|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Křižovatka Čechovo náměstí
Zatímco dnes tvoří z hlediska provozní zátěže hlavní směr křižovatky ten mezi Vršovickým a Čechovým náměstím,
v minulosti tomu bylo zcela jinak. Jenže to se musíme vrátit v čase o několik desítek let zpátky.
Když byla 20. června 1913 uváděna do provozu tramvajová trať z Vršovického náměstí, odbočovala v prostoru dnešní křižovatky Čechovo náměstí do Minské ulice a pokračovala dále směrem k Obloukové. Za základ budoucí křižovatky se dá považovat rok 1926, kdy v souvislosti s výstavbou nové tramvajové tratě z Koh-i-nooru na Otakarovu začala v prostoru Čechova náměstí vznikat bloková smyčka. Nejprve došlo k doplnění dvoukolejného oblouku z Minské ulice k Vršovickému náměstí o jednokolejný oblouk z Minské do Moskevské ulice (ke Koh-i-nooru) a o kolej od Vršovického náměstí do dnešní Moskevské ulice v levostranném provozu. Z dnešního pravostranného pohledu šlo o oblouk pojížděný ve směru od autobusové zastávky Čechovo náměstí vlevo do Minské ulice, případně přímou kolej k Vršovickému náměstí. Od 13. února 1926 pak bylo úředně povoleno využívat tento jednokolejný trojúhelník k obracení tramvajových vlaků. Po dokončení koleje v Moskevské ulici mezi Čechovým náměstím a Koh-i-noorem byla 1. června 1926 zprovozněna bloková smyčka Čechovo náměstí. Přestože byla na území hl.m. Prahy zavedena jízda vpravo výnosem vrchního velitele německé armády von Brauchitsche od 26.března 1939 od 3 hodin ráno, dokončení stavebních úprav pro pravostranný provoz se smyčka Čechovo náměstí resp. námi popisovaná křižovatka dočkala až 1. prosince 1948. Součástí těchto úprav bylo také snesení oblouku sloužícího původně provozu z Minské do Moskevské ulice. K jeho obnovení došlo až v roce 1956. S ohledem na opačný směr jízdy však šlo vlastně o protisměrnou kolej oproti roku 1926. V témže roce byla k 23. říjnu trať v Moskevské ulici zdvoukolejněna. K úplnosti kolejového trojúhelníku tak již zbývala poslední kolej - oblouk, který zde již v levostranném provozu byl. Tohoto pomyslného chybějícího článku v mozaice úplného kolejového trojúhelníku, tedy oblouku z Moskevské do Minské ulice, se křižovatka dočkala téměř po dvaceti letech od posledního zásahu do své podoby, od 15. června 1975, kdy byl obnoven provoz po její celkové rekonstrukci.
Ani jedna z rozjezdových výhybek křižovatky Čechovo náměstí není vybavena elektrickým ovládáním. Po
postupných rekonstrukcích zůstal pouze vrchol křižovatky ústící do Minské ulice opatřen výhybkami
s čepovými jazyky. V roce 2002 prošel rekonstrukcí vrchol křižovatky od zastávky Koh-i-noor, který
v roce 2005 následoval vrchol od Vršovického náměstí, oba jsou od té doby opatřeny výhybkami
s pružnými jazyky. Křižovatka je klasické konstrukce s částečným uložením na
panelech VÚIS, jejichž část byla v prostoru pod výměnami
při rekonstrukci v roce 2005 odstraněna. Kryt křižovatky tvoří velké žulové dlažební kostky.
V běžném provozu je obousměrně pojížděn jediný směr křižovatky, mezi Vršovickým náměstím a křižovatkou Koh-i-noor. Z pohledu od zastávky Čechovo náměstí v Minské ulici je pak využíván jednosměrně také levý oblouk k zastávce Vršovické náměstí linkou 4.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |