|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajová linka 32
Číslo 32 se mezi pražskými tramvajovými linkami objevilo již při konání Spartakiád v letech 1955, 1960, 1965.
Pak je číslem 32 označena o prázdninách roku 1966 východní větev linky 5, která byla díky výluce Sokolovské
ulice rozdělena na dvě části. Zatímco linka 5 byla odkloněna k Výstavišti, linka 32 pak obsluhovala úsek
Palmovka - Harfa - Hloubětín. Vypravovány byly na ní, jakožto na jedinou linku tento úsek obsluhující,
vlaky 2xT3, v noci pak T3 sólo.
Již zmíněného 30. srpna 1971 však došlo k rozdělení kapacity linky 27: celodenní vlaky zůstaly jezdit ve stávající trase a bylo jim ponecháno označení 27. Jezdilo zde celodenně 12 sólo vozů T1 v intervalu 9 minut. Šejdrové vlaky této linky dostaly označení jako nová linka 32 a jezdily mezi Ústředním dílnami Hostivař a Andělem stejně jako linka 27, dále pak pokračovaly na Kotlářku. Linka 32 byla obsazena 13 sólo vozy T1 a interval byl rovněž 9 minut. Na společném úseku s linkou 27 byl tedy půlen.
V roce 1975 byl provoz linky při konání Spartakiády organizován zajímavým způsobem. Pouze v ranní špičce jezdí linka 26. a 27. června obsazené 13 sólovozy T1. Anomálií bylo její vypravení 29. června 1975 při konání Spartakiádního průvodu. Toho dne jezdila linka 32 v trase Kotlářka - Svatoplukova - Vozovna Pankrác a místo obligátních vozů T1 sem bylo mimořádně vypraveno 20 vlaků 2xT3 v intervalu 4 minuty. Ve druhé polovině roku 1976 je vyřazeno 36 vozů T1 a linka 32 jezdí ve smíšeném provozu sólo T1 a T3. (Oficiálně od 25. října 1976.) Když je však 3. ledna 1977 zakázán vozům T1 vjezd na branickou trať a linka 28 (do té doby směs vozů T1 a T3) musí být osazena jen vozy T3, vrací se na linku 32 opět plný provoz T1. Počínaje 5. zářím 1977 je z důvodu velké opravy Plzeňské ulice zastaven tramvajový provoz v úseku Anděl- Kotlářka - Vozovna Motol. Akce byla plánovaná do roku 1979 a odříznutí motolské vozovny od světa na tak dlouhou dobu bylo nemyslitelné. Došlo tedy k výstavbě manipulační jednokolejné tratě vedoucí z vozovny Motol podél Kukulovy ulice na Vypich.
Podruhé se číslo 32 v síti pražských tramvají objevuje 13. srpna 1978. Toho dne je zahájen provoz trasy metra IA z tehdejší Leninovy na Náměstí Míru. Linka 32 působí jako dvoustranný napáječ metra. Je totiž vedena v kratičké trase Podbaba - Leninova (Dejvická) - Prašný Most - Petřiny. Z vozoven Motol a Kobylisy jsou na ni vypravovány takřka výhradně sólo vozy T1. Vozovny Střešovice ani Vokovice v té době vozy T1 ještě neměly. V případě linky 32 se jedná o první případ, kdy byl použit v pravidelném provozu oblouk v relaci Prašný most - Leninova (Dejvická). Ke 4. září 1978 je na linku ve špičce pracovního dne nasazeno 6 vozů, v sedle 4 vozy, interval je 8, respektive 12 minut. V sobotu 5 vozů ráno, 4 odpoledne, interval 9, respektive 11 minut. V neděli celodenně 4 vozy po 11 minutách. Na základě výsledků přepravních průzkumů došlo k 19. únoru 1979 ke změnám ve vedení několika linek. Linka 32 je v této souvislosti zrušena. V Podbabě se dvaatřicítka ukázala jako kapacitně nadbytečná a mezi Petřinami a Dejvickou ji nahradila přesměrovaná linka 2. Ostatně linka 2 tuto úlohu plní dodnes.
Třebaže linka 32 seznam pravidelných linek již před více než 30 lety opustila, můžeme linku nesoucí toto číslo potkávat i v současné době - jako výlukovou linku náhradní tramvajové dopravy (nedávno například Hostivař - Kubánské náměstí, v roce 1992 Palmovka -Ďáblice atd.)
Zastávkové jízdní řády linky 32 ve formátu .pdf:
![]() Sídliště Ďáblice - Palmovka platný od 23.10.1992 Podolská vodárna - Nádraží Braník platný od 16.4.1994 Petřiny - Sídliště Řepy platný od 8.10.1994 Kubánské náměstí - Nádraží Hostivař platný od 12.3.1996 Sídliště Modřany - Sídliště Řepy platný od 24.9.1996 Zvonařka - Nádraží Hostivař platný od 2.8.1997 Střelničná - Palmovka platný od 5.8.1998 Kubánské náměstí - Nádraží Hostivař platný od 4.9.2000
Text: František Zahnáš a redakce
Související články: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |