|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smyčka Nádraží Hostivař
Klasická otázka Jana Nerudy "Kam s ním?" by se dala v případě smyčky Nádraží Hostivař upravit do ženské podoby: "Kam s ní?"
Hostivařská tramvajová trať byla od roku 1954 zakončena jednokolejnou smyčkou
s předjízdnou kolejí na náměstí Josefa Marata. Možná by zůstala na svém místě dodnes, nebýt výstavby tzv. průmyslového automobilového
polookruhu, připravovaného fakticky od začátku padesátých let, kterému smyčka překážela. A tak když konečně po desetiletích příprav
opravdu stavební stroje v osmdesátých letech začaly s ležérní výstavbou, původní smyčka musela pryč.
Prodloužení tramvajové trati k Nádraží Hostivař trpělo tradičním neduhem socialistické výstavby, velkou zdlouhavostí a těžkopádností. Po mnoha letech výstavby se tak nové koleje od nové smyčky přiblížily ke staré smyčce a ta byla 7. září 1982 zrušena. Nová tramvajová smyčka u hostivařského železničního nádraží byla umístěna v exkluzivním betonovém kaňonu, k němuž míří podchody pro cestující. Tramvajová trať tedy do smyčky postupně klesá pod úroveň okolního terénu. Neuvěřitelná robustnost zárubních zdí především ve smyčce je pro toto prodloužení charakteristická. A zdi nám jasně naznačují, že jakékoliv případné prodloužení tratě bude stavebně náročné. Faktem je že přes umístění do tohoto betonového kaňonu patří smyčka k těm velkorysejším v pražské síti. Při zahájení provozu 4. října 1982 šlo o jednokolejnou smyčku se dvěma předjízdnými kolejemi a čtyřmi kolejovými spojkami. První dvojice byla umístěna za výstupními zastávkami a umožňovala přejezd z vnitřní a vnější koleje na střední, druhá dvojice pak následovala před nástupními zastávkami a ze střední koleje se dalo přejet na vnitřní a vnější kolej. Celkem bylo ve smyčce po zprovoznění 12 výhybek a celková délka kolejí v samotném obratišti přesahovala 1 kilometr! Přestože se výstavba smyčky táhla, nebyla ani při zahájení provozu zcela dokončená. Označníky zastávek byly pouze přenosné a sociální zařízení pro řidiče bylo dokonce sestaveno provizorně ze staveništních unimobuněk. Koneckonců současný trvalý objekt WC vznikl až po 12 letech existence prodloužení v roce 1994. Pro zlepšení manipulačních možností byla v roce 1987 kolejová spojka z vnitřní koleje na střední za výstupní zastávkou nahrazena spojkou umožňující přejezd naopak z koleje střední na vnitřní. Původní spojka totiž vedla nevyužitelně z koleje, kde ani nebylo výstupiště… Během rekonstrukce úseku od zastávky Hostivařská po smyčku v roce 2009 byly sneseny tři nepoužívané kolejové spojky a zachována zůstala jen ta otočená v roce 1987, tj. za střední výstupní kolejí směrem ke koleji vnitřní. Na jaře roku 1999 probíhala dvouměsíční oprava zárubních zdí a mostů v blízkosti trati, a proto byly tramvaje ukončeny na přejezdu u zastávky Hostivařská. Deponovací kapacita (bez možnosti průjezdu pro ostatní vlaky) smyčky činí 62 vozů typu T. Smyčka začíná radiově ovládanou výhybkou s pružnými jazyky ev.č.653 umožňující rozjezd na střední a vnější kolej smyčky, zatímco vnější kolej odbočuje dvojicí oblouků v kombinaci pravého a levého oblouku. Na střední koleji bezprostředně následuje ručně přestavovaná výhybka s čepovými jazyky umožňující rozvětvení také na manipulační část vnitřní koleje. Třebaže jsou v prostoru výstupních zastávek tři koleje, vnitřní kolej není opatřena výstupním ostrůvkem. Za výstupními zastávkou střední koleje následuje kolejová spojka umožňující ještě přejetí na vnitřní kolej, a využití i vnitřní koleje pro vlaky s cestujícími, protože mohou odbavit cestující na výstupišti střední koleje a přejezd využít k přesunu na kolej vnitřní. Spojka je vybavena ručně přestavovanými výhybkami s čepovými jazyky. Za výstupními zastávkami následují levé oblouky všech tří kolejí podél budovy sociálního zařízení pro řidiče. Koleje se následně napřimují a i do prostoru nástupních zastávek míří jako trojice souběžných kolejí. Oproti prostoru výstupních zastávek jsou zde všechny koleje opatřeny nástupišti. Za nimi následuje nejprve spojení vnější koleje s kolejí střední a poté i spojení střední koleje s vnitřní ve sjezdových výhybkách s čepovými jazyky.
Celá smyčka je klasické stavby na dřevěných a železobetonových pražcích, výhybky a kolejové oblouky jsou
zadlážděny žulovými kostkami, zbylý prostor je zakryt asfaltovým povrchem.
Zastávky umístěné v popisované smyčce:
- výstupní zastávka, smyčka Nádraží Hostivař, vnější kolej, výstupiště pro dva vlaky 2xT - výstupní zastávka, smyčka Nádraží Hostivař, střední kolej, výstupiště pro dva vlaky 2xT - nástupní zastávka, Nádraží Hostivař, vnější kolej, nástupiště pro dva vlaky 2xT - nástupní zastávka, Nádraží Hostivař, střední kolej, nástupiště pro dva vlaky 2xT - nástupní zastávka, Nádraží Hostivař, vnitřní kolej, nástupiště pro dva vlaky 2xT Provozované linky na popisované smyčce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |