|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teplem vzdutá kolejnice B1
Od roku 1977 využívá Dopravní podnik Praha pro rekonstrukce a výstavbu nových tramvajových
tratí metodu velkoplošných panelů s blokovou kolejnicí, kterou prakticky ověřily Dopravní podniky města Budapešť, zkratka jehož maďarského názvu -
Budapesti kęzlekedési vállalat [BKV] - se používá pro označení této metody.
Železobetonové panely jsou opatřeny koryty z ocelového plechu pro uložení blokových kolejnic B1. Blokové kolejnice se volně ukládají do koryt na podkladní pryžové pásy a jsou v korytech zajišťovány proti bočnímu posunu dvěma pryžovými profily Kolejnice jsou svařovány do kolejových pásů o délce až stovek metrů, což má za následek jejich neschopnost dobře reagovat na změny v teplotách. Aby se umožnil alespoň drobný posun kolejnic při změnách teploty, začaly se do přechodů mezi systém BKV a klasický svršek na pražcích instalovat dilatační přechody. Jak to dopadá, když je kolejnice bez dilatace názorně dokládají fotografie z 21.června 2000. Toho dne po 13:00 došlo k vystřelení pravé kolejnice koleje do centra zhruba 250 metrů před zastávkou Anděl na Plzeňské ulici. Složky se pokusily kolejnici zchladit, jenže výsledkem bylo ještě větší vzdutí kolejnice, která v délce zhruba 3 metrů trčela vzduchem. Nakonec musela být vyříznuta a nahrazena novou. Tramvaje tak po Plzeňské ulici nejezdily přes 3 hodiny.
Fotografie: © Pražské tramvaje
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |