|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vozovna Hloubětín
|
V letech 2014 - 2015 nechal Dopravní podnik vypracovat posouzení možností oprav střechy, která však dopadla velmi negativně. Prokázalo se, že střecha je s ohledem na značný rozsah poškození neopravitelná a bude nutné ji nahradit novou konstrukcí. To je však možné provést pouze demolicí celé haly a výstavbou haly nové. Rozhodnutí o přípravě stavby nové vozovny padlo v roce 2016. Ze stávajících budov odstavu tramvají by měly zůstat zachovány pouze novostavby haly denního ošetření tramvají a haly se soustruhem pro údržbu kol, které mají vlastní konstrukci zastřešení.
Veškeré plány výstavby nové vozovny byly směřovány k zahájení stavby v roce 2019. Bohužel v posledním čtvrtletí roku 2017 bylo zjištěno, že došlo k dalšímu zhoršení stavu střešní konstrukce do takové míry, že není možné garantovat bezpečnost osob a provozu tramvají pod stávající střešní konstrukcí. Stávající měřící metody navíc neumožňují předpovědět případné zřícení narušené konstrukce střechy, což se v nedávných dnech ukázalo v případě zřícené Trojské lávky přes Vltavu.
Proto bylo rozhodnuto o preventivním uzavření haly vozovny pro veškerý provoz. Areál vozovny bude nadále fungovat v omezeném provozu. Počet tramvají ve vozovně bude snížen na cca 80 vozů, které budou odstavovány pouze na kolejové harfě vozovny. Zbylé tramvaje budou vypravovány z vozovny Kobylisy a areálu Opravny tramvají Ústředních dílen Dopravního podniku. Provoz tramvají a pohyb zaměstnanců bude umožněn pouze v částech vozovny, u kterých nehrozí nebezpečí v případě havárie střešní konstrukce haly odstavů. Tato opatření budou platná do odstranění střechy haly.
Jak již bylo zmíněno, všechny kroky směřovaly k zahájení výstavby nové vozovny v roce 2019. Zároveň byl připravován projekt tzv. havarijního bourání, obsahující návrh demolice současné haly odstavů při zachování provozu ostatních budov v areálu. Tento bude nyní použit a do poloviny roku 2019 bude střecha hala odstavů demolována. Bourání střechy bude provedeno odstřelem pro zajištění bezpečnosti, kterou není možné garantovat při odstraňování křehké konstrukce střechy rozebíráním. Po odstranění sutin již bude provoz na kolejové harfě a v zachovaných částech areálu bezpečný. Provedení bourání haly již v roce 2018 umožní zkrátit termín následné výstavby nové vozovny a tak se nakonec dříve dočkáme moderní vozovny vypravené pro nově dodávané nízkopodlažní vozy.
Ne nadarmo se říká, že vše špatné je k něčemu dobré, ostatně platí to i v případě vozovny Hloubětín. Výstavba nové vozovny, je neopakovatelnou příležitostí pro využití moderních technologií nejen v samotné konstrukci stavby s menší energetickou náročností a šetrností k životnímu prostředí.
Projekt vozovny má v současnosti podánu žádost o tzv. územní rozhodnutí, kterým bude stavba umístěna. K realizaci stavby je zapotřebí ještě další stupeň, tedy stavební povolení, které má být zajištěno zhruba za rok. Stavba tak může probíhat od roku 2019, kdy bude zahájena první etapa. Ta spočívá v přesunu technologického zázemí (trafostanice, měnírny a výměníku tepla) do nové budovy západně od haly. Pak bude pokračovat samotná výstavba haly a přestavba dalších objektů v areálu (zejména provozů dopravní cesty tramvaje – vrchní stavby udržující tratě). Investiční náklady stavby budou upřesněny dle podrobných projektů, je však v plánu žádat o spolufinancování ze zdrojů Evropské unie.