbočné větve), 15 km/h (sjezdová výhybka z obočné větve), 20 km/h (pěší zóna) a zastávka Palmovka na předmostí Libeňského mostu. Po rozjetí na 50 km/h přišlo opětné snížení na 20 km/h a zvýšení na 40 km/h (obojí opět technický stav tratě a Libeňského mostu) no a konečně "cílová rovinka" v zastávce Libeňský most . Docela výkon na pětiminutový okruh, že? Ještě tak s formulí 1, ale s tramvají? Zcela nereálné. Na Barrandově vyrostla obrovská smyčka pro odstav tramvají. Smyčka zcela ideální k vybírání přestávek pro řidiče. Jenže to neplatí pro linku 20, která smyčkou s vyhovujícím sociálním zařízením jen profrčí (obratový čas 7 minut) a přestávky si má vybírat ve smyčce Divoká Šárka. Na vnější kolej se vejdou stěží 3 vlaky (a to ten první již musí být v prostoru nástupní zastávky, kde mate cestující, kteří se domnívají, že již pojede a ona dříve na 100% jede ta 26 na koleji vnitřní...), přesto byl od září podle jízdních řádů na vnější koleji plánován odstav 4 vlaků. Řidič toho čtvrtého i s cestujícími (které se vcelku oprávněně bál vypustit pod kola automobilů svištících po Evropské ulici i 120 km/h) trávil krásných 8 minut své přestávky na trati před smyčkou. Jaké byly reakce cestujících raději nepublikujme... Nyní tedy stojí ve smyčce jen vlaky 3 s úžasným časem 21 minut obratového času. Pokud počítáme povinných 15 minut na přestávku, 3 minuty toleranci na zpoždění a 3 minuty na obratový čas, jsme přesně na oněch 21 nutných minutách. Že s linkou 20 řidič přijede vždy minimálně o 3-5 minut pozdě nikoho nezajímá. Předpisům je přece vyhověno a o přestávku si řidič může požádat, řeknete si. To ano, ale žehrá se na to, že spousta řidičů si o tu přestávku prostě neřekne. Tak a ještě letem světem co nás čeká v listopadu v oblasti krátkodobých výluk v tramvajové dopravě: 2., 3. a 4.11. vždy 0:25 - 4:11 hod. bude z důvodu navařování kolejnic přerušen provoz tramvají mezi Otakarovou a Albertovem, linky 53 a 55 úsek objedou přes I.P.Pavlova a Bruselskou 24.11. od 22:00 od 4:00 hod. bude z důvodu výměny sjezdové výhybky na křižovatce Karlovo náměstí přerušen provoz v úseku Karlovo náměstí - Lazarská (do centra). Noční linky 52, 53, 55, 56, 57 a 59 úsek objedou přes Albertov, Výtoň, Jiráskovo náměstí a Myslíkovu ulici, linka 51 přes Moráň, Albertov, Výtoň, Jiráskovo náměstí a Myslíkovu ulici a linka 54 přes Újezd a Národní divadlo. Linka 3 pak přes Jiráskovo náměstí a Myslíkovu ulici, linka 6 přes Zborovskou a Karlovo náměstí, linka 14 přes Újezd a Národní divadlo, linka 22 přes Divadlo na Fidlovačce, Výtoň, Jiráskovo náměstí a Myslíkovu ulici, linky 18 a 24 přes Výtoň, Jiráskovo náměstí a Myslíkovu ulici a linka 23 pojede ve směru z Olšanských hřbitovů přes Moráň, Albertov, Výtoň, Jiráskovo náměstí a Myslíkovu ulici. 26.11. od 9:00 do 17:00 hod. bude přerušen provoz na Národní třídě k Lazarské z důvodu výměny sjezdových výhybek na křižovatce Národní divadlo. Linka 6 pojede přes Zborovskou a Karlovo náměstí, stejně jako linka 9. Linka 18 úsek objede přes Národní divadlo na nábřeží a Výtoň, linky 22 a 23 přes Staroměstskou, Jiráskovo náměstí, Výtoň, Albertov a Botanickou zahradu, linka 21 pak z Jiráskova náměstí vpravo do Myslíkové a přes Karlovo náměstí a Moráň zpět do Modřan. 28.11. od 22:00 do 4:00 hod. bude přerušen provoz ve Štefánikově ulici od Újezda z důvodu výměny rozjezdové výhybky na křižovatce Anděl. Linky 6 a 9 úsek opět objedou přes Karlovo náměstí a Zborovskou, linky 12 a 20 přes Národní divadlo, Karlovo náměstí a Zborovskou, noční linky 58 a 59 přes Moráň a Zborovskou. 29.11. od 9:00 do 14:00 hod. bude přerušen provoz mezi Balabenkou, Nádražím Libeň a Starým Hloubětínem, linka 3 bude odkloněna přes Nádraží Vysočany. 3. října 2005: Bude nedaleko Chirany tramvajová vozovna? Rada MČ Praha 12 odsouhlasila Zadání urbanistické studie Hodkovičky - V Náklích, kterou vypracovala Sekce Útvaru rozvoje hl. m. Prahy Magistrátu hl. m. Prahy. Hlavními cíli studie je ověřit možnosti území např. v oblasti bydlení. Oblast patří do MČ Praha 4, ale zahrnuje i malou část území MČ Praha 12, a to území severně od Chirany a areál bývalé Mikrotechny. Celé území je rozděleno na tři územní celky - území pobřežního pásma vymezené Branickým mostem, Vltavou a železniční tratí ČD, území středního pásma leží mezi železniční tratí a tramvajovou tratí podél Modřanské ulice a území východního pásma mezi Modřanskou a svahy Hodkoviček. V rámci dopravního řešení středního pásma Zadání urbanistické studie požaduje, aby součástí byl v souladu s splatným územním plánem návrh veřejně prospěšné stavby - tramvajové vozovny. M. Šulcová, tiskové oddělení městské části Praha 12 28. září 2005: Pražská doprava má za sebou oslavy svých 130. narozenin. V neděli 18. září vyjely do ulic všechny tramvajové babičky, jichž je střešovická vozovna, sloužící jako sídlo Muzea Městské hromadné dopravy plná. Jsou to veskrze technické unikáty, technická paměť našich dějin, ukázka umu a píle našich předků. Je krásné vědět, že Pražané mají o starou techniku stále zájem a se svou dopravou - ač na ní často oprávněné lamentují - žijí a rádi si přijdou zavzpomínat na to, jak se jezdilo před 10, 20, ale i 100 lety v pražských ulicích. Na celých oslavách jsem tak osobně viděl dva menší kazy, první - omluvitelný - se týká kapacity tramvají. Nával návštěvníků nezvládly, stovky lidí se prostě nevešly. Dost možná stálo za to "udělat" s nimi ještě jedno kolečko, ale jak píši, je to závada omluvitelná, neboť s ohledem na stáří a unikátnost exponátů je pochopitelné, že je nikdo nechtěl zbytečně moc zatěžovat. Druhá - a pro mě jako obyvatele Prahy zcela neomluvitelná - "závada" se týká neúčasti primátora hlavního města Prahy. Věřte, že pohled na prázdný primátorský salónní vůz 200 ve mě budil trochu vztek. Není to totiž poprvé, co pražský primátor doslova vypekl svou neúčastí leckteré oslavy, ale tentokrát to nejen mě mrzelo. Mrzelo to velkou spoustu lidí, kteří oslavy připravovali, kteří ve svém volném čase a zadarmo (!) jen pro radost Pražanů vše zorganizovali. Svou neúčastí tak primátor uštědřil všem krásný políček.... Stránky o pražských tramvajích se pomalu zvedají ze smrtelné rány, kterou jim udělil pád serveru, na němž jsou nahrány. Přiznám se, že mi nebylo příliš lehko u srdce, když jsem zjistil co se stalo. Velmi mě však překvapila reakce zcela neznámých lidí, kteří mi okamžitě začali nabízet pomoc s obnovením provozu stránek, s opakovaným nahráním dat na server (a že už jich je ke 2 gb) a naopak mě zklamali někteří přátelé, kteří se ani neobtěžovali podat pomocnou ruku. Nuž co se dá dělat. Přeji vám všem krásný začínající podzim... 24. září 2005 19:12:24: Funkčnost stránek Pražské tramvaje je obnovena, mimo provoz zůstává posledních 7 stránek ze sekce Tratě, provoz všech ostatních sekcí a stránek byl plně obnoven. Provoz Fotožurnálu a Tram-fóra bude obnoven ihned po získání záložních dat, zhruba do týdne. Všem návštěvníkům se touto cestou omlouváme. 22. září 2005 22:38:18: Provoz Fotožurnálu a Tram-fóra je dočasně pozastaven. Zcela obnoven je provoz stránek Preference pražských tramvají. Funkčnost stránek Pražské tramvaje je částečně omezena, mimo provoz zůstává sekce Tratě, provoz všech ostatních sekcí byl plně obnoven. Příčinou problémů je ztráta dat při upgrade hardwaru u poskytovatele webového prostoru. Více zde a zde. Plné obnovení provozu páteřních stránek očekáváme do konce týdne, provoz Fotožurnálu a Tram-fóra bude obnoven ihned po získání záložních dat, zhruba do týdne. Všem návštěvníkům se touto cestou omlouváme. 15. září 2005: 14. září 2005: Od pondělí 19. září bude prototypový vůz KT8D5. NR2 ev.č.9082 nasazen do zkušebního provozu s cestujícími na šejdrovém 15. pořadí linky 3. Při případné závadě je jeho náhrada jiným vozem samozřejmě přípustná, s ohledem na jediný vůz tohoto typu v pražských ulicích nejde zatím o garantované nasazení do provozu. Pro případné fotografy přináším orientační časy pohybu vozu po pražských ulicích. Depo Hloubětín 6:19 - Nádraží Libeň 6:25 - Florenc 6:40 - Podolská vodárna 6:59 - Levského 7:18-7:33 - Podolská vodárna 7:53 - Florenc 8:13 - Nádraží Libeň 8:28 - Lehovec 8:37-8:47 - Depo Hloubětín 8:53 Depo Hloubětín 13:57 - Lehovec 14:03 - 14:09 - Nádraží Libeň 14:18 - Florenc 14:34 - Podolská vodárna 14:54 - Levského 15:13-15:25 - Podolská vodárna 15:45 - Florenc 16:05 - Nádraží Libeň 16:20 - Lehovec 16:29-16:41 - Nádraží Libeň 16:50 - Florenc 17:06 - Podolská vodárna 17:26 - Levského 17:45-17:57 - Podolská vodárna 18:17 - Florenc 18:37 - Nádraží Libeň 18:52 - Lehovec 19:01-19:07 - Depo Hloubětín 19:13 13. září 2005: Pár dní poté, co londýnskou hromadnou dopravnu zasáhly teroristické útoky, obsadili stanice pražského metra pracovníci bezpečnostní agentury, tvářící se jako velcí tvrďáci. Občas je pozoruji a bloumám nad tím, jak by se asi zachovali v případě skutečného nebezpečí. Ve stanici metra Hradčanská je v akci starší garda. Většinu dne tráví pochůzkami v podchodu, který navazuje na vestibul stanice, a prohozením slov s místními stánkaři. Otrlejší z dvojice pravidelně pokuřuje v podchodu přímo pod symbolem zákazu kouření a když to oba pány přestane bavit, vystoupají na přilehlé tramvajové zastávky a kochají se pouličním ruchem. Případně složí svá unavená těla na balustrádu eskalátorů a znaleckým pohledem zkoumají cestující na eskalátorech. Obušky za pasy a naleštěné odznaky pracovníků bezpečnostní agentury jim zřejmě dávají pocit nadřazenosti. I když možná mají jen působit jako zastrašující ochránci bezpečí cestujících. Jako jacísi strašáci do zelí. Nedaří se jim však ani to, protože jsou spíš k smíchu. Úsměv ve mně budí i jedna dvojici přepravních kontrolorů - revizorů. Ústy tiskové mluvčí Dopravního podniku býváme ubezpečováni o tom, že místa kontrol volí vždy počítač. Řeknu vám, že se asi zasekl. Pokud mě totiž tři dny po sobě na stejné lince ve stejný čas kontroluje ta samá dvojice, je to opravdu úsměvné. Ještě úsměvnější je však to, že tři dny po sobě z této linky uloví ty samé černé pasažéry. Inu, pořád se něco děje, že... A dít se bude i o následujícím víkendu. Pražská hromadná doprava slaví 130. let od zahájení provozu první koňské dráhy a do ulic se vydají v neděli 18. září tramvaje "babičky" z počátků provozu i tramvaje, které známe z pražských ulic dnešní dní. S některými z vás se v tomto průletu pražskou dopravní historií uvidím osobně, neboť se v historii vrátím o několik let zpět a vytvořím roli průvodčího. Tak se, prosím, v mém stařičkém voze chovejte slušně, abych vás nemusel vyloučit z přepravy. :-) Do povědomí odborné veřejnosti se pomalu ale jistě zapisuje projekt stránek Pražské tramvaje věnovaný preferenci hromadné dopravy. Mirek Grossmann zde informuje o tom, co se povedlo a nepovedlo v této důležité oblasti podpory hromadné dopravy. Za jednu z největších bot města v této oblasti považuji nejen já povolení průjezdné automobilové dopravy oblastí Malé Strany. Nebyl jsem sám, kdo po povodňovém omezení roku 2002 doufal v to, že vjezd tohoto typu průjezdné dopravy bude na Malou Stranu značně omezen. Bohužel se nepovedlo a přináší to své výsledky. Zpoždění tramvají mezi Újezdem a Malostranskou čítající 30 minut bývá pravidlem, díky splítce v Letenské ulici se zpoždění přenáší i na protisměrně jedoucí linky. Vrcholem se ukázal minulý týden, kdy několik dní po sobě dosahoval dopravní kolaps takových rozměrů, že tramvaje musely ustoupit automobilům (ano, čtete dobře, neustoupila doprava individuální dopravě hromadné, ale naopak), a byly odkloněny z postiženého úseku na trať na Smetanově nábřeží. Stejně podivně musí na cestujícího působit současná výluka na Hládkově. Laický pohled na výluku - tramvaje ustoupily automobilům, jediný zábor je totiž v jízdním pruhu pro automobily a zabraný pruh je nahrazený jiným, vedeným po kolejích tramvajové tratě. Uvidíme, zda se nakonec stavební stroje opravdu zakousnou i do kolejí, nebo ne... Pomalu se nám blíží desátý měsíc roku 2005 a s ním co víkend to nějaká krátkodobá výluka v tramvajovém provozu. V neděli 2. října (cca 7:00 - 12:00 hod.) nás čeká více méně pravidelná výluka úseku Dvorce - Sídliště Modřany s pravidelným opatřením - linky 3 a 17 budou zkráceny do smyčky Dvorce. Od soboty 8. do neděle 9. října (cca 10:00 - 14:00 hod.) bude vyloučen provoz v zastávkách Anděl na Nádražní ulici z důvodu výměny blokových kolejnic. Linky 6, 12, 14, 20 a 54 budou odkloněny přes zastávku Anděl na Plzeňské ulici a Radlickou ulici. V neděli 9. října (cca 6:00 - 12:00 hod.) bude přerušen provoz mezi zastávkami Želivského (u Strojimportu) - Flora pouze v uvedeném směru. Linka 5 pojede ze smyčky Olšanské hřbitovy do své nástupní zastávky Želivského a přes zastávky Mezi Hřbitovy a Olšanská na Olšanské náměstí a dále po své trase. Linka 10 úsek objede přes Vozovnu Strašnice, Kubánské náměstí a Ruskou, linka 11 změní svou trasu již ze zastávky Solidarita a po stejné trase jako linka 10 zamíří k Tylovu náměstí, kde se napojí manipulačním obloukem v zastávce Bruselská na svou trasu směr Spořilov. V noci ze čtvrtka 13. na pátek 14. října (cca 22:00 - 4:00 hod.) bude přerušen provoz mezi křižovatkou Průběžná a smyčkou Nádraží Hostivař. Linka 22 bude z Průběžné odkloněna do smyčky Ústřední dílny, linky 24, 57 a 59 do smyčky Černokostelecká, linka 26 přes Průběžnou a Koh-i-noor na Náměstí Bratří Synků a linka 51 do smyčky Kubánské náměstí. V sobotu 15. a v neděli 16. října (cca 8:00 - 16:00 hod. každý den) bude přerušen provoz na části křižovatky Palackého náměstí. Linky 4 a 10 úsek objedou přes Výtoň a Botanickou zahradu, linka 14 přes Národní divadlo a Újezd, linka 17 přes Národní třídu, Karlovo náměstí a Palackého náměstí u metra. Linka 21 bude zrušena. Vyloučeny z provozu tedy na křižovatce budou oba přímé směry (Zborovská - Karlovo náměstí a Jiráskovo náměstí - Palackého náměstí). A konečně od soboty 22. října do neděle 23. října (cca 8:00 - 16:00 hod.) bude přerušen provoz mezi zastávkami Oblouková - Otakarova. Linka 6 úsek objede přes Náměstí Míru, Ruskou a Čechovo náměstí, linka 7 přes Karlovo náměstí (odklon bude již ze zastávka Zborovská!), Štěpánskou, Náměstí Míru, Ruskou a Čechovo náměstí, linka 24 přes Štěpánskou, Náměstí Míru, Ruskou a Čechovo náměstí, stejně tak i linka 55. Tak hezké bloudění s pražskými tramvajemi :-) 23. srpna 2005: Mám-li být upřímný, přemýšlím v posledních týdnech, že si asi koupím nějakou pražskou zastávku. Přístřešky firmy JCD jsou vcelku luxusní, leckteré zastrčené a nájemné či částka za odkup asi není tak vysoká, když si to mohou dovolit i bezdomovci. Že nerozumíte? Inu projeďte se někdy podvečerní (a dost často i denní) Prahou. Již vícero zastávek obsadila tato podivná individua, o jejichž někdejší lidské existenci vypovídá jen stavba lidského těla. Se svým zapáchajícím majetkem v igelitových taškách obsazují lavičky zapadlejších čekáren a v klidu si tam žijí. Občas vykonají v nejbližším okolí potřebu, v blízkém obchodě koupí krabicové víno a dál si žijí svým životem. Velmi viditelní jsou v zastávce Pod Karlovem, kterou obývá snad celá rodinka, včetně tetiček a strýčků, v zastávkách Nádraží Holešovice, Hlavní nádraží, Malostranská, Chotkovy sady a mnohých dalších. Tento společenský problém je jistě nad rámec obyčejného úvodníčku, ale obsazování přístřešků zapáchajícími bezdomovci začínám pokládat za velký problém. Snad úvodníčky čtou i kompetentní osoby a třeba "něco" vymyslí. Od 18:00 hodiny dne 25. srpna do 2. září 6:00 hodiny dojde k zahájení zkušebního provozu na zrekonstruované tramvajové trati v Sokolovské ulici mezi zastávkami Nádraží Vysočany a Balabenka. Během tohoto zkušebního provozu budou formálně zrušeny fyzicky stále neexistující zastávky U Svobodárny (oba směry), Poliklinika Vysočany (oba směry) a Balabenka (do centra v Sokolovské ulici), rychlost jízdy bude v úseku od křižovatky Sokolovská x Na Břehu - po křižovatku Balabenka v obou směrech omezena do 30 km/h. Řidiči tramvají musí v tomto úseku bezpodmínečně dodržovat energetickou kázeň a dostatečné rozestupy mezi vlaky alespoň cca 100 metrů. S výjimkou vlaků linek 3, 52 a 55 budou tímto úsekem projíždět manipulačně bez cestujících všechny vyjíždějící a zatahující vlaky vozovny Hloubětín, vlaky budou označeny čelní orientací „SLUŽEBNÍ JÍZDA". Při vyjíždění z vozovny bude nástupní zastávka U Balabenky (v ul. U Balabenky do centra), zde řidič změní čelní orientaci na konečnou zastávku, do které je určena výjezdová trasa. Při zatahování do vozovny bude výstupní zastávka Balabenka. Vozy budou označeny čelní orientací „BALABENKA" a přes boční orientace stříškou „Vůz jede do zastávky Balabenka". Tyto orientace budou v provedení černého písma na bílém podkladě. Zároveň budou v úseku Vysočanská - Balabenka - Sazka arena od 26. srpna do 1. září 2005 mezi 6:44 a 17:30 provozovány čtyři vozy KT8D5 určené k zatížení tratě. Trať v Sokolovské ulici je tedy na prahu zprovoznění. Celá ulice ještě připomíná staveniště a koleje leží jen ve štěrku, po dokončení rekonstrukce se kolejiště dočká zatravnění, zastávky bezbariérových ostrůvků, cestující automatů na jízdenky. Tedy samá pozitiva. Jen jedno mínus se objevuje, po výměně trolejového vedení již nebyla zatrolejována kusá kolej smyčky Vysočanská a její využití k odstavení vlaků je již zcela nemožné. Počátkem konce koleje se stala instalace betonových bloků vymezujících parkování automobilů, jejichž část byla umístěna právě na samotné koleji. Když jsem v minulém úvodníčku psal o nešťastném způsobu léta, nějak mi ani nedošlo, že i tenhle způsob léta má svá pozitiva. Pozitiva až moc pozitivní, chtělo by se mi napsat, jenže to je takový slovní nesmysl a patvar. Zkrátka, když člověk najde svou lásku, myslí si v první chvíli, že to není možné. Pak spekuluje nad tím, zda to není jen přelud a musí se štípat do ruky, aby si ověřil, že se mu to jen nezdá. A následně zjistí, že se mu to opravdu nezdá. Že se někde objevila spřízněná dušička. Amorův šíp se trefil a má láska je na světě. Gratulace přijímám na adrese zastávka Špitálská, kolej první :-). Mějte krásný zbytek prázdnin a hledejte své lásky. Čekají na Vás, i když už ani nedoufáte.... 16. srpna 2005: O prázdninách proběhla spousta tramvajových výluk, rekonstrukce se dočkal poslední neopravený vrchol křižovatky dolní Palmovka, právě probíhá rekonstrukce křižovatky horní Palmovka a ke zprovoznění pro manipulační provoz se chystá s měsíčním předstihem tramvajová trať Balabenka - Nádraží Vysočany. Manipulační provoz zde bude zahájen 25. srpna a organizován bude stejně jako u tratě v Českomoravské ulici. Zatížení tratě před třetím podbitím pomohou zrealizovat manipulačně vyjíždějící a zatahující tramvaje vozovny Hloubětín a navíc i nějaké vozy zatížené balastem kroužící ve vyloučeném úseku. Od 1. září zažije tramvajová doprava takový menší kolaps, protože uzavřeno bude opět velké množství tratí - nečekaně Bubenské nábřeží v úseku Vltavská - Dělnická od 1. září do 1. prosince, plánovaně pak Myslbekova ulice v úseku Hládkov - Vozovna Střešovice a křižovatka Ke Stírce. Zatímco při uzavření Myslbekovy ulice dojde alespoň k jednomu pozitivu - zprovoznění jednokolejky Hládkov pro tramvajovou dopravu, vyloučení provozu na křižovatce Ke Stírce znamená nejen přerušení provozu na celé odřízlé větvi Vozovna Kobylisy - Březiněveská - Ládví a mezi zastávkami Vychovatelna a Kobylisy, ale i na celé trati v Trojské ulici, v jejíž trase navíc vůbec nebude zajištěna jakákoliv náhradní doprava! V září oslaví pražská hromadná doprava kulatých 130 let od svého vzniku. Pravda, je to takové potěmkinovské slavení, protože jde o výročí 130 let zahájení provozu pražské koňské tramvaje, ale slavíme rovnou celou hromadnou dopravu (čímž opomíjíme pražské omnibusy), jenže tenhle historický "omyl" vznikl již před léty a asi nemá cenu s tím cokoliv dělat. Takže 17. září nás čeká Den otevřených dveří Dopravního podniku (pro změnu v hostivařském areálu) a o den později - 18. září - průvod historických vozidel z Muzea MHD, která budou nejprve vystavena na Palachově náměstí. Zájemci se tedy mají nač těšit. 30. června 2005: Z důvodu revize kanalizačního sběrače v Bělohorské ulici bude v pátek 1. července 2005 od 0:50 hodin do cca 4:20 hodin vyloučen obousměrně tramvajový provoz v úseku Malovanka - Bílá Hora. Linka 57 bude ukončena na střední koleji smyčky Královka, náhradní autobusovou dopravu zajistí linka X-57 v úseku Malovanka - Bílá Hora. Vzhledem ke krátkému trvání této výluky bude náhradní autobusová doprava vedena přímo po tramvajovém tělese, zastávky budou v pravidelných zastávkách tramvají. A proč o tom píši? Na linku X-57 budou nasazeny dva midibusy Ikarus E-91, provozované dosud jen na lince 291. Takže fotografové neváhejte, midibusy jezdí dle pravidelného jízdního řádu linky 57! 20. června 2005: Blíží se prázdniny, nejkrásnější část roku pro dítka školou povinná. Blíží se prázdniny a městská hromadná doprava se chystá k prázdninové relaxaci. Když minulý rok cestující útočili na ROPID a Dopravní podnik s názory, že cestování pražskou MHD o prázdninách je rovno takřka katastrofě z Pompejí, měli naši volení zástupci plná ústa toho, jak příští rok vše bude jinak. Čekal jsem tedy v jakém světle se objeví pražská hromadná doprava o prázdninách roku 2005. A již teď je mi jasné, že i nadále bude plnit první stránky novin, kterým nastává okurková sezóna. Vše je totiž ve starých kolejích, vše je velmi podobné prázdninám roku 2004. Standardní interval na denních tramvajových linkách činí v sedle pracovního dne 12 minut, ve špičce pak minut 10 (výjimkou je linka 9 s půleným intervalem), v sobotu a neděli je pak základní denní interval 15 minut (opět s výjimkou linky 9 v sobotu celý den a v neděli odpoledne a také s výjimkou linek 7 a 11, které též budou mít půlený interval v sobotu celodenně a v neděli odpoledne), večer je základní interval 20 minut (linky 9 a 11 mají interval 10 minut) a v noci standardních 30 minut. Opět se tak v ulicích objeví paradox, kdy linky 7 a 11 budou o víkendu jezdit častěji, než-li ve špičce pracovního dne, ale to jen tak na okraj... Během prázdnin jsou zrušeny linky 13 a 21, díky výlukám také linka 19, která bude postupně nahrazována linkami 12 a 6. Linka 7 bude celotýdenně ukončena na Kotlářce. Na začátku prázdnin čeká Pražany ještě jedna obdivuhodná událost - zdražení jízdenek, což v kombinaci s přechodem na prázdninový provoz opravdu pražské MHD zajistí titulní stránky. Hned zkraje prázdnin začne rekonstrukce poslední neopravovaného vrcholu křižovatky dolní Palmovka, toho, který míří ke Kobylisům, včetně výměny středního křížení. Díky tomu osiří zastávka Palmovka v ulici Na Žertvách z centra, v níž kromě noční linky 55, nebude v denním provozu žádná linka zastavovat. Zato opačným směrem budou průjezdně (jen více takových děsivých konečných!) ukončeny linky 8, 10 a 24, Holešovicemi proti sobě pojedou pro změnu linky 15 a 25. Na řidiče linky 10 čeká okruh dlouhý 111 minut a to je opravdu nepříjemné. V letních vedrech, která na nás jistě čekají bych dvouhodinové řízení tramvaje bez přestávky nepřál ani největšímu nepříteli. Silně přemýšlím o tom, zda takto postižený řidič již nebude po vykonání jednoho kola "cítit" podobně jako hrdina filmu Pelíšky, připékající se v elektrické troubě (třebaže on v domnění, že se tráví plynem v troubě plynové). V úseku Vozovna Kobylisy - Palmovka bude zavedena náhradní tramvajová doprava linkou 35 v celodenním provozu, v úseku Březiněveská - Palmovka pak linkou 36, která bude sloužit jako taková posila linky 35. Obě linky budou obsazeny vozy KT8D5 a ukončeny budou na přejezdu Kalifornien. V této souvislosti marně bádám po smyslu zrušení pevného přejezdu Palmovka... Na lince 24 se, s ohledem na její ukončení v oblasti Palmovky, objeví jednosměrné vozy T vypravované vozovnami Hloubětín, Kobylisy a Pankrác. Kobylisy mají nájezd na trasu linky paradoxně nejdelší, zatímco vozovna Strašnice si ani neškrtne. Na linku 17 budou nasazeny vozy KT8D5, aby mohla být ukončena na Ládví. Protože by vlaky KT8D5 vypravované na linku 17 z Hloubětína do Modřan na první výjezdy musely vyjíždět velmi brzy, respektive zatahovat velmi pozdě, budou vybraná pořadí vyjíždět a zatahovat do depa Pankrác. Vozy se však vždy "protočí" tak, aby vlak, který jeden den zatáhne na Pankrác druhý den zatáhl do Hloubětína. Celkem se toto opatření týká 6 vlaků ve všední den a 4 o víkendech. Když jsem zde na tomto místě před nějakým tím časem vychvaloval zodpovědné „oblékače" vozovny Strašnice, za jejich přínos k alespoň částečnému zlepšení vizáže tramvají vyjíždějících z této vozovny, poté co začali usazovat čelní linkové orientace do kolejniček vně vozu, netušil jsem, že vystavení pochvaly před nastoupenou jednotkou bylo předčasné. Tito lidé se zřejmě mé pochvaly zalekli a od té doby takto „vyšperkovaných" vozů naopak postupně ubývá. Zato ve vozovně Vokovice se tento týden vydali opačnou cestou. Od pondělí jsem viděl po dlouhé době všechny tři soupravy T3(M) - 6780+6781, 6796+6797 a 8008+8005 – oblečené s modrou linkovou orientací venku. Doufám, že se nejedná o stav dočasný a ve zkrášlování budou nadále pokračovat i ostatní vozovny. Nezapomeňte, že až do konce tohoto měsíce se můžete svézt výletním vyhlídkovým vozem ev.č. 5602 (tzv. měsíčkem), brázdícím městem v rámci reklamní kampaně po části trasy linky 24 z Kubánského náměstí na Palmovku vždy mezi 8 a 18 hodinou. Ve vozidle je zdarma nejenom přeprava, ale je podáván i nápoj a deník Metro. Prázdniny se blíží, tak je mějte veselé a vážení učitelé, nadělujte jen hezká vysvědčení. :-) 6. června 2005: Soudě dle vašich ohlasů se i vám po něm stýskalo. A tak jste si ho vydupali. Po krátké exilové činnosti se na úvodní stránku Pražských tramvají vrací postavička stále se divícího mužíčka. Zmizela při zveřejnění informace o úmrtí generálního ředitele DP Praha Milana Houfka a pak se zapomněla přihlásit o svůj návrat. Tak je opět zpět a nadále se bude divit tomu, co se nám to děje v pražských ulicích i mojí mysli... Od pátku 3. června jezdila pražskými ulicemi zvláštní linka 44 určená pro rozvoz návštěvníků na pražské ostrovy, které ovládla hudba. Standardní interval linky činil 23 minut, informační letáky psaly o intervalu cca 25 minut a v metru se hlásil interval 20 minut. Letáky informovaly o bezplatné přepravě cestujících v této lince, přesto se ve čtyřech tramvajových vozech T3R.P, na linku 44 vypravených, nepodařilo vypnout označovače jízdenek a cestující zbytečně znehodnocovali jízdenku, kterou mohli použít jinde :-) Po týdnech napětí je konečně jasno v tom, jaké typové označení nese první zmodernizovaný vůz KT8D5, nesoucí původně evidenční číslo 9032. Tečka a jedno písmenko se nám přesunuly a vůz se jmenuje oficiálně KT8D5.NR2. Tak doufejme, že tento název chvíli vydrží. Ani jsem netušil, jakou odezvu u Vás vyvolá má krátká vzpomínka na mou prababičku a jsem rád, že většinou máte pro své prababičky místo v srdci. I v dnešní neklidné době je totiž důležité nacházet čas na své přátele, příbuzné a lidi vašim srdcím jakkoliv blízké. Škoda jen, že den nemívá občas víc než jen 24 hodin. To by se toho zvládlo. Já osobně se již několik dní snažím dostat na jedno místo abych nafotografoval pro stránky další nalezený vrak, tentokráte ale ne vozidla. A pořád se mi nedaří, pořád jsou důležitější věci, tak mi, prosím, držte palečky, ať ten vrak mezitím někdo neodveze do sběrny :-). 2. června 2005: Od pátku 3. června do neděle 5. června posílí pražskou tramvajovou dopravu zvláštní tramvajová linka označená číslem 44. Spojí vltavské ostrovy svou trasou Hlubočepy - Anděl - Újezd - Národní divadlo - Karlovo náměstí - Výtoň - Dvorce v počtu čtyř sólo vozů, vypravených po dvou z vozoven Motol a Pankrác. Interval na lince bude činit 23 minut, v pátek odjíždí první spoj z Hlubočep v 16:36, v sobotu a neděli v 10:28. Poslední spoje jedou z Hlubočep v pátek a sobotu 0:21, v neděli pak již ve 22:26. Ze smyčky Dvorce odjíždí první spoj v pátek 16:30, v sobotu a neděli v 10:22. Poslední spoje jedou ze Dvorců v pátek a sobotu v 0:29 v neděli ve 22:34. Po celý červen by po trase linky 24 měl brousit koleje vůz 5602, v rámci reklamní kampaně jedné firmy. Přeprava cestujících je zdarma, tak asi i překousnou, že až na konečnou na Ládví je tento vložený spoj sestávající z jednosměrného vozu opravdu nikdy neodveze. Vůz jezdí vložený a nedrží se jízdního řádu, tudíž jízda s ním je sázkou do loterie. Pokud někdy pozorujete uliční cvrkot u některých tramvajových zastávek (proslavený je Lihovar z centra, Zlíchov obousměrně, Na Knížecí do centra, Lazarská směr Václavské náměstí) a zaměříte svou pozornost na řidiče automobilů, občas si musíte položit otázku, zda dotyční vůbec někdy drželi v ruce Zákon o provozu na pozemních komunikacích. Ve svém paragrafu 13 totiž uvádí, že: "Podél nástupního nebo ochranného ostrůvku se jezdí vpravo; vlevo se smí jet jen tehdy, brání-li jízdě vpravo překážka nebo jestliže je to bezpečnější s ohledem na rozměry vozidla nebo nákladu. Při jízdě podél nástupního nebo ochranného ostrůvku je nutno dbát V právě zahájené rekonstrukci tramvajové tratě v Sokolovské ulici spatřuji jedno velké pozitivum. Už se mi nemůže přihodit nemilá situace, která mě na zlikvidovaných panelech BKV postihla. Při výměně paměťové karty v digitálním fotoaparátu jsem ji upustil a ona zamířila zcela samozřejmě do spáry mezi zmíněné panely. Naštěstí byl na místě kolega MOp a svými hbitými prstíky zachránil daty nabitou kartu vytažením ze spáry ven. Takže jen pryč s panely BKV, jsou totiž pohromou pro nešikovné fotografy. Užívejte nastávajícího léta! 24. května 2005: Cvrlikají si to i vrabci na střeše. Od 1. června zmizí z pražských ulic denní záložní vlaky označené písmenkem "X". Degradace těchto záložních vozů začala již před léty, kdy je Dopravní podnik začal vypravovat v sestavě sólo vozů, namísto obvyklých dvojic. V letošním roce přišlo první omezení, kdy záložní vlak přestaly vypravovat vozovny Hloubětín, Strašnice a Vokovice, nyní se z ulic vytratí i zbývající záložní vlaky. Uvidíme, jak to cestující rozdýchají, když při nějaké mimořádné události prostě nic nepřijede... Tato situace mi trošku připomíná pozici majitele domku. Týden u něj nehořelo, tak prodal hasicí přístroje a čeká jak to dopadne. Opravdu jsem doufal, že cestující je na prvním místě zájmu a i kdyby záložní vlak vyjel jen jednou za den, má své opodstatnění. Zřejmě jsem se hluboce mýlil. S daleko větší razancí než houby májovky vyrašily - a nejen po dešti - na příčných drátech trolejového vedení návěstní značky informující o snížení rychlosti tramvají. Značky omezující rychlost zejména na POMALU a 10 km/h jsou již pomalu na všech tratích a já tak někdy přemýšlím, co bude následovat. Rekonstrukce úseků se odkládá a opravdu nevím, jaká nižší snížená rychlost může být využita. Nervózní řidiči automobilů troubí na plazící se tramvaj a cestující mohou počítat odhozené nedopalky na chodníku. Tramvajovou trať v Letenské ulici, která prošla rekonstrukcí v roce 1995, ozdobily značky omezující rychlost jízdy na 10 km/h hned na třech místech, na dvou je doplnily značky omezující rychlost dokonce na POMALU. Řidič jedoucí s tramvají od zastávky Maniny na Balabenku vystřídá následující omezení 50 km/h - 20 km/h - 40 km/h - 20 km/h - 40 km/h - 20 km/h - 50 km/h - 15 km/h - 20 km/h - 15 km/h - 50 km/h - 10 km/h - 50 km/h. Některé z těchto omezení samozřejmě nevisí na troleji (výhybky, křížení, pěší zóna), ale i tak je to pěkný nářez, který má být překonán (včetně stanicování v zastávkách Libeňský most a Palmovka) za 4 minuty. Letos se stavební stroje zakousnou do tramvajové tratě v Sokolovské ulici, do obou křižovatek na Palmovce a do křižovatky Ke Stírce, která již z dálky řidiče tramvaje děsí svou omezenou rychlostí na POMALU, ojetými srdcovkami, vykousanými kolejnicemi a při přejíždění podporuje rozvoj řidičovy fantazie, když bádá nad tím, zda podvozek je ještě v koleji, nebo již vyrývá své stopy do asfaltu. A takových míst není v Praze málo. Skutečně intenzivně se začala připravovat stavba prodloužení tramvajové tratě do Radlic. Inu, volby se nám blíží a volení zástupci se budou chtít zase jednou vytáhnout. Smutné je snad jen to, že během rekonstrukce stávajícího úseku mezi zastávkami Křížová a Laurová bude vytrhán a přeložen nedávno nově zřízený oblouk u zastávky Křížová. Inu dvakrát měř a jednou řež, říkávala již má prababička, což byla elegantní dáma. Když si na svou prababičku občas vzpomenu, objeví se mi na tváři úsměv. Věřte mi to nebo ne, ale život s ní byla jedna velká sranda. Když vyrážela z naší chaty do Prahy vlakem, šla na nádraží tak o tři hodiny dříve, než jel její vlak. A třebaže za tu dobu projely nádražím dva až tři vlaky jedoucí stejným směrem jako ona, stejně počkala na ten svůj vyvolený. V létě si sedla pod starou hrušku na zahradě a vzpomínala na své dětství, své první lásky, na to, jak otevřela krejčovství a její manžel (tedy můj pradědeček, kterého jsem nezažil) založil v Praze taxislužbu. Za pár dní tomu bude dvacet let, co prababička zemřela, tak proto tu na ní vzpomínám. Měla pestrý život a určitě si nepřipouštěla špatnosti, které se kolem ní objevovaly jak na běžícím pásu. Mějte se fajn a zažívejte se svými babičkami a prababičkami podobná množství švandy jako já :-) 8. května 2005: Pražský Dopravní podnik si zřejmě v nejbližších týdnech pořídí nový reklamní slogan "Chcete běhat? Cestujte s Dopravní podnikem Praha". Vždycky když se koná v ulicích nějaká mimořádnost, čekám, jak vše dopadne. Většinou totiž cestující v takových okamžicích zažívají sportovní výkony hodné atletických superstar. Akcička, kterou připravili cestujícím autobusoví dispečeři v neděli 8. května na Hradčanské je hodna zapsání do knihy rekordů. Díky mohutným oslavám 60. výročí konce II. světové války na Letenské pláni došlo v tento den k odklonům tramvajových i autobusových linek z této oblasti. A v tom byl trošičku kámen úrazu... Autobusové linky obvykle končící v obratišti Špejchar musely manipulovat na stanovišti Hradčanská a z tohoto důvodu zde došlo k přesunům zastávek. To, co se dělo na Hradčanské krátce po sedmé hodině ráno připomínalo scénu z němé grotesky. V doprovodu dispečerského vozidla přijel autobus linky 174 a zastavil zcela jinde, než podle vývěsek měl. Otevřel dveře a skupinka asi 20 cestujících běžela o 50 metrů zpět k místu, kde autobus stanicoval. Stihli to jen tři, pak řidič zavřel dveře a přítomní dispečeři poslali cestující zpět na místo, kde původně na autobus vyčkávali. Cestující jak stádo ovcí uposlechli a vydali se zpět. Po svém návratu do výchozí pozice jen zděšeně pozorovali, jak autobus popojel 10 metrů otevřel dveře a dispečeři pokřikovali, že tedy nakonec se bude nastupovat tam. Tak dvacetihlavé stádo opět klusalo zpět... Řeknu vám, že některé cestující (včetně mě) to i probralo z ranního podřimování. :-) V ten samý den byla na linky 20, 25 a 26 vypravena posilová pořadí, neboť objízdná trasa linek okolo Pražského hradu znamenala delší jízdní dobu. Jenže sláva na Letenské pláni skončila již okolo poledního a linky se tak vrátily na své pravidelné trasy. I s posilovými pořadími... Vždy, když vidím policistu řídícího křižovatku s tramvajovým provozem, spekuluji, jak dlouho se na ní zdržím. V Praze totiž máme několik kategorií policistů. Ta nejhorší nám snad byla do Prahy jen půjčena, protože její "členové" vypadají, jak když tramvaj vidí poprvé v životě. Proč by se namáhali a plně obsazené tramvaji poskytli dar v podobě umožnění průjezdu křižovatkou, když přece ta hezká plechová autíčka obsazená jedním řidičem jsou mu tak sympatická. A tak tramvaj čeká a policista milosrdně po 2, 3, a nebo i pěti minutách milostivě otočí přepínačem aby tramvaj projela. Ale nepřehání to, ta druhá už je bez šance a chvíli si ještě počká. Nevěříte? Standardní situace na křižovatce Národní divadlo od chvíle, co někoho chytrého napadlo křižovatku nechat řídit policistou z místa. Pozoroval jsem onehdá ten cvrkot. Pokud křižovatku řídil policista, tvořily se kolony ze všech stran (je však možné, že jsem jen neměl kliku na profesionála), ve chvíli, kdy začalo pršet policista zmizel. Po dešti ještě pár desítek minut na místě nebyl a křižovatka byla průjezdná. Ve chvíli, kdy se vrátil, opět stáli všichni. Inu kdo umí ten umí, kdo neumí, ten čumí. A takovéhle profesionály bych raději nechal jen někde čumět. I na stránkách Preference pražských tramvají se této tematice věnujeme, informuje o pozitivních úpravách světelných signalizací a instalacích podélných prahů podél tramvajových kolejí. Jenže co je to všechno platné, když poměrně často veškeré proklamace o podpoře hromadné dopravy skončí v rukách jednoho policisty. V rukách, jimiž ovládá kouzelná tlačítka dávající nebo také nedávající prostředkům hromadné dopravy přednost. V úterý 10. května startuje na náměstí Míru oprava tramvajových kolejových oblouků a zprovoznění se díky tomu opět dočká unikátní obratiště Zvonařka. Dopravní podnik vydal informační leták, v němž tvrdí, že na Tyršově náměstí za křižovatkou s Jugoslávskou ulicí bude mít náhradní autobusová linka X-10 zřízenu zastávku I.P.Pavlova. Ještě před vypuštěním letáků na denní světlo na tuto "chybičku" zřejmě někdo přišel (že na ní nepřišel již před samotným tiskem letáku je vcelku záhada), ale protože by výroba letáků nových stála "pár peněz", bylo nesprávné jméno náměstí ( samozřejmě má být Tylovo nikoliv Tyršovo náměstí - autor textu letáku je zřejmě zarytý Sokol :-) ) opraveno radikálním řezem. Černým fixem byla písmenka "rš" ve slově Tyršově přepsána na "L", takže zastávku máme na TyršLově, případně TyLršově či TyrLšlově náměstí, podle toho, kam se tvůrce v letáku trefil. Ostatně stále cestujícím v informačních materiálech tvrdíme, že linka 6 není o víkendu v provozu, takže tohle je již drobnost. Tenhle leták má ale i jednu velkou pozitivní stránku. V jeho záhlaví se totiž objevil grafický symbol, zobrazující tramvaj T3, tramvajové koleje, přechod pro chodce a chodce samotné doplněné textem "CHODCI POZOR! Tramvaj má na přechodu přednost!", což spousta chodců zřejmě i po letech od platnosti Zákona o provozu na pozemních komunikacích vůbec netuší. Snad si tohoto faktu konečně všimnou... Hezký začátek května! 30. dubna 2005: "Přepište dějiny, jsme olympijští vítězové..." křičel do mikrofonu v roce 1998 po vítězném utkání našich hokejistů s ruskou reprezentací Robert Záruba. Dnes se mi chce zařvat naprosto obdobný slogan - "Přepište dějiny, šotkoviny mění svou tvář!". Ano je to tak. Při příležitosti Máchova 1. Máje, je ten nejlepší čas na rozjezd nového projektu - Šotkovin alias Fotožurnálu pražských tramvají. Na adrese http://foto.prazsketramvaje.cz naleznete od dnešního dne jakýsi fotografický přehled všech událostí, které spolupracovníci zdejšího serveru zaznamenali skrze čočku svého fotoaparátu. V současné době je nahrán původní obsah všech dosud vydaných šotkovin, samozřejmě obohacený o nejnovější události, které se staly v průběhu přesunu na nové - snad již na nějaký čas definitivní úložiště. V budoucnu předpokládáme, že by zde mohly být koncetrovány zajímavé fotografie více spolupracujících autorů. Jakási fotogalerie toho, co se na hlavní stránky nevešlo. Nemusí se nutně jednat o nejnovějsí fotografie, naopak uvítáme spíše starší i černobílé materiály. Zatím prosím žádné fotografie neposílejte! Budete o všem včas informováni. Hokejově jsme začali, hokejově skončíme. Přeji našim hokejistům hodně golů a nějakou tu placku k tomu :-D. 17. dubna - 19.dubna 2005: Do pražských ulic vtrhlo s vehemencí sobě vlastní jaro. Kvetou stromy, keře, kytičky a občas nám kvetou i nějaké ty tramvaje. Stav některých tramvajových vozů připomíná taky kvetoucí přírodu. Občas vám vyteče trocha oleje z pohonu dveří, z vozu 6554 můžete sledovat na předním schodišti dírou v karoserii ubíhající žlábek kolejnice pod vozem, v některých vozech neotevřete okna, v jiných je zase nezavřete, a ve všech naleznete zničená okna a stopy po podpisech sprejerů. Je totiž nová doba. Zatímco kdysi všechno patřilo všem a kdo nekradl okrádal vlastní rodinu (jak bylo rozšířené heslo), dnes nepatří nic nikomu a podle toho se většina z nás chová. Je mezi námi moc nevšímavých lidí. Když někdo něco demoluje, raději mu jdeme stranou, protože máme strach. Nedávno cestoval druhým vozem v tramvaji cestující s berlí... Náhle mu něco bliklo v makovici a začal tou berlí mlátit lidi kolem sebe. Nikdo jim nepomohl. Ve voze bylo tak 40 cestujících. Tři byli mláceni a 37 se jich přesunulo na zadní plošinu a dělalo, že se jich to vůbec netýká. Nakonec jeden z těch tří, co byli mláceni, vyběhl ven a běžel k řidiči volat o pomoc. Řidičem byla řidička tenká jak špejle. A ta měla zasahovat.... No, nezasahovala, neb by dopadla ještě hůře, než mlácení cestující.... Ale máme tu jaro a jistě Štepána potěší, že to je dobrá zpráva. A těch tu moc nebývá. Tak hned přidám další. Od 30. dubna opět dojde k úpravám ukončení tramvajových linek v obratištích. Zatímco návrat linek 25 a 57 ve smyčce Bílá Hora na vnitřní kolej a linky 22 ve stejné smyčce na kolej vnější je vcelku standardním jevem, nestandardní je změna ukončení linek ve smyčce Ústřední dílny DP, kde linky 7 a 55 vymění vnitřní kolej za kolej vnější. Značně se tak omezí rozhled řidiče podél soupravy, protože výstupní i nástupní zastávka jsou v levém oblouku a pomocná zrcadla moc nepomáhají. Důvod, který stojí za změnou manipulační koleje, se opakuje v poslední době již podruhé. Podobně jako v případě smyčky Spořilov, i zde stojí za změnou manipulace stav koleje. Nějak se nám ty vyjeté a ojeté kolejnice množí jak houby po dešti. A to nám tu zatím jezdí jen tramvaje s otočnými podvozky. Opravdu nechci vidět stav kolejí po několikaměsíčním provozu tramvají s neotočnými podvozky... Ke stejnému datu se do pražských ulic vrací "novinka" v provozu nočních linek. Tam, kde to bude jen trochu možné, nebudou noční vlaky vyjíždět z vozoven, ale naopak budou jejich řidiči střídat řidiče odpolední směny. Samozřejmě je toto uskutečnitelné pouze u linek, jenž jezdí i přes den v sestavě sólo vozu. S ohledem na zjednodušení označování takových vlaků, budou i ve své denní části jezdit pod pořadím polonoční části. Např. na lince 16 tak budou o víkendu pořadí 1 a 2, dále pak pořadí 31-36. Pro běžné cestující je tato skutečnost nepodstatná, avšak fandové MHD a fotografové budou mít žně. Za denního světla dosud takřka nevyfotografovatelné excesy (např. vozovna Vokovice na lince 11 v polonoční části) budou jezdit celý den. Máte-li zájem, připravil jsem pro vás podrobnou tabulku těchto nočních pořadí, jezdících ve dne... Špatný stav kolejí stojí i na počátku opětovné výluky tramvajové trati na náměstí Míru. Od rekonstrukce v roce 1995 dojde již podruhé k výměně kolejových oblouků, které neunesou tak velké zatížení, jaké jim přináší dopravní tramvajová špička. Od 10. do 21. května května tak opět nezůstane v linkovém vedení kámen na kameni. Zatímco linky 22, 23, 57 a 59 vyloučený úsek obyčejně objedou přes zastávky Bruselská, Otakarova a Oblouková, linka 51 se vydá na okružní jízdu, když z I.P.Pavlova do zastávky Šumavská pojede přes Bruselskou, Otakarovu, Čechovo náměstí, Vršovické náměstí a oživenou zastávku Blanická. Pamětníci si jistě vybaví, že tímto odklonem jezdila svého času i linka 10. V letošním roce ne. Desítka totiž ze Šumavské zamíří přes Ruskou a Čechovo náměstí na Kubánské náměstí. V úseku Sídliště Řepy - I.P.Pavlova nahradí linku 10 linka 30, ukončená na Zvonařce. Linka 16 ze Spojovací pojede přes Ruskou jen na Čechovo náměstí. Na Zvonařce bude ukončena také linka 4, při jízdě z Kotlářky. Do odklonu se dostane trochu nelogicky i linka, jíž se výluka vůbec netýká - linka 6, která při jízdě z Laurové, ze zastávky Karlovo náměstí nahradí do Braníka linku 16. Hezké jarní dny! 14. dubna 2005: Provoz Tram-fóra byl opět obnoven v 18:00 hodin 12. dubna 2005: Inovované a omlazené stránky o pražských tramvají jsou opět spuštěny. Stejně tak byly znovu spuštěny stránky Preference pražských tramvají. Páteřních stránek se dotkly tu větší, tu menší změny, spočívající zejména v úpravě jejich zobrazení tak, aby bylo zcela bezproblémové i v rozlišení 800 x 600 px. Předem však upozorňuji, že současná podoba stránek není definitivní a bude se značně vyvíjet! Protože se veškerý obsah stránek stěhoval na nový server, je možné, že občas narazíte na nefunkční odkaz či chybějící fotku. Stane-li se tak, posílejte, prosím, emaily o sto šest. Tram-Fórum by mělo být spuštěno do pátku 15. dubna! 11. dubna 2005: Za výpadky v provozu se proto předem omlouvám! 4. dubna 2005: Vůz KT8D5R.N2 konečně v Praze! V pátek 1. dubna konečně do Prahy dorazil prototyp rekonstrukce vozu KT8D5 na vůz KT8D5R.N2 s vloženým středním nízkopodlažním článkem z firmy Pars Šumperk. Převozu se věnoval i deník Moravský sever následujícím článkem: Prototyp modernizované tříčlánkové tramvaje určené pro Dopravní podnik hlavního města Prahy vyjel včera odpoledne z opravárenské firmy Pars Nova v Šumperku. Tramvaj o délce více než třicet metrů a hmotnosti přes čtyřicet tun opustila Šumperk vcelku na speciálním silničním podvalníku. Její nakládka zabrala pracovníkům přepravní společnosti několik hodin. „Přeprava tramvaje je i pro nás mimořádná. Při jízdě s takovým nákladem je důležité si hlídat prostor, abychom se stočili do každé zatáčky. Řídit takhle dlouhou soupravu ale není až tak složité, jak by se mohlo zdát," nepřipouštěl si problémy před odjezdem ze Šumperka jeden z řidičů mnohatunového kolosu Martin Rybář. Dnes ráno už by měla být tramvaj v Praze. Cestujícím začne sloužit brzy poté, co projde všemi zkouškami a získá průkaz technické způsobilosti.Modernizovaná částečně nízkopodlažní tramvaj, která nese typové označení KT8.N2, vznikla z původního stroje řady KT8D5. „Provedli jsme generální opravu kostry skříně, původní střední článek nahradil nízkopodlažní, nainstalována byla také mechanická nájezdová plošina pro invalidy a kočárky, osvětlovací tělesa a optický a akustický informační systém. Sedadla dostala nové potahy. Vzhledem k vybavení vozidla, designu a provozním a bezpečnostním parametrům lze očekávat, že se setká s pozitivním ohlasem jak ze strany provozovatelů a řidičů, tak hlavně cestujících," řekla Jana Kaněvová z firmy Pars Nova. Pražský dopravní podnik plánuje, že v Šumperku nechá v nejbližší době zmodernizovat všech 47 strojů řady KT8D5, které vlastní. 3. dubna 2005: Setkání návštěvníků stránek Pražské tramvaje, uživatelů jejich diskuzního fóra a všech přátel tramvajové dopravy, které se uskutečnilo v neděli 3. dubna 2005 stálo opravdu za to! Jízda historickou tramvají na lince 91 ze smyčky Výstaviště až do areálu vozovny Střešovice a prohlídka Muzea MHD včetně depozitáře byla velmi vydařená. Akce se zúčastnilo 25 lidiček, kterým za to patří dík!
2. dubna 2005: Připadám si občas jak kafemlejnek, stále dokola opakuji jedno a to samé, stále dokola požaduji jedno a to samé, ale výsledek se nedostavuje. Pak na člověka, za takovéhle situace, přijdou jarní nálady. Spisovatel Jaroslav Foglar jim říkal "Vánoční nálada". Je to stav, kdy se v nitru člověka střídají výbuchy vzteku s pocitem bezmoci, stav naprostého ubližování od všech s chvilkami nadšení. Nevěřil bych tomu, že něco takového postihne i mě. Asi toho bylo v posledních týdnech zase nějak moc. Stránky tak v tichosti oslavily čtvrté narozeniny a mají nárok zamířit do mateřské školky. Ta, kterou jsem navštěvoval já, byla (a možná ještě je) krásná. Sídlí v Letenské ulici a z jejích oken je krásný výhled na projíždějící tramvaje. Doplňuje jí školní zahrada a i skrz zrezlá vrátka v ohradní zdi jsem mohl tramvaje sledovat. Na Malostranském náměstí jsem jako malý nevěřícně zíral na odpojenou kolej, ležící v prostoru mezi protisměrnými kolejemi, z okna jsem pozoroval tramvajový frmol a když mě to přestalo bavit, sledoval jsem, jak krasavice zvaná Petřínská rozhledna dostává nový nátěr. S partou kamarádů jsme blbli na Kampě, já se bál vodníka, který - dle matčiných slov - určitě po Malé Straně stále chodil a věřte, že jsem ho několikrát i potkal. Měl zelený fráček, dlouhé bílé vlasy a určitě mu kapalo ze šosu :-). Potkával jsem ho v průchodu pro pěší v Letenské ulici, u kolejové splítky. Rájem mých dětských her byl i Petřín s opuštěným tělesem lanové dráhy, které bylo zanesené tunami odpadu. Okna dolní a horní stanice jen slepě koukala do okolí a Nebozízek byl jedna obrovská ruina. Po mostní konstrukci nebylo ani stopy a v petřínské stráni ležely opuštěné vodící kladky tažných lan, lana samotná i kolejnice. I ty fasády v ulicích působily omšelým dojmem a přesto jsem byl šťastný. Byla to totiž Praha mého dětství, město, které se mi navždy zapsalo až úplně do hloubi srdce, město, jemuž bych nikdy nedokázal být nevěrný. Když Prahu na pár dní někdy opouštím, jsem při návratu celý rozechvělý, zda je vše na svém místě. Zda se i po návratu budu moci projít po Smetanově nábřeží a sledovat majestátní Hradčany, zda svatí na Karlově mostě nadále střeží "můj" most, mou rodnou čtvrť. Zda kamenný most císaře Karla IV. i po 650 letech stále stojí a převádí poutníky suchou nohou přes řeku Vltavu... Vím, že tohle možná do úvodníčku Pražských tramvají nepatří, ale jednou za čtyři roky mi mé zcela sentimentální vyznání můžete odpustit, ne? A k něčemu pracovnímu. Jak již prásknul martyn - což si s ním důkladně vyříkám :-) - výluka tramvajové tratě mezi Balabenkou a křižovatkou U Balabenky končí o dva dny dříve. Linky 3, 8, 19, 52 a 54 se tak vrací víceméně do svých pravidelných tras. Jen mezi Palmovkou a křižovatkou U Balabenky nepojedou ulicemi Na Žertvách a U Balabenky, ale ulicí Sokolovskou. Na křižovatce Horní Palmovka tak bude v provozu všech 5 směrů křižovatky!!! Od dolní Palmovky budou muset řidiči odbočující vlevo (tedy linka 3) vystoupit z tramvaje a kličkou si navolit světelnou signalizaci, neb jim automaticky nepadne. Linka 12 mizí z Palmovky a udělá nám malé holešovické kolečko ze Strossmayerova náměstí přes Vltavskou na Dělnickou a přes zastávku U Průhonu zpět na Barrandov. Na Palmovce se dočká opravy vrchol křižovatky dolní Palmovka k ulici Na Žertvách, vrchol křižovatky U Balabenky k Palmovce a vyměněno bude pár panelů BKV v ulici Na Žertvách. Prý by se na dolní Palmovce nemělo zapomenout ani na instalaci systému radiově ovládaných výhybek, který je však již od 6. října 2004 vypnutý. Z důvodu příliš velkého dosahu radiového vysílače docházelo v některých místech k nechtěnému přestavení výhybky v protisměru. Kdy se dočkáme opětovného zapnutí je ve hvězdách. Mějte se všichni krásně! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |