|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Křižovatka dolní Palmovka
Zatímco přímý směr křižovatky mezi Libeňským mostem a ulicí Na Žertvách datuje své uvedení do provozu až k 23. listopadu 1990,
druhý přímý směr od Sokolovské ulice k divadlu Pod Palmovkou je jedním z nejstarších úseků Elektrických drah. Do provozu byl uveden
již 4. října 1896 jako součást dráhy Františka Křižíka.
Když se k dnešní křižovatce Palmovka přiblížila tramvajová trať od Libeňského mostu, vznikla 28. září 1931 na tomto místě první tramvajová křižovatka. Dlouhých padesát let měla podobu neúplného trojúhelníku, trať z Libeňského mostu se napojovala oblouky směrem do Libně, k dnešní zastávce Divadlo Pod Palmovkou. Teprve 29. srpna 1980 došlo k zahájení provozu na chybějícím dvoukolejném oblouku z Libeňského mostu k Sokolovské ulici.
V souvislosti s výstavbou metra na trase "B" byl 1. července 1986 provoz na křižovatce přerušen a křižovatka byla následně snesena. O rok později - 28. července - zde byl provoz provizorně obnoven na jednokolejném oblouku ve směru Libeňský most - Divadlo Pod Palmovkou. I ten byl následně ukončen 5. září 1989, aby mohla být zahájena výstavba nové křižovatky, obsahující kolejové oblouky do všech směrů. Tento typ křižovatky byl v Praze použit podruhé. První křižovatkou tohoto typu byla v letech 1948 - 1983 křižovatka na Těšnově, po které tato konstrukce získala název. Narozdíl od Těšnova však není křižovatka na Palmovce zcela symetrická vzhledem k tomu, že ulice Na Žertvách je v mírném úhlu s Libeňským mostem. Celá křižovatka byla uváděna do provozu po etapách. Nejprve byl částečný provoz v přímém směru sledujícím někdejší trať Františka Křižíka zahájen 13. listopadu téhož roku. Veškeré oblouky a střední křížení - tedy přímý směr od Libeňského mostu do ulice Na Žertvách stále zůstávaly mimo provoz. Na obloucích k Libeňskému mostu byl zahájen provoz 9.června roku 1990, 10. července téhož roku byl k zajištění dočasného provozu v relaci Balabenka - Libeňský most zřízen oblouk od Sokolovské ulice do ulice Na Žertvách. Na něm byl provoz ukončen 2. října 1990. Celá křižovatka v současné podobě byla uvedena do provozu 23. listopadu 1990.
Křižovatka prošla postupně v rozpětí tří let kompletní výměnou kolejnic a výhybek, během níž byly původní čepové výhybky nahrazeny výhybkami s pružnými jazyky. Navíc bylo doplněno elektrické přestavování
do všech rozjezdových výhybek. V původním provedení totiž byla ve směru od divadla Pod Palmovkou osazena elektromagnetickým přestavníkem pouze první (pravá) výhybka ve směru jízdy a z ulice Na Žertvách
byla elektromagnetickým přestavníkem vybavena druhá (levá) výhybka ve směru jízdy. Bez elektrického ovládání tedy byly pouze výhybky do manipulačního oblouku Divadlo Pod Palmovkou - Palmovka (v ulici Na Žertvách).
Jak již je zmíněno výše rekonstrukce probíhala postupně. Nejprve se v roce 2002 obměny dočkal vrchol křižovatky od Libeňského mostu, jenž byl vybaven dvojicí radiově ovladatelných
s pružnými jazyky ev.č. 544L a 544P. V roce 2003 prošel rekonstrukcí vrchol křižovatky od Sokolovské ulice. I zde došlo ke kompletní náhradě čepových výhybek za výhybky s pružnými jazyky. Rozjezdové, elektricky ovládané výhybky, jsou
opatřeny také systémem na radiové přestavování a obdržely ev.č. 574 L a 574P. V roce 2005 byly vyměněny oba zbývající vrcholy a středové křížení. Jako první přišel na řadu vrchol
od ulice Na Žertvách, jehož rozjezdové radiové ovladatelné výhybky obdržely ev.č.617L a 617P a posledním v řadě se stal vrchol od zastávky Divadlo Pod Palmovkou, který byl vyměněn
společně se středním křížením. Radiově ovladatelné výhybky na tomto vrcholu obdržely ev.č.618P a 618L.
V pravidelném provozu je ze šesti směrů této křižovatky pojížděno pět: Libeňský most - Na Žertvách, Libeňský most - Divadlo Pod Palmovkou, Libeňský most - Sokolovská, Sokolovská - Divadlo Pod Palmovkou a Sokolovská - Na Žertvách. Přesto ani šestý směr Na Žertvách - Divadlo Pod Palmovkou nezůstává ležet ladem. Pravidelně je pojížděn manipulačními vlaky vozovny Hloubětín, které najíždí na linky, či zatahují do své mateřské vozovny.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |