|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Odhlučněná tramvajová tělesa
Již delší dobu se Dopravní podnik hl.m. Prahy snaží při rekonstrukcích tramvajových tratí
snaží využívat ty nejmodernější
technologie při rekonstrukcích a větších opravách tramvajových tratí a trakčního trolejového vedení.
U konstrukce tramvajových tratí se jedná zejména o použití antivibračních a odhlučňovacích prvků (rohoží) do podkladních vrstev, včetně odhlučnění vlastních kolejnic použitím speciálních bokovnic a podložek pod patu kolejnic. Při rekonstrukcích tramvajových tratí jsou jedním ze základních stavebních článků betonové prefabrikáty ve tvaru písmene L, umístěné na hraně výkopu určeného pro zřízení tělesa tramvajové tratě. Prefabrikáty slouží jako opora pro svisle umístěné pryžové rohože. Na základní vrstvu upravené a zhutněné pláně jsou umístěny již zmíněné prefabrikáty tvaru písmene L, vodorovný prostor mezi nimi je dorovnám vrstvou štěrkodrti a na ní jsou následně položeny pryžové rohože sloužící k utlumení roznášení hluku. Aby nedošlo k jejich poškození nosným štěrkem, je na ně nanesena ještě další vrstva drobného štěrku. Následuje cca 20 centrimetrů vysoká vrstva nosného štěrku, na nějž je ještě umístěna cca 8 centimetrů vysoká vrstva štěrku určená k podbití koleje. Teprve nyní jsou na vrtsvy štěrku uloženy pražce a na ně kolejnice NT1, které odhlučněny dvojím způsobem. Kolejnici samotnou totiž od pražce dělí další pryžová podložka, a kolejnice jsou z boku opatřeny pryžovými bokovnicemi. Kryt vozovky může tvořit buď žulová dlažba, asfaltový koberec, případně zatravněné těleso. Během měření na zrekonstruované tramvajové trati ve Vodičkově ulici bylo prokázáno ztišení takto opravené tratě pro své okolí až o 6 decibelů!
Fotografie: © Pražské tramvaje
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |