Křižovatka Čechovo náměstí

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Křižovatka Čechovo náměstí


Zatímco dnes tvoří z hlediska provozní zátěže hlavní směr křižovatky ten mezi Vršovickým a Čechovým náměstím, v minulosti tomu bylo zcela jinak. Jenže to se musíme vrátit v čase o několik desítek let zpátky.

Souprava vozů T3 ev.č.6967+6969 vypravená na linku 4 opouští nástupní zastávku Čechovo náměstí v Minské ulici a míří k Vršovickému náměstí, o ukončení linky 4 na Čechově náměstí se mnohým mohlo v té době v pravidelném provozu jen snít, na fotografii je zachycena v tomto úseku jen díky výluce tratě ke Kubánskému náměstí | 30.6.1996
Souprava vozů T3 ev.č.6365+6363 vypravená na linku 6 opouští manipulační trať v Minské ulici a najíždí do zastávky Čechovo náměstí | 10.6.1995
Souprava vozů T3 ev.č.6977+6955 vypravená na linku 10 projíždí obloukem křižovatky Čechovo náměstí k Vršovickému náměstí | 11.6.2005
Souprava vozů T3R.P ev.č.8244+8245 vypravená na linku 23 projíždí takřka výhradně manipulačním obloukem křižovatky Čechovo náměstí od Vršovického náměstí do Minské ulice | 4.5.2002
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7182+7183 vypravená na linku 22 přijíždí křižovatkou Čechovo náměstí do stejnojmenné zastávky | 20.8.2006
Souprava vozů T3 ev.č.6816+6869 vypravená na linku 24 projíždí obloukem křižovatky Čechovo náměstí, který byl po svém zřízení v roce 1926 pojížděn od roku 1939 opačným směrem, v roce 1948 zrušen a v roce 1956 opět obnoven, tedy obloukem od Moskevské ulice do ulice Minské | 23.3.1996
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7020+T3 ev.č.6688 vypravená na linku 22 projíždí takřka výhradně manipulačním obloukem křižovatky Čechovo náměstí od Vršovického náměstí do Minské ulice z důvodu rekonstrukce části křižovatky Čechovo náměstí | 1.6.2002
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7268+T3 ev.č.6635 vypravená na linku 22 projíždí od Vršovického náměstí k zastávce Čechovo náměstí | 7.9.2002
Vůz T3M2-DVC ev.č.8072 vypravený na linku 4 drkocá přes rozjezdovou výhybku křižovatky Čechovo náměstí od Vršovického náměstí | 28.9.2004
Na podzim roku 2005 došlo k opravě vrcholu křižovatky Čechovo náměstí od Vršovického náměstí, část panelů VÚIS byla tehdy nahrazena pražci | 7.11.2005

Když byla 20. června 1913 uváděna do provozu tramvajová trať z Vršovického náměstí, odbočovala v prostoru dnešní křižovatky Čechovo náměstí do Minské ulice a pokračovala dále směrem k Obloukové. Za základ budoucí křižovatky se dá považovat rok 1926, kdy v souvislosti s výstavbou nové tramvajové tratě z Koh-i-nooru na Otakarovu začala v prostoru Čechova náměstí vznikat bloková smyčka. Nejprve došlo k doplnění dvoukolejného oblouku z Minské ulice k Vršovickému náměstí o jednokolejný oblouk z Minské do Moskevské ulice (ke Koh-i-nooru) a o kolej od Vršovického náměstí do dnešní Moskevské ulice v levostranném provozu. Z dnešního pravostranného pohledu šlo o oblouk pojížděný ve směru od autobusové zastávky Čechovo náměstí vlevo do Minské ulice, případně přímou kolej k Vršovickému náměstí. Od 13. února 1926 pak bylo úředně povoleno využívat tento jednokolejný trojúhelník k obracení tramvajových vlaků. Po dokončení koleje v Moskevské ulici mezi Čechovým náměstím a Koh-i-noorem byla 1. června 1926 zprovozněna bloková smyčka Čechovo náměstí.

Přestože byla na území hl.m. Prahy zavedena jízda vpravo výnosem vrchního velitele německé armády von Brauchitsche od 26.března 1939 od 3 hodin ráno, dokončení stavebních úprav pro pravostranný provoz se smyčka Čechovo náměstí resp. námi popisovaná křižovatka dočkala až 1. prosince 1948. Součástí těchto úprav bylo také snesení oblouku sloužícího původně provozu z Minské do Moskevské ulice. K jeho obnovení došlo až v roce 1956. S ohledem na opačný směr jízdy však šlo vlastně o protisměrnou kolej oproti roku 1926. V témže roce byla k 23. říjnu trať v Moskevské ulici zdvoukolejněna. K úplnosti kolejového trojúhelníku tak již zbývala poslední kolej - oblouk, který zde již v levostranném provozu byl. Tohoto pomyslného chybějícího článku v mozaice úplného kolejového trojúhelníku, tedy oblouku z Moskevské do Minské ulice, se křižovatka dočkala téměř po dvaceti letech od posledního zásahu do své podoby, od 15. června 1975, kdy byl obnoven provoz po její celkové rekonstrukci.

Ani jedna z rozjezdových výhybek křižovatky Čechovo náměstí není vybavena elektrickým ovládáním. Po postupných rekonstrukcích zůstal pouze vrchol křižovatky ústící do Minské ulice opatřen výhybkami s čepovými jazyky. V roce 2002 prošel rekonstrukcí vrchol křižovatky od zastávky Koh-i-noor, který v roce 2005 následoval vrchol od Vršovického náměstí, oba jsou od té doby opatřeny výhybkami s pružnými jazyky. Křižovatka je klasické konstrukce s částečným uložením na panelech VÚIS, jejichž část byla v prostoru pod výměnami při rekonstrukci v roce 2005 odstraněna. Kryt křižovatky tvoří velké žulové dlažební kostky.

V běžném provozu je obousměrně pojížděn jediný směr křižovatky, mezi Vršovickým náměstím a křižovatkou Koh-i-noor. Z pohledu od zastávky Čechovo náměstí v Minské ulici je pak využíván jednosměrně také levý oblouk k zastávce Vršovické náměstí linkou 4.

Fotocesta po křižovatce Čechovo náměstí
Rozvětvení tramvajové tratě od zastávky Vršovické náměstí, přímý směr měnící se v levý oblouk míří k zastávce Čechovo náměstí, pravý oblouk odbočuje do Minské ulice Rozvětvení z Minské ulice, levý oblouk míří k zastávce Vršovické náměstí, pravý pak k zastávce Čechovo náměstí Rozvětvení z Čechova náměstí od Moskevské ulice, levý oblouk směřuje do Minské ulice, pravý oblouk měnící se na přímý směr pak k zastávce Vršovické náměstí


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024