Tramvaje v Melbourne 2015

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Tramvaje v Melbourne 2015


Tramvaj Z3 Class ev.č.171 v nejnovějším nátěru „PTV“ jedoucí po Swanston Street je v provozu od roku 1981. | 14.10.2015
Melbourne se nachází na jihovýchodě Austrálie a údajně má nejdelší tramvajovou síť světa (cca 250 km). V provozu je 499 tramvají na 25 linkách. První elektrická tramvaj zde začala provoz 14. Října 1889. Většina tramvajové dopravy v Austrálii během 20.století zanikla, včetně Sydney kde byla jedna z největších dopravních sítí na světě.

Tramvaj Z3 Class ev.č.168 v nátěru „PTV“ na Swanston Street. Tramvaje Z3 Class ještě pamatují provoz s tyčovými sběrači. | 14.10.2015
Tramvaj B2 Class ev.č.2122 v nátěru „Yarra Trams Mk 4“. Odjíždí z konečné Flinders Street Station po Elizabeth Street. V provozu od roku 1993. Velká bedna na střeše je klimatizace. | 14.10.2015
Siemens Combino, označované jako D2 Class (5-ti článkové). V roce 2004 bylo do Melbourne dodáno celkem 21 5-ti článkových Combin. | 14.10.2015
Úvraťová konečná Flinders Street Station na Elizabeth Street. V Melbourne se nenachází jediná smyčka. | 14.10.2015
Combino (D1 Class) na lince 8 projíždí kolem konečné Melbourne Univerzity. Tato konečná má tři úvraťové koleje a končí zde sedm linek. Ve špičce sem přijíždí tramvaj každou minutu. | 25.9.2015
Již nepoužívaná trať ve čtvrti Docklands. Nová trať je posunuta o padesát metrů vlevo. | 29.10.2015
Úvraťová konečná ve čtvrti Docklands. | 29.10.2015
Tramvaj A2 Class s reklamou Bank of Melbourne, končící svou linku v Docklands. | 29.10.2015
Rozvětvení tratí linek 96 a 109 na St. Kilda Beach a Port Melbourne. Obě tratě byly přestavěny z železničních tratí. | 3.11.2015
Pohled opačným směrem. Během několika týdnů se tu objeví nový terminál pro restaurační tramvaj. | 3.11.2015
Restaurační tramvaj SW6 Class ev.č.935, zatahující do vozovny Southbank Depot. | 3.11.2015
Alstom Citadis značená jako C Class ev.č.3024 projíždějící kolem Southbank Depot směrem  do Port Melbourne. | 3.11.2015
Pohled do Southbank Depot, kde právě probíhá úklid restauračních tramvají. | 3.11.2015
Pohled z druhé strany na odstavený Bombardier Flexity E Class a v pozadí vykukující C2 Class (Alstom Citadis). V Melbourne se nachází 5 Citadisů (podle starého žlutého nátěru se jim říká Bumblebee), které pochází z Mulhouse. | 3.11.2015
Pohled na odstavné koleje vyfocený přes plot. | 3.11.2015
Výjezd z vozovny směrem do Port Melbourne. | 3.11.2015
Trať podél vozovny. | 3.11.2015
Konec odstavných kolejí. | 3.11.2015
Opět ev.č.3024, již se navracející zpět do centra. V letech 2001-2002 bylo dodáno celkem 36 tramvají. | 3.11.2015
Přechod přes trať pro pěší. | 3.11.2015
Tramvaje vyjíždějí z 8 vozoven a nacházejí se tu i dílny. Je používán rozchod 1435 mm (železnice ve státě Victoria používá 1600mm).

Na všechnu dopravu zde funguje Myki karta, ale v centru města je doprava tramvají zdarma. Od nového roku je v provozu 6 hlavních linek i v noci, ale pouze v pátek a sobotu.

Vozový park se skládá z vozů označených jako SW6, W6, W7, W8, Z1, Z2, Z3, A1, A2, B1, B2, C, D1, D2, C2, E.

Vozy SW6 Class byly vyráběny v letech 1939 - 1951 v počtu celkem 119 kusů výrobcem MMTB. Momentálně je v provozu 6 vozů na okružní lince 35 a jsou postupně rekonstruovány a přeznačovány jako W8 Class. Vozy W6 Class byly vyráběny v letech 1951 - 1955 v počtu 30 kusů výrobcem MMTB. V provozu jsou 3 vozy. V letech 1955 - 1956 bylo vyrobeno 40 vozů W7 Class výrobcem MMTB/Ansair. V provozu jsou 2 vozy. Tramvaje W Class se vzhledově v podstatě vůbec neliší.

V letech 1975 - 1978 byly vyráběny vozy Z1 Class v počtu 100 vozů, stále je v provozu 15 vozů. Z2 Class byla vyráběna v letech 1978 - 1979 v počtu pouze 15 kusů a v provozu je poslední vůz. V letech 1979 - 1984 byly vyráběny vozy Z3 Class v celkovém počtu 115. 114 vozů je stále v provozu. Tramvaje Z Class jsou vzhledově velmi podobné. Z1 a Z2 mají dvoje dveře na každé straně a jejich délka je 16 metrů. Z3 má troje dveře na každé straně a jejich délka je dokonce 16,64 metrů. Výrobcem je Comeng.

V letech 1984 - 1985 byly vyráběny vozy A1 a B1 Class (B1 je kloubová verze). Vozů A1 bylo vyrobeno 28 (27 vozů stále v provozu). Vozy B1 byly vyrobeny pouze dva a jsou stále v provozu, vozy B1 jsou prototypy pozdější B2 Class. Vozy A2 byly vyráběny v letech 1985 - 1986 a stále je v provozu všech 42 vozů. O něco později v letech 1988 - 1994 byly vyráběny vozy B2 Class, všech 130 vozů je stále v provozu. Výrobcem A a B Class je Commonwealth Engineering Pty Ltd. V této době se také začalo přecházet na polopantografové sběrače namísto tyčových, ovšem na velké části sítě je stále možnost je používat.

Prvními moderními vozy jsou C Class (Alstom Citadis 202). Celkem 36 vozů bylo vyrobeno v letech 2001 - 2002.

Jako další vozy následují D1 a D2 Class (Siemens Combino). D1 jsou tříčlánkové vozy v počtu 38 vozů a D2 jsou pětičlánkové v počtu 21 vozů. Výroba 2002 - 2004.

V roce 2008 se do Melbourne dostává 5 vozů C2 Class (Alstom Citadis 302) z Francouzského Mulhouse. Vozy měly několik let žlutý nátěr ze svého původního působiště a proto se jim říká Bumblebee.

Od roku 2011 jsou dodávány vozy E Class (Bombardier Flexity Swift). Celkem bylo objednáno 50 vozů, v době psaní textu jich bylo v provozu 32. Vozy jsou vyráběny Bombardierem přímo v Melbourne.

V Melbourne se objevilo také pár vozů na testování jako například Eurotram v roce 2003 nebo Siemens CombinoPlus C008 v roce 2007.

Do budoucna se údajně počítá s novou generací tramvají, jejichž délka má být 45 metrů.

Všechny tratě jsou ukončeny úvraťově a v síti se nachází spousta kolejových přejezdů, které umožňují ukončení linky téměř kdekoli. Dopravní podnik je vybaven i několika přenosnými výhybkami.

Téměř konec trati u Port Melbourne. | 3.11.2015 Pohled na úvraťové ukončení u Port Melbourne. | 3.11.2015 Citadis (C Class) s celovozovou reklamou stanicující u Port Melbourne. V pozadí vykukuje loď Pacific Jewel, která se o pár dní později zúčastnila setkání 5 lodí společnosti P&O Cruises Australia v Sydney. | 3.11.2015
Stará budova sloužící dříve jako nástupiště pro vlaky. | 3.11.2015 Trať u St. Kilda Beach. | 3.11.2015 Úvraťové ukončení linky 96 uprostřed ulice na St. Kilda Beach. | 3.11.2015
Úvraťové ukončení linky 12 St. Kilda Beach x Fitzroy St... | 3.11.2015 ...které je obloukem spojené s tratí v ulici Fitzroy. | 3.11.2015 Zastávkový jízdní řád. | 3.11.2015
E Class mířící do centra po bývalé železniční trati. Trať byla v roce 1987 přerozchodována a upravena jako Light Rail pro tramvajový provoz. | 3.11.2015
Tramvaje Flexity jsou vyráběny v Melbourne, celkem jich bude dodáno 50. Maximální rychlost je 80 km/h a jsou přednostně vypravovány na linku 96. | 3.11.2015 Křížení „Light Rail“ linky 96 a linky 12. | 3.11.2015 City Circle je linka 35. Okružní linka v centru Melbourne. Zde zastávka Parliament Station, kde mají řidiči 10 minutovou pauzu. | 21.11.2015
V té době nejnovější rekonstruovaná W Class tramvaj, již označovaná jako W8 Class. Můžete si všimnout například diodových světel. | 21.11.2015 E Class odbočující do Bourke Street. | 21.11.2015 B2 Class ještě ve starém nátěru, odbočující do Bourke Street. | 21.11.2015
SW6 Class s celovozovým nátěrem Melbourne Art Trams, odjíždějící po pauze z Parliament Station. | 21.11.2015 Z3 Class s celovozovou reklamou na Swanston Street. | 21.11.2015 Dilatace na mostní konstrukci u Southern Cross Station. Můžete vidět, že některé tratě jsou s bezžlábkovými kolejnicemi a žlábek je vytvarován v betonové desce. | 21.11.2015
W7 Class s celovozovou reklamou Monopoly Melbourne Edition na okružní lince 35 u Flinders Street Station. V pozadí lze vidět kolejový přejezd. Kolejové přejezdy jsou v centru města velmi časté. | 22.11.2015 Místní informační systém může mimo času příjezdu a směru ukazovat jakékoli informace. Ten den bylo 36°C, a proto bylo zobrazeno doporučení nosit s sebou láhev s vodou. | 19.12.2015 Informační systém se jmenuje Tramtracker a je možné si ho stáhnout i do chytrého telefonu. | 19.12.2015 Fotka systému Tramtracker v mobilní verzi, zobrazující i soupravu. Do aplikace můžete zadat evidentní číslo tramvaje a aplikace vám ji ukáže na mapě. Výborná věc pro šotouše. | 19.12.2015

Text: Vladimír Másílko

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017