|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Předjízdná kolej Podbaba
V roce 1941 byl vypracovaný projekt rekonstrukce tramvajové trati do Podbaby, jenž
počítal se zřízením čtyřkolejného nádraží v Podbabě, kde by každá linka měla svůj pár kolejí s pravým přejezdem a nástupištěm,
aby se urychlilo obracení vlaků.
Před konečnou měla být po pravé straně zřízena třetí, 56 metrů dlouhá kolej, napojená jen sjezdovou výhybkou s pravým přejezdem v trati, která měla sloužit pro odstavení a napájení kropících tramvají. Tyto z dnešního pohledu nereálné plány stavebních úprav zůstaly nakonec pouze na papíře a k jejich realizaci nedošlo. Blížící se nasazení jednosměrných vozů a zkušenosti se smyčkami, které prokazatelně urychlovaly obracení vlaků na lince, napomohly vyřešit otázku výstavby vhodného obratiště v Podbabě, nastolenou opět v roce 1947. Na rozdíl od během války zvažovaného čtyřkolejného nádraží, padlo rozhodnutí vybudovat v Podbabě dvoukolejnou symetrickou smyčku. Pro případ nutného předjíždění vlaků jednotlivých linek, však bylo nezbytné zřídit ještě odstavnou kolej. Ta měla délku 135 metrů a byla umístěna mezi Zelenou a Čínskou ulicí vpravo ve směru jízdy. Tato třetí traťová kolej, umístěná před samotnou smyčkou, zahájila provoz již 21. dubna 1947. Nově vzniklá symetrická dvoukolejná smyčka délky 214 metrů byla uvedena do provozu 10. května 1947. Ve druhé polovině roku 1968 začala na dlouhou dobu poslední rekonstrukce tratě do Podbaby. Doprava zde byla přerušena od 25. listopadu. Po obnovení provozu tramvají k 6. březnu 1969 byla třetí kolej před původní smyčkou Podbaba prodloužena o 14 metrů a ve smyčce samotné došlo k úpravám poloměrů oblouků tak, aby vyhovovaly provozu nastupujících vozů Tatra T3. Její využití bylo v posledních letech více než sporadické, nejčastěji se používala k odstavování školních jízd, případně vlaků po mimořádných událostech. Deponovací kapacita koleje činila 7 vozů typu T. Když se v závěru roku 2010 rozeběhla stavební činnost na prodloužení tratě k nové smyčce Podbaba, bylo jasné, že dny předjízdné koleje jsou sečtené. Na jejím místě byla vyprojektována zastávka Zelená. Předjízdná kolej začínala bezprostředně za křižovatkou s příčnou Zelenou ulicí pravostrannou ručně přestavitelnou rozjezdovou, následně vedla po pravé straně tramvajové trati ke smyčce Podbaba. Ještě před výhybkami smyčky končila ve sjezdové čepové výhybce, kde se spojila s tratí.
Celá kolej byla vybudována klasickým způsobem na pražcích s asfaltovým krytem.
Související články: Trať Vítězné náměstí - Podbaba původní podoba Slavnostní zahájení provozu tratě v Podbabě 31. srpna 2011 Smyčka Nádraží Podbaba Trať Vítězné náměstí - Podbaba výstavba prodloužení a rekonstrukce 13.8.2011 Trať Vítězné náměstí - Podbaba výstavba prodloužení a rekonstrukce 24.7.2011 Trať Vítězné náměstí - Podbaba výstavba prodloužení a rekonstrukce 15.7.2011 Trať Vítězné náměstí - Podbaba výstavba prodloužení a rekonstrukce 4.7.2011 Trať Vítězné náměstí - Podbaba výstavba prodloužení a rekonstrukce 24.6.2011 Trať Vítězné náměstí - Podbaba výstavba prodloužení a rekonstrukce 17.6.2011 Trať Vítězné náměstí - Podbaba výstavba prodloužení a rekonstrukce 7.6.2011 Trať Vítězné náměstí - Podbaba výstavba prodloužení a rekonstrukce 1.6.2011 Trať Vítězné náměstí - Podbaba výstavba prodloužení a rekonstrukce 25.5.2011 Trať Vítězné náměstí - Podbaba výstavba prodloužení a rekonstrukce 22.5.2011 Trať Vítězné náměstí - Podbaba výstavba prodloužení a rekonstrukce 17.5.2011 Trať Vítězné náměstí - Podbaba výstavba prodloužení 5.4.2011 Trať Vítězné náměstí - Podbaba výstavba prodloužení 4.2.2011 Prodloužení tramvajové tratě v Podbabě Trať Vítězné náměstí - Podbaba Smyčka Podbaba původní poloha |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |