|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajová linka 31
Pomineme-li akce typu Spartakiády a Všesokolské slety, pak se v síti pražských tramvají
objevuje číslo tramvajové linky 31 poprvé k 6. květnu 1968. Linka nevznikla ani tak z důvodu
nově vzniknuvšího přepravního vztahu, ale z důvodu lepší orientace cestujících. Pojďme se podívat,
co tedy předcházelo jejímu zavedení...
Nejprve musíme nahlédnout do historie linky 23, která byla od 7. listopadu 1967 vedena v trase Podbaba, přes křižovatku Špejchar, Chotkovy sady, Mánesův most, kolem Národního divadla na Jiráskovo náměstí. Zde odbočila do Resslovy ulice na Karlovo náměstí a přes I.P.Pavlova, Bruselskou a Nuselské schody mířila na náměstí Bratří Synků. A potom na Chodovskou a do Záběhlic. Později byly vybrané spoje linky 23 v ranní a odpolední špičce pracovního dne ze zastávky Chodovská odkláněny na Spořilov.
Když je 30. června 1971 zastaven provoz na trati do Záběhlic, je linka 23 převedena na Spořilov a linka 31, protože pozbývá významu, zrušena. Soupravy, uvolněné z této linky, jsou využity ke zkrácení intervalu na lince 23.
Rok 1973 přináší pro linku dvě změny. K první dochází k 26. únoru, kdy je linka ze smyčky Královka přesměrována na Petřiny. Druhá změna pak přišla 1. října a spočívalo v jejím do konečné zastávky Sídliště Ďáblice. K tomuto datu je linka 31 obsazena 15 sólo vozy T3. Zahájení provozu na prvním úseku linky metra C 9. května 1974 přečkává linka 31 beze změn.
Výhradně tétrojkovou linkou je jednatřicítka do 24. dubna 1977. Následující den dochází k nasazení vlaků 2xT3 na linku 4, čímž je uvolněno 21 vozů typu T1. Tyto vozy jsou předisponovány do vozovny Kobylisy, odkud jsou následovně vypravovány takto: 6 na linku 7 (+ 2 sólo T3), 8 na linku 26 (+ 3 sólo T3), 4 na linku 25 (+ 12 sólo T3) a konečně také 3 vozy T1 na linku 31 (+ 12 sólo T3). Vypravení vozů T1 na linku 31 je zatím záležitostí všedního dne, o víkendech zde setrvává "čistý tétrojkový provoz".
Když je od 5. září 1977 uzavřena tramvajová trať v Plzeňské ulici, dochází ke zřízení provizorní manipulační tramvajové tratě v Kukulově ulici mezi Motolem a Vypichem, aby vozovna Motol nebyla na několik let odříznuta od kolejové sítě. Linku 31 pak vypravují vozovny Motol a Kobylisy bez bližší specifikace, zda se jedná o sólo vozy T1 či T3. Od 7. listopadu 1977 jsou nasazeny vlaky 2xT3 na linky 2, 14, 23, 25 a 26, dochází k plnému obsazení linky 31 vozy T1. V rámci uvedeného opatření jsou totiž takřka všechny vozy T3 spojeny do dvojic a tak na linky 6, 7 a 31 se sóloprovozem (kromě linky 28, kam mají vozy T1 zákaz) zbývají pouze téjedničky. Forma organizování víkendového provozu, zahájená v sobotu 12. listopadu 1977 trvala s různými odchylkami až cca do dubna 1978. Zatímco v pracovní dny jezdily na lince 31 sólo vozy T1, o víkendech je provoz smíšený - 1xT1 a 2xT3. Bylo to úplně první období v Praze, kdy se bylo možno na všech linkách, ač ne na všech pořadích, setkat se soupravami 2xT3.
V souvislosti se stavebními pracemi na severním předmostí Hlávkova mostu je od listopadu 1978 linka 31 mezi Strossmayerovým náměstím a dnešní Pražskou tržnicí vedena ulicí Dukelských hrdinů a po dnes již zrušeném úseku na nábřeží kpt. Jaroše. Po zprovoznění rekonstruované Plzeňské ulice je od 12. listopadu 1979 vypravování motolských pořadí linky 31 přesunuto do vozoven Vokovice a Střešovice. Od listopadu 1980 se linka 31 vrací do Antonínské ulice a přes dnešní terminál stanice metra Vltavská. V trase Petřiny - Libeňský most - Palmovka - Harfa - Lehovec (v té době Černý Most) jezdí linka od 3. listopadu 1984. Vypravují ji vozovny Vokovice a Hloubětín. Po zprovoznění trasy metra IB 3. listopadu 1985 získává linka 31 nové číselné označení. V rámci zavedení souvislé číselné řady je přečíslována na linku 1. O letních prázdninách roku 1994 se můžeme s linkou 31 setkat v pražských ulicích ve zvláštní podobě. Ve všedních dnech je provozována v trase Královka - Malostranská - Újezd - Karlovo náměstí - Bruselská - Otakarova - Čechovo náměstí jako turistická posila linky 22 a náhrada o prázdninách zrušené linky 6. Jezdí mezi cca 6 - 19 hodinou v sestavě souprav 2xT3. O sobotách, nedělích a svátcích ji nahrazuje linka 33, která jede po stejně trase, ale pro neexistenci víkendového provozu linky 6 je ukončena na Zvonařce. Číslo tramvajové linky 31 však nezmizelo definitivně. Dnes se s ním setkáme jako s číslem linky náhradní tramvajové dopravy.
Text: František Zahnáš a redakce
Související články: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |