|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Manipulační trať Motol - Vypich
Když se v sedmdesátých letech připravovala náročná kompletní rekonstrukce zejména spodní části
Plzeňské třídy, vyvolávající přerušení tramvajového provozu
k vozovně Motol, bylo nutné vyřešit její napojení na
kolejovou síť. Dlouhodobá náhrada motolské vozovny vypravováním z jiných, beztak již kapacitně přetížených,
vozoven nepřipadala v úvahu.
Nakonec bylo rozhodnuto propojit vozovnu Motol s ostatní kolejovou sítí na pražské poměry zcela unikátní novostavbou jednokolejné manipulační tratě spojující Plzeňskou třídu s Bělohorskou ulicí na Vypichu podél Kukulovy ulice. Sklonově velmi náročná trať odbočovala dvoukolejně z Plzeňské ulice pravým obloukem mimo komunikace. Následně se stočila již jednokolejným levým obloukem zhruba do prostoru dnešních autobusových zastávek Motol, protisměrnými oblouky se příčně přiblížila ke Kukulově ulici a pravým obloukem ji překročila. Vlevo souběžně s Kukulovou ulicí pokračovala na částečně zvýšeném tělese, odděleným od vozovky prefabrikovanými zábranami, které zároveň udržovaly na místě štěrk náspu až na Vypich. Zde se od komunikace odpojila a 164 metrů dlouhým dvoukolejným úsekem se přiblížila k dvoukolejnému trojúhelníku, jímž se napojovala do obou směrů tramvajové tratě na Bělohorské ulici, cca 150 metrů za křižovatkou Bělohorské a Kukulovy ulice ve směru z centra. Trať dosáhla délky 2,245 kilometru a její sklon dosahoval místy až 77,4‰. Ve směru do Motola byla rychlost jízdy omezena na 30 km/h, ale podle vyprávění pamětníků nebylo problémem (zejména s vozy T1) pří jízdě z kopce dosáhnout rychlosti okolo 80 km/h... V opačném směru rychlost omezena nebyla. Trať byla uvedena do provozu 5. září 1977, provoz byl ukončen 12. listopadu 1979. Po celou dobu své existence byla využívána jen jako manipulační a provoz s cestujícími zde nikdy zaveden nebyl. Provoz byl řízen dispečersky, přesto byly zároveň stanoveny hodiny, kdy se trať směla pojíždět jen daným směrem. Z vozovny Motol na Vypich se jezdilo ve všední dny v době 4:15 - 6:45 a 12:30 - 15:45, v sobotu 5:15 - 6:45 a 11:00 - 15:45, v neděli 4:15 - 6:45 a 12:30 - 15:45. Opačným směrem z Vypichu do vozovny Motol se jezdilo ve všední dny v době 7:15 - 9:30, 17:45 - 1:15, o sobotách a nedělích 17:45 - 1:15. Mimo určené hodiny byla jízda možná jen se souhlasem dispečinku. Na Vypichu i v Motole byla zřízena stanoviště dispečerů, z nichž se ovládala světelná signalizace zajišťující provoz v jednokolejném úseku. Po ukončení provozu na manipulační trati byly ještě další jízdy možné se souhlasem dispečinku, zda se tak stalo však není známo. Fyzicky zrušená trať existovala ještě více než rok. Likvidace proběhla v březnu 1981, mezi 18. a 23. květnem 1981 byl snesen trojúhelník na Vypichu a v červenci téhož roku bylo zrušeno i napojení na Plzeňskou ulici, zároveň došlo k opětovnému napojení koncového úseku v Motole, ač se s provozem tramvají na tuto úvraťovou konečnou nepočítalo.
Pro rozšíření Kukulovy ulice v roce 1982 bylo částečně využito také opuštěné těleso zrušené tratě, takže pozůstatky
po manipulačním provozu tramvají okolo nemocnice Motol jsou zcela nulové.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |