Pohlednice Pražských tramvají... ...od těšínských tramvají

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Pohlednice Pražských tramvají...
...od těšínských tramvají


Dne 12. dubna 1911 se vydaly do ulic tramvaje v městě Těšín/Cieszyn. Trasa, dlouhá 1793 metrů, obsahovala dvě výhybny (na náměstí a před mostem) a vedla od ulice Bielské přes náměstí a ulicí Głęboka (Hluboká), přes most Przyjaźni (most Družby) a hlavní třídou až k nádraží do Českého Těšína.

Pohled na dnešní podobu vozovny na ulici Dojazdowa. | 27.12.2014
Troje vrata na tři koleje. Na každou kolej se vešly dva vozy. | 27.12.2014
„V této budově byla v letech 1911 - 1921 vozovna tramvají, napájených proudem z nedaleké elektrárny. Tramvajová linka spojovala historické centrum města s nádražím na druhé straně řeky Olše. Rozdělení Těšína a vybudování státní hranice ukončilo její provoz.“ | 27.12.2014
Pohled ulicí Dojazdową k vozovně. | 27.12.2014
Schéma tramvají.
Památník na náměstí. | 27.12.2014
„Na tomto místě v letech 1911 - 1921 byla zastávka elektrické tramvaje města Těšína“ stojí na pamětní desce. | 27.12.2014
Všechny těšínské vozy a jejich obsluha před vozovnou. | 1911
Vůz číslo 2 se blíží k vozovně. | 1911
Vůz číslo 4 na konečné u nádraží v Českém Těšíně v době výstavby tratě. | 1911
Pro provoz byly firmou Ringhoffer z Prahy dodány čtyři vozy shodného typu, jako ty pro Ústí nad Labem. Šlo o 8,1 metru dlouhé, 2,05 metru široké a 3,25 metru vysoké vozy s dřevěnou konstrukcí karoserie.

Jízdní doba činila 12 minut z konečné na konečnou, interval se pohyboval od 10 do 12 minut. Na lince byly vždy 3 vozy, zatím čtvrtý stál jako provozní záloha ve vozovně. Její budova stojí dodnes a je na ní umístěna pamětní deska. Cena jízdenky byla 10 - 12 tehdejších haléřů. Na provozu se účastnilo celkem 21 zaměstnanců.

Když došlo po I. světové válce k rozpadu Rakouska-Uherska a zřízení hranic, rozdělujících město Tešín na českou a polskou část, provoz tramvají sice pokračoval, ale značně jej zdržovala hraniční kontrola, které se musel podrobit každý cestující. Kontrolovány byly, samozřejmě i samotné vozy. Dne 2. dubna 1921 proto tramvaje vyjely naposledy. Ze strany Českého Těšína sice bylo uvažováno o obnovení provozu, ale k tomu již nikdy nedošlo. Hromadnou dopravu tak na české straně zajišťuje šest autobusových linek, na straně polksé pak devět.

Pozůstatků tramvajového provozu je v Těšíně několik, ne vždy si jich běžný chodec všimne.

  • Zřejmě nejvýraznějším pozůstatkem na provoz tramvají je budova vozovny na ulici Dojazdowa, dále několik růžic na uchycení trolejového vedení (1 na budové nádraží v Českém Těšíně, 2 na budovách v ulici Głęboka, 1 v ulici Szersznika, 1 na začátku ulice Wyźsza Brama a poslední na konci trasy ve stejné ulici).
  • V roce 1938 byla poblíž přírodní rezervace Lasek Miejski nad Puńcówką, postavena lávka pro pěší, na jejíž stavbu byly použity tramvajové kolejnice.
  • V roce 2006 byly na koncové stanici v ulici Bielskiej objeveny koleje které léta zakrýval asfalt. Tyto koleje skončily v Muzeu Těšínského slezska (Muzeum Śląska Cieszyńskiego).
  • Dne 26. května 2013 byl na hlavním náměstí odhalen památník v podobě kusu originálních kolejí.
  • Text: Burák
    Historické fotky a plánek:http://tramwaje.muzeumcieszyn.pl

    ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
    web postaven na redakčním systému phpRS
    Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017