Tramvaje města Graz 2015

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Tramvaje města Graz 2015


Odstavené vozy Bombardier Cityrunner ev.č. 661 a Stadler Variobahn ev.č. 229 ve vozovně u zastávky Alte Poststraße. | 7.2.2105
Vůz SGP JM8fs ev.č. 611 na lince 1 se blíží do zastávky Janzgasse Eggenberger Bad. | 7.2.2105
Město Graz (česky Štýrský Hradec) leží na jihu Rakouska. Město má něco málo přes čtvrt milionu obyvatel, kteří si mohou užívat krásné udržované historické centrum zapsané na seznam památek UNESCO, krásnou kulisu Alp nebo například půvabný Schlossberg (zámecký vrch), na který je možné se dopravit pozemní lanovkou. Fanoušky dopravy potěší autobusy a tramvajový provoz, který ve městě zajišťuje páteř dopravního systému.

Tramvajové tratě jsou normálního rozchodu (1 435 mm) a jsou v celé síti na české poměry ve vzorném stavu. Většina tratí je dvoukolejných, několik úseku je pak jednokolejných. Mezi zajímavosti patří zahloubení tramvaje pod zem v přednádražním prostoru nebo trať v centru města ulici Jakoministraße. V ulici se kromě úzkých chodníků a tramvajových kolejí již nevešla žádná parkovací místa pro zásobování. Proto byla trať vybavena přejezdy, díky kterým může řidič tramvaje objet zaparkované vozidlo po protisměrné koleji. Toto řešení je nesmírně praktické a funkční.

Vozový park tramvají obsahuje cca 30 tříčlánkových vysokopodlažních vozů SGP JM8s a Düwag JM8h ze sedmdesátých let, které v době návštěvy do provozu nezasahovaly. Část z nich byla dlouhodobě odstavena. Dále obsahuje 12 vozů SGP JM8fs z let 1986 a 1987, které byly v roce 1999 rekonstruovány s dosazením nízkopodlažního středního článku.

V roce 2001 obohatily vozový park pětičlánkové 100% nízkopodlažní vozy Bombardier Cityrunner v počtu 18 kusů. Nejpočetnějším typem je nyní Stadler Variobahn – 100% nízkopodlažní pětičlánkové vozy dodávané od roku 2009 (dodávky pokračovaly po celý rok 2014 i v roce 2015). V době návštěvy bylo ve městě již 30 těchto vozů. V případě vozů Cityrunner i Variobahn se jedná o pětičlánkové vozidlo s třemi pevnými podvozky, z nichž 2 krajní jsou hnané, zatímco prostřední je běžný.

Město lze vřele doporučit k návštěvě. Například ze Schlossbergu je krásný pohled na město a k jeho zdolání lze využít jak lanovku (v době návštěvy mimo provoz), tak do skály proražené výtahy. Z dopravního hlediska lze pozitivně hodnotit stav tratí i vozů, symbiózu mezi různými druhy dopravy a celkovou čistotu.

Interiér vozu SGP JM8fs z roku 1986-7. | 7.2.2105
Interiér prostředního článku vozu SGP JM8fs z roku 1999 se od krajních článků výrazně liší. | 7.2.2105 Bombardier Cityrunner ev.č. 667 u zastávky Alte Poststraße. | 7.2.2105
Interiér vozu Bombardier Cityrunner z roku 2001 je 100% bezbariérový. | 7.2.2105 Stadler Variobahn ev.č. 227 právě na lince 4 opouští smyčku Andritz. | 7.2.2105
Vozy Stadler Variobahn ev.č. 219 na lince 7 a 233 na lince 6 v jediné podzemní zastávce Hauptbahnhof. Za pozornost stojí plnohodnotný displej na zadním čele. Hlučnost vozů je však v porovnání s vozy Cityrunner mnohem větší. | 7.2.2105 Interiér vozu Stadler Variobahn působí velmi staře. Přesto se jedná o zcela nový vůz. | 7.2.2105
Odstavené vozy ve vozovně u zastávky Alte Poststraße. | 7.2.2105 Stadler Variobahn ev.č. 221 na zastávce Jakominiplaz, kde se potkává všech 6 tramvajových linek. | 7.2.2105
Bombardier Cityrunner ev.č. 667 na lince 1 přijíždí do výhybny Wagnesweg na jednokolejné trati. | 7.2.2105 Vůz SGP JM8fs ev.č. 606 ve smyčce Mariatrost. Kromě krásné stavby (Mariatrost Basilica ) je na snímku také možné vidět budovu bývalé vozovny, dnes muzea tramvají. | 7.2.2105
Stadler Variobahn ev.č. 222 v zastávce Hauptplatz, kde se setkávají všechny linky tramvají. | 7.2.2105 Muzeum tramvají – Graz. | 7.2.2105
V muzeu u smyčky Mariatrost lze kromě historických tramvají také spatřit původní kabinu lanovky na Schlossberg. | 7.2.2105
Bombardier Cityrunner ev.č. 665 v zastávce Hauptplatz. | 7.2.2105 Stadler Variobahn. | 7.2.2105 Na dodávkách vozů Bombardier Cityrunner se podílela i česká firma Škoda. | 7.2.2105 Zadní čelo vozu Bombardier Cityrunner ev.č. 667. | 7.2.2105 Hodinová věž na Schlossbergu s výhledem na Graz. | 7.2.2105
Schéma tramvajových linek ve městě Graz. | 7.2.2105

Text: Hhoonnzzaa

Související články:
 Hromadná doprava města Graz 2011

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024