Některé, třebas i podpořeníhodné, myšlenky mají v našich zeměpisných šířkách od prvotního nápadu k realizaci daleko. A tak podobně jako
v případě pražské tramvajové tratě na Sídliště Barrandov, i ta zřízení tramvajové tratě na největší olomoucká sídliště Povel a Nové Sady
vznikla již při jejich v 70. a 80. letech minulého století...
Neustále se měnily plány kudy tramvajovou trať vést. Jeden z původních ji trasoval od tržnice Polskou, Rooseveltovou, Zikovou
a Schweitzerovou. Nyní realizovaná I. etapa o délce cca 1,4 km vede trať okrajem areálu zaniklé továrny Milo podél nové obchodní
galerie Šantovka. Výstavba tratě je společnou investiční akci statutárního města Olomouc a Švýcarské konfederace, která akci významně
podpořila prostřednictvím dotace z Programu česko-švýcarské spolupráce. Na budování trati se finančně podílí i soukromý investor,
který staví obchodní a společenské centrum Šantovka. Po projetí územím Šantovky trať pokračuje podél Moravy, obloukem překoná Velkomoravskou
ulici a v pohledu k nové konečné pokračuje při jejím levém okraji. Následně se levým obloukem, po překonání Rooseveltovy ulice dostane na
její pravý okraj, do původně projektované trasy. Zde bude tramvajová trať dočasně zakončena
úvratí. Nedostatek financí v rozpočtu města Olomouce způsobil, že stavba celé tratě musela být rozložena do třech etap.
Navazující druhá etapa by měla trať prodloužit o další cca 1 km a poslední třetí etapa o zbývajících cca 600 metrů. Protože v prvních dvou
etapách budou tramvaje končit na úvraťových konečných, zakoupil Dopravní podnik města Olomouce celkem 14 oboustranných vozů VarioLF plus/o
(v době uzávěrky článku jich bylo dodáno deset ev.č.101-110), které při spojení zadními čely k sobě umožní vytvoření obousměrné tramvaje.
Po zprovoznění tratě se ulic se po pár letech vrátí linka 5 a po ještě podstatně delší době dokonce i linka 3. Trojka zamíří od tržnice dále
na náměstí Hrdinů a k Hlavnímu nádraží, pětka u tržnice zamíří po třídě Kosmonautů také k Hlavnímu nádraží. Ve všední dny se plánuje
na lince 3 interval 15 minut a na lince 5 interval 30 minut. O víkendech a svátcích bude společný interval obou linek 15 minut.
Linka 3 ovšem bude v tomto provozním období ukončena na náměstí Hrdinů, kde na ni bude vždy navazovat spoj linky 4. Stejně tak na linku 4,
jedoucí od Hlavního nádraží, bude navazovat linka 3 jedoucí na Trnkovu.