Pohlednice Pražských tramvají... ...od Slovenské strely v Kopřivnici

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Pohlednice Pražských tramvají...
...od Slovenské strely v Kopřivnici


Pod přístřeškem u kopřivnického Technického muzea se na krátké koleji skrývá odstavená Slovenská strela... Unikátní motorový vůz z roku 1936, zapsaný v roce 2010 na seznam Národních kulturních památek České republiky. | 21.9.2013
V polovině května roku 1934 učinilo československé ministerstvo železnic u kopřivnického koncernu Ringhoffer-Tatra, a.s. na „dva rychlé motorové vozy druhé třídy“. | 21.9.2013 Nové motorové vozy, využívané na prestižním spojení Praha - Bratislava, v sobě měly spojit špičkovou techniku, měly být reprezentativní a pohodlné . | 21.9.2013 Vedením projektu byl v kopřivnické Tatře pověřen Hans Ledwinka, tehdejší šéfkonstruktér. | 21.9.2013 V roce 1935 se v konstrukčním týmu objevil významný český elektrotechnik, vynálezce a konstruktér Josef Sousedík... | 21.9.2013 ...který byl pověřen vyřešením přenosu výkonu a již 25. února 1936 byl patentován princip elektromechanického přenosu výkonu, který byl v té době zcela nevídaný. | 21.9.2013
Vůz tedy poháněly dva šestiválcové benzínové motory. Od rozjezdu do rychlosti 85 km/h pracoval elektrický přenos výkonu, pak motory začaly vůz pohánět přímo, mechanicky. | 21.9.2013 Tak se zrodily dva kusy rychlých osobních motorových vozů M 290.001 a M 290.002, které byly od 13. července 1936 nasazeny do provozu mezi Prahou a Bratislavou jako Slovenská strela. | 21.9.2013 Trať dlouhou 397 kilometrů zvládaly za 4 hodiny a 51 minut (čistá jízda byla 4 hodiny a 16 minut). | 21.9.2013 Vozy Slovenské strely se střídaly a každý den jezdil jen jeden z vozů, zatímco druhý byl odstavený v bratislavském depu. | 21.9.2013 Vozům osud nebyl příliš nakloněn a v plném provozu vydržely vlastně jen tři sezóny. Vůz M 290.001 byl odstaven v roce 1953 a na začátku 60. let vyhořel. | 21.9.2013
Vůz M 290.002 se udržel v příležitostném provozu do roku 1960 a následně byl předán do muzea Tatry Kopřivnice. V roce 1960 byl v blízkosti tehdejšího Lašského muzea postaven prosklený pavilón, kam byl vůz umístěn. | 21.9.2013 V roce 1974 byl na naposledy voze obnoven lak... | 21.9.2013 ...zároveň došlo k úpravě interiéru, kdy z jedné poloviny byl demontován mobiliář a byla zde zřízena výstavní síň, v níž byla expozice o historii vozu. Později byla zrušena. | 21.9.2013 Původní interiér Slovenské strely byl ve dvou oddílech vybaven plyšovými křesly pro 72 cestujících, bufetem a WC. | 21.9.2013 Původní interiér Slovenské strely byl ve dvou oddílech vybaven plyšovými křesly pro 72 cestujících, bufetem a WC. | 21.9.2013
Poté, co bylo rozhodnuto o výstavbě nového muzea v centru města Kopřivnice, byl vůz v roce 1997 přemístěn před budovu nového Technického muzea Kopřivnice, pod krytý přístřešek. | 21.9.2013 Plasticky vyvedený znak Československé republiky dominoval oběma čelům Slovenské strely. | 21.9.2013 V dobách, kdy začala Slovenská strela brázdit československé koleje, bylo ještě kouření ve vlacích běžné... | 21.9.2013 ...přesto i tehdy existovaly povinně nekuřácké části vozů. | 21.9.2013 Stav vozu je po letech odstavení více než hrozný... | 21.9.2013
Pod plasticky vyvedeným znakem Československé republiky byla na obou čelech vozů uvedeno jeho označení, doplněné písmeny „a“ a „b“ rozlišující stanoviště strojvedoucího. Dlužno zdůraznit, že zachovalý vůz je druhý vyrobený, který při obnově laku z neznámých důvodů obdržel číslo prvního vozu. | 21.9.2013

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017