|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Manipulační vozy ev.č. 5511 - 5518
|
Od roku 1984 začaly ve funkci manipulačních vozů vozoven sloužit také z osobní dopravy vyřazované legendární vozy T3.
Prvními vozy tohoto typu, které prošly v roce 1984 formální proměnou na manipulační vozy, se staly vozy ev.č.6109, 6110 a 6111,
patřící do první série dodaných vozů T3 v roce 1962. Tyto tři průkopníci neprošly žádnou úpravou, dokonce nezískaly ani nová - služební - evidenční čísla, pouze došlo
k jejich vyřazení z provozních vozů a zařazení mezi služební vozy. Své funkce si však neužívaly dlouho a již následujícího roku je potkalo zrušení.
Dalšími manipulačními vozy se v roce 1984 staly přeřazené tétrojky evidenčních čísel 6121, 6156, 6101,
6120, 6151, 6131, 6159 a 6128 (taktéž náležející do první série dodaných vozů v roce 1962),
u kterých došlo alespoň k papírovému přečíslování na služební vozy evidenčních čísel 5511 - 5518 (formální přečíslování proběhlo v uvedeném pořadí).
I tyto vozy však byly v roce 1985 vyřazené. Naopak zařazen do kategorie služebních tramvají byl v tomto roce vůz ev.č. 6134, jehož se přečíslování opět nedotklo ani formálně.
Potřeba nových služebních vozů stála v roce 1987 za vyřazením provozních vozů ev.č. 6203, 6261, 6279, 6212 a 6278,
náležejících do 2. série dodaných vozů v roce 1963, které byly přečíslovány novými evidenčními čísly na manipulační vozy ev.č. 5532, 5534, 5535, 5537
a 5538 (v uvedeném pořadí).
Tyto služební vozy v roce 1989 doplnil vůz ev.č. 6313 (ze třetí série, r.v. 1965), přečíslovaný na nové ev.č. 5531 a v roce 1992 řadu doplnily vozy ev.č.6591 a
6501 (z páté série, r.v. 1966), nesoucí následně evidenční čísla 5533 a 5539. K doplnění číselné řady o poslední chybějící vůz ev.č.5536 již nikdy nedošlo.
Stejně jako vozy ev.č.5511-5518 nebyly ani tyto při převedení do kategorie služebních vozů takřka nijak rekonstruovány. Viditelnou změnou se stalo umístění šikmých bílých bezpečnostních pruhů na čelech vozů. U vozu ev.č.5534 došlo navíc k zaslepení dolní poloviny křídel prostředních dveří, včetně zatření červenou barvou. Nejstarší vozy T3 dojezdily s původními bočními okny dělenými v jejich horní třetině, koženkovými sedáky, oblými směrovými světly a původní podobou skládacích dveří.
Ve vozovnách vozy sloužily zejména k přepravě poškozených vozů po dopravních nehodách, přetahům nepojízdných vozů do a z Ústředních dílen, přepravě náhradních dílů a podobně. Přiřazení jednotlivých vozů vozovnám se nám zatím podařilo určit jen u následujících vozů: ev.č.5531 - Kobylisy, ev.č.5533 - Motol, ev.č.5534 - Pankrác, ev.č.5539 - Vokovice.
Všechny vozy byly do současnosti postupně zrušeny. V roce 1989 to byly vozy ev.č.6134 a 5532, o dva roky později je následoval vůz ev.č.5537 a o další čtyři roky později vozy
ev.č.5534, 5535 a 5538. Vyřazení těchto pěti vozů znamenalo zhoršení manipulačních schopností vozoven, a tak, když byl v roce 1996 vyřazen i vůz ev.č.5533,
došlo ve stejném roce k přeřazení vozů T3 ev.č.6474 a 6152 na mezi manipulační vozy vozovny Kobylisy
ev.č.5552 a Vokovice ev.č.5557.
V roce 1998 byly zlikvidovány zbývající vozy třicítkové řady ev.č.5531 a 5539.
Posledním přírůstkem mezi manipulační vozy byl nový manipulační vůz vozovny Kobylisy, přestavěný z vozu ev.č.6765 v roce 2003 a přečíslovaný na ev.č.5562, náhradou za ve stejném roce vyřazený vůz ev.č.5552. V roce 2008 byl vyřazen vůz ev.č.5562 a v roce 2010 i vůz 5557. V roce 2011 se již tedy v pražských vozovnách nenachází žádné vozovenské manipulační vozy.
Konec pracovního vozu T3 ev.č.5534 | ||||