|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smyčka Sídliště Petřiny
Poválečné období spojené s obnovou válkou poničených budov a rozsáhlou výstavbou nových obytných čtvrtí přineslo i nové
prodlužování tramvajových tratí včetně s nimi svázanou výsavbou nových obratišť.
V této budovatelské éře se stávala podmínkou (nejen při prodlužování tramvajových tratí) nadšená práce budovatelů socialismu - práce brigádníků. Společně s koncem 3. traťové koleje ve Střešovické ulici u zastávky Ořechovka v květnu 1946, tak budovatelé započali se stavbou smyčky Petřiny, která vznikla za jejich nemalého přispění. Výstavba byla korunována 26. listopadu 1950 slavnostní zahajovací jízdou. V prvopočátcích provozu se jednalo o jednokolejnou smyčku, (bez předjízdné koleje) umožňující pouhé obracení tramvajových vlaků do opačného směru. Vzhledem k nutnosti navýšit kapacitu smyčky v souvislosti s kompletní změnou linkového vedení tramvají v roce 1961, dočkalo se i obratiště na Petřinách 13. března zdvoukolejnění. Úprava proběhla ve stylu tehdejší koncepce dvoukolejných protisměrných smyček (již zaniklá Podbaba, či dosud existující Divoká Šárka). Její střed byl osázen břízkami, čímž vznikl uprostřed obratiště drobný parčík, a tak pobyt v této smyčce rozhodně nepatří k nepříjemným. V průběhu dalších let se smyčka dočkala pouze drobných rekonstrukcí spočívajících v náhradě opotřebovaných kolejových konstrukcí, nevyvolávajících změnu polohy smyčky. V roce 2007 došlo k náhradě elektromagnetické výhybky ev.č. 035 za radiově ovládanou výhybku, která jako první v Praze nebyla vybavena trolejovým kontaktem pro možnost přestavení. Deponovací kapacita obratiště (bez možnosti průjezdu pro ostatní vlaky) činí 19 vozů typu T. Smyčka začíná radiovou výhybkou výhybkou ev.č. 634 s pružnými jazyky, která rozděluje traťovou kolej levým obloukem na vnitřní a pravým obloukem na vnější kolej smyčky. Po obou kolejích se tedy tramvajové vlaky pohybují protisměrně. V následujících krátkých přímých úsecích vnitřní koleje a vnější koleje jsou umístěny výstupní zastávky. Vnitřní kolej pokračuje pravým obloukem, kolej vnější obloukem levým. Před sjezdovou čepovou výhybkou obou kolejí jsou pak umístěny obě nástupní zastávky.
Celé obratiště je zřízeno klasickou konstrukcí kolejnic na příčných dřevěných pražcích s krytem ze žulových dlažebních kostek.
Zastávky umístěné v popisované smyčce: Provozované linky v popisované smyčce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |