|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smyčka Nový HloubětínDvoukolejná koncová smyčka byla zprovozněna až 17. dubna 1949. Nejprve zůstávala smyčkou koncovou, přísně symetrickou vůči trati v Kolbenově ulici s protisměrně pojížděnými oblouky, obdobně jako smyčky Podbaba a Petřiny. Od zahájení provozu hloubětínské vozovny v roce 1951 svůj status ztratila, ač pro cestující i nadále zůstávala smyčkou koncovou. Do smyčky byla zapojena spojovací trať vedená Kbelskou ulicí. Tato trať si až do zprovoznění nové tramvajové tratě na Lehovec od 30. června 1976 zachovávala manipulační charakter, sloužící pouze k napojení hloubětínské vozovny na kolejovou síť. Trať ve Kbelské ulici byla napojena velmi kuriózně - s využitím dvou výhybek odbočovala totiž až ze samotné smyčky, jejíž deponovací kapacita byla tímto zásahem a zkrácením kolejí snížena. Zřejmě v roce 1959 byl dokončen silniční kruhový objezd v okolí smyčky, která se tak ocitla ve středu vozovek se stále vzrůstající intenzitou automobilové dopravy, která nakonec stála na konci existence smyčky. V 80. letech se výstavba tzv. průmyslového polookruhu přiblížila až na křižovatku ulic Kbelská a Poděbradská, přičemž jeho další pokračování nutně vyžadovalo rozšíření Kbelské ulice. To však bylo podmíněno zrušením spojovací tratě ve Kbelské ulici a smyčky Nový Hloubětín včetně výstavby přeložky tratě napojující hloubětínskou vozovnu na kolejovou síť. Výstavba přeložky byla zahájena na počátku roku 1986. Od 22. června 1987 byl přerušen tramvajový provoz v úseku od smyčky Vysočanská po smyčku Nový Hloubětín, aby bylo možné napojit tramvajovou přeložku na jejím severním konci. K tomuto datu bylo zároveň zrušeno cca 500 koncových metrů původní tratě z roku 1948, včetně smyčky Nový Hloubětín. Místy, která byla ještě před lety takřka idylická, a kde pod konejšivými stíny korun stromů odpočívaly tramvajové vlaky před svou cestou zpět do centra Prahy, a kde dnes projedou denně desetitisíce automobilů, vzpomínají na zvuk tramvajového zvonce již jen pamětníci. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |