Tramvajová linka 32

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Tramvajová linka 32


Číslo 32 se mezi pražskými tramvajovými linkami objevilo již při konání Spartakiád v letech 1955, 1960, 1965. Pak je číslem 32 označena o prázdninách roku 1966 východní větev linky 5, která byla díky výluce Sokolovské ulice rozdělena na dvě části. Zatímco linka 5 byla odkloněna k Výstavišti, linka 32 pak obsluhovala úsek Palmovka - Harfa - Hloubětín. Vypravovány byly na ní, jakožto na jedinou linku tento úsek obsluhující, vlaky 2xT3, v noci pak T3 sólo.

Dvounápravové třicetdvojky ve smyčce Kotlářka, pojížděné tehdy ještě protisměrně oproti dnešnímu stavu. | 6.9.1973
Vůz T1 ev.č.5040 na lince 32 v prostoru původní tramvajové tratě u nádraží Vršovice. | 3.3.1977
Pokud nás však bude zajímat pravidelná linka, musíme projít proti toku času až k datu 30. srpen 1971, kdy byla, jako pravidelná linka uvedena do provozu. Její historie je úzce spjata s linkou 27. Ta, zavedená 13. března 1961 jezdila před prázdninami roku 1971 v trase Hostivař, Ústřední dílny - Vinice - Koh-i-noor - Nádraží Vršovice - Svatoplukova - Albertov - Výtoň - Palackého náměstí - Zborovská - Anděl - Smíchov, nádraží. Obsazena byly ve špičce pracovního dne 26 sólo vozy T1 v intervalu 4-5 minut. V sedle byl interval cca 9 minut.

Již zmíněného 30. srpna 1971 však došlo k rozdělení kapacity linky 27: celodenní vlaky zůstaly jezdit ve stávající trase a bylo jim ponecháno označení 27. Jezdilo zde celodenně 12 sólo vozů T1 v intervalu 9 minut. Šejdrové vlaky této linky dostaly označení jako nová linka 32 a jezdily mezi Ústředním dílnami Hostivař a Andělem stejně jako linka 27, dále pak pokračovaly na Kotlářku. Linka 32 byla obsazena 13 sólo vozy T1 a interval byl rovněž 9 minut. Na společném úseku s linkou 27 byl tedy půlen.

Původní podoba Plzeňské ulice s linkou 32 obsazenou vozem T3 ev.č.6511 je pro nás dnes nemyslitelnou fikcí, nástup na této ulici z vozovky by pro cestující jistě nedopadl dobře. | 2.9.1977
Obloukem od Nádraží Hostivař vjíždí do smyčky souprava vozů T3SUCS ev.č.7050+7051 na výlukové lince 32. | 26.5.1997
Linka 32 byla typickou téjedničkovou linkou, avšak i tady se vyskytly výjimky potvrzující pravidlo. Tak jako linku 27, vypravovaly i linku 32 vozovny Strašnice a Motol. V polovině roku 1973 se projevil kritický nedostatek vozů řady T a tak jako náhrada za nefunkční vůz řady T se vypravovaly i staré obousměrné vozy sólo. Naposled se tak na lince 32 stalo 14. února 1974. V průběhu roku 1971 bylo na linku vypravováno 14 vozů T1 z vozoven Strašnice a Motol.

V roce 1975 byl provoz linky při konání Spartakiády organizován zajímavým způsobem. Pouze v ranní špičce jezdí linka 26. a 27. června obsazené 13 sólovozy T1. Anomálií bylo její vypravení 29. června 1975 při konání Spartakiádního průvodu. Toho dne jezdila linka 32 v trase Kotlářka - Svatoplukova - Vozovna Pankrác a místo obligátních vozů T1 sem bylo mimořádně vypraveno 20 vlaků 2xT3 v intervalu 4 minuty.

Ve druhé polovině roku 1976 je vyřazeno 36 vozů T1 a linka 32 jezdí ve smíšeném provozu sólo T1 a T3. (Oficiálně od 25. října 1976.) Když je však 3. ledna 1977 zakázán vozům T1 vjezd na branickou trať a linka 28 (do té doby směs vozů T1 a T3) musí být osazena jen vozy T3, vrací se na linku 32 opět plný provoz T1.

Počínaje 5. zářím 1977 je z důvodu velké opravy Plzeňské ulice zastaven tramvajový provoz v úseku Anděl- Kotlářka - Vozovna Motol. Akce byla plánovaná do roku 1979 a odříznutí motolské vozovny od světa na tak dlouhou dobu bylo nemyslitelné. Došlo tedy k výstavbě manipulační jednokolejné tratě vedoucí z vozovny Motol podél Kukulovy ulice na Vypich.

Poměrně častým úsekem, kde je linka 32 zaváděna je část trasy linky 22 Nádraží Hostivař - Zvonařka, během níž linka využívá manipulační oblouky křižovatky Tylovo náměstí, čehož důkazem budiž souprava vozů T3R.P ev.č.8337+8336. | 27.3.2004
Souprava vozů T3SU ev.č.7012+7013 vypravená na linku 32 nahrazující část trasy linky 22 u Vršovického náměstí. | 27.3.2004
Výluka Plzeňské ulice se týkala linek 9, 15 a také naší linky 32. Linka 9 byla zkrácena k Ženským domovům s tím, že v noci jezdila až na Nádraží Smíchov. Linka 15 jezdila trvale ke smíchovskému nádraží a linka 32 byla zrušena. Její odklon k Ženským domovům resp. ke smíchovskému nádraží by způsobil totožnou, případně téměř totožnou trasu linek 27 a 32. Zatímco linka 32 byla zrušena, na lince 27 byl jako kompenzace chybějící linky zaveden provoz vlaků 2xT3. Uvolněných 25 vozů T1 z linek 27 a 32 nemohlo být ještě vyřazeno; předisponovaly se na linky 2 (Spojovací - Bílá Hora) a 23 (Podbaba - Nusle, Otakarova), které byly do té doby obsluhovány výlučně vozy T3. Vozy T1 pak na linky 2 a 23 vyjížděly z vozoven Strašnice a Motol; tedy stejně jako před tím na linky 27 a 32.

Podruhé se číslo 32 v síti pražských tramvají objevuje 13. srpna 1978. Toho dne je zahájen provoz trasy metra IA z tehdejší Leninovy na Náměstí Míru. Linka 32 působí jako dvoustranný napáječ metra. Je totiž vedena v kratičké trase Podbaba - Leninova (Dejvická) - Prašný Most - Petřiny. Z vozoven Motol a Kobylisy jsou na ni vypravovány takřka výhradně sólo vozy T1. Vozovny Střešovice ani Vokovice v té době vozy T1 ještě neměly. V případě linky 32 se jedná o první případ, kdy byl použit v pravidelném provozu oblouk v relaci Prašný most - Leninova (Dejvická).

Ke 4. září 1978 je na linku ve špičce pracovního dne nasazeno 6 vozů, v sedle 4 vozy, interval je 8, respektive 12 minut. V sobotu 5 vozů ráno, 4 odpoledne, interval 9, respektive 11 minut. V neděli celodenně 4 vozy po 11 minutách.

Na základě výsledků přepravních průzkumů došlo k 19. únoru 1979 ke změnám ve vedení několika linek. Linka 32 je v této souvislosti zrušena. V Podbabě se dvaatřicítka ukázala jako kapacitně nadbytečná a mezi Petřinami a Dejvickou ji nahradila přesměrovaná linka 2. Ostatně linka 2 tuto úlohu plní dodnes.

Souprava vozů T3 ev.č.6569+6532 vypravená na linku náhradní dopravy 32 s již odstraněným reklamním polepem, a proto jen v základové bílé barvě, odbočuje obloukem k zastávce Ruská. | 27.3.2004
V době elektronických transparentů si může řidič ze své tramvaje vytvořit co chce... Tak se snadno i vůz cvičné jízdy T6A5 ev.č.8663 proměnil v linku 32 ve výstupní zastávce smyčky Špejchar. | 3.7.2007
O letních prázdninách roku 1994 se můžeme s linkou 32 setkat v pražských ulicích ve zvláštní podobě. O sobotách, nedělích a víkendech je provozována v trase Královka - Malostranská - Újezd - Karlovo náměstí - Zvonařka jako turistická posila linky 22. Jezdí mezi cca 6 - 19 hodinou v sestavě souprav 2xT3. Ve všední dny ji nahrazuje linka 31, která jede po stejně trase, ale z Bruselské pokračuje po trase linky 6 (která je mimo provoz) přes Otakarovu na Čechovo náměstí.

Třebaže linka 32 seznam pravidelných linek již před více než 30 lety opustila, můžeme linku nesoucí toto číslo potkávat i v současné době - jako výlukovou linku náhradní tramvajové dopravy (nedávno například Hostivař - Kubánské náměstí, v roce 1992 Palmovka -Ďáblice atd.)

Zastávkové jízdní řády linky 32 ve formátu .pdf:
Špitálská - Lehovec platný od 11.2.1992
Sídliště Ďáblice - Palmovka platný od 23.10.1992
Podolská vodárna - Nádraží Braník platný od 16.4.1994
              Petřiny - Sídliště Řepy platný od 8.10.1994
              Kubánské náměstí - Nádraží Hostivař platný od 12.3.1996
              Sídliště Modřany - Sídliště Řepy platný od 24.9.1996
              Zvonařka - Nádraží Hostivař platný od 2.8.1997
              Střelničná - Palmovka platný od 5.8.1998
              Kubánské náměstí - Nádraží Hostivař platný od 4.9.2000

Text: František Zahnáš a redakce


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017