Vzrůstající stavební ruch ve Střešovicích ve dvacátých letech minulého století stál na počátku snah nových obyvatel vilové čtvrti zvané Ořechovka po prodloužení
tramvajové dopravy od
střešovické vozovny Střešovickou ulicí až na Ořechovku, k bývalému obecnímu úřadu.
Novou trať uvedly Elektrické podniky do provozu 23. října 1932. V roce 1936 vznikl podél dnešní ulice Na Petřinách rozsáhlý komplex vojenských nemocničních
budov a dva roky na to se vydaly tramvaje o kus dál, z Ořechovky až k vojenské nemocnici. Toto prodloužení bylo uvedeno do provozu 16. května 1938.
Významnou stavbou padesátých let se stalo - za vydatné pomoci brigádníků - zřízené prodloužení tramvajové tratě ulicí Na Petřinách od Vojenské nemocnice
až na Heyrovského náměstí, ke koncové smyčce
Petřiny. To bylo do provozu uvedeno 26. listopadu 1950. Kompletní
rekonstrukcí a panelizací do systému velkoplošných panelů
BKV prošla trať v období 9. ledna - 16. června 1990.
Cestu po tramvajové trati začneme ve smyčce
Petřiny. Jde o tramvajovou trať vedenou jen na vlastním zvýšeném
tělese ve středu vozovky, která není navíc nikde opatřena světelnou signalizací. Od smyčky až před zastávku Vojenská nemocnice navíc povede trať v přímém
úseku středem ulice Na Petřinách mezi skvostnou zástavbou panelových domů... U vyústění Bubeníčkovy ulice je umístěna první zastávka na trati, jejíž
pojmenování je vcelku jednoznačné -
Obchodní dům Petřiny. Následující zastávka
Větrník je rozdělena
ulicí Na Větrníku, kdy ostrůvky pro opačné směry jízdy jsou vždy před křižovatkou. Následuje klesání,
vystřídané táhlým pravým obloukem až k zastávce
Vojenská nemocnice, umístěné u vstupu do areálu nemocničního zařízení. Za zastávkou trať poměrně prudce klesá malebným úsekem
okolo pískovcových skal, nejprve v přímém úseku, následovaným levým obloukem. Ostatně proto zde svého času bylo
bezpečnostní zastavovací místo. Za levým obloukem jsou umístěny ostrůvky zastávky
Baterie.
Ostrůvek pro jízdu do centra je umístěn v mírném pravém oblouku, jímž tramvajová trať kopíruje tvar ulice Na Petřinách, před vstupem do ulice Střešovické.
Následuje již jen přímý úsek tratě. Pod střešovickým kostelíkem je umístěna zastávky
Ořechovka a u vyústění Sibeliovy ulice
zastávka
Sibeliova. Za ní trať klesá přímým úsekem ke křižovatce u
vozovny Střešovice, kde náš popis končí.
Celá trať je vybudována metodou velkoplošných panelů
BKV.
Zastávky umístěné na popisované trati:
Obchodní dům Petřiny - nácestná zastávka v obou směrech
Větrník - nácestná zastávka v obou směrech
Vojenská nemocnice - nácestná zastávka v obou směrech
Baterie - nácestná zastávka v obou směrech
Ořechovka - nácestná zastávka v obou směrech
Sibeliova - nácestná zastávka v obou směrech
Provozované linky na popisované trati:
V denním provozu jsou na trati provozovány linky 1, 2 (ta pouze v pracovních
dnech) a 18, v nočním provozu je zde provozována linka 56.
Fotocesta po trati Petřiny - křižovatka Octárna |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fotografie: © Pražské tramvaje