Více než dva roky čekali pražští cestující na okamžik, kdy se konečně svezou novým tramvajovým vozem
z produkce českého výrobce - plzeňské Škodovky. Pro mnohé nekonečné období zkušebního provozu vozidla,
při kterém muselo splnit předepsané zkoušky a najezdit minimálně 5000 km bez vážnější závady umocnila
skutečnost, že srovnatelný vůz upravený pro lotyšské hlavní město, již od dubna 2010 brázdí Rižské ulice
v pravidelném provozu. Toto období nejistoty skončilo právě v úterý 5. října 2010, kdy vůz konečně své
první cestující opravdu svezl.
Dokončená Škoda 15T ForCity byla veřejnosti poprvé
představena 17. září 2008 v areálu výrobce prostřednictví
médií. Každý si mohl prototypový vůz ev.č.9200 (avšak ještě bez evidenčního čísla a znaků charakterizujících
pražský Dopravní podnik) následně prohlédnout na vlastní oči na osmém ročníku mezinárodním odborném veletrhu
dopravní techniky InnoTrans 2008, konaném v Berlíně ve dnech 23. až 26. září 2008.
Tramvajový vůz ev.č.9201 byl Pražanům představen na krátké tiskové konferenci za účasti představitelů města
a čelních zástupců Dopravního podniku po 15 hodině v obratišti Florenc, kam byl přistaven ze své domovské
vozovny Pankrác kolem 14 hodiny. Na vnějších digitálních transparentech se skvěla číslice 24, symbolizující,
že právě tato linka bude tou vyvolenou. A opravdu, po přivítání tiskovou mluvčí Dopravního podniku Ilonou Vysoudilovou,
byli přítomní vyzváni k nástupu do vozidla, kde proběhl krátký proslov radního pro dopravu Radovana Šteinera
a generálního ředitele dopravního podniku Martina Dvořáka. Při úvodních slovech se vůz vydal do pohybu
a po lince 24 mířil ve směru konečné zastávky Kubánské náměstí. Po proslovech byli přítomní vyzváni k utvoření
diskusních skupinek s přítomnými osobnostmi, podílejícími se jakýmkoliv způsobem na výrobě či provozu vozidla
(např. architekt Patrik Kotas a další zástupci pražského Dopravního podniku, dopravní ředitel Petr Blažek,
vedoucí jednotky Provoz Tramvaje Petr Hloch či vedoucí jednotky Dopravní cesta Tramvaje Jan Šurovský).
Zastávku Bílá labuť sice vůz ještě projel, avšak před blížící se zastávkou Masarykovo nádraží se vozem rozlehl
pokyn dopravního ředitele Petra Blažka "Tak teď ", znamenající jediné - právě se to stalo, vůz se otevře pro běžné
cestující.
Po příjezdu do zastávky Kubánské náměstí z reproduktorů sice zaznělo "konečná zastávka, prosíme vystupte",
avšak natěšení cestující se mohli svézt až do obratiště a vychutnat si tak mlasknutí jedné ze tří posledních
čepových výhybek s přestavníkem Öerlikon, kde vůz zapózoval fotografům na vnější koleji smyčky. Po vystřídání
řidičů se vůz mávnutím kouzelného proutku proměnil na linku 7, kde se zapojil za 15. pořadí jako vložené 71. pořadí
s koncem služby ve 23:47.
V následujících dnech se bude "ForCitka" při zkušebních jízdách pohybovat kromě linky 7 i na dalších linkách
vypravovaných pankráckou vozovnou, po tratích uzpůsobených pro bezproblémový provoz typu Škoda 15T.
Stále však se bude jednat o vložené pořadí dané linky, aby v případě jakýchkoliv komplikací mohlo dojít
k operativnímu stažení vozidla bez ohledu na narušení provozu.
Vozidlo musí s cestujícími v ulicích najezdit 15 000 kilometrů bez vážnějších problémů, na základě jejichž
výsledku výrobce obdrží všechna potřebná osvědčení státních institucí (například Drážního úřadu) pověřených
dozorem a kontrolou vyráběných vozidel před jejich uvedením do provozu.