Pokud při svých toulkách po České republice zavítáte do lázeňského městečka Jáchymov v Krušných horách, jako náhodného
návštěvníka Vás na první pohled zaskočí zdevastovaná horní část města na náměstí Republiky, kde jsou soustředěny téměř
všechny historické památky. A mezi opadávajícími kusy omítky občas zahlédnete „cosi“ co vypadá jako růžice které by mohly
v minulosti nést trolejové vedení... Tady?
Ano... Tady. Nejde sice o pozůstatky trolejového vedení tramvají, ale trolejbusů unikátní zkušební tratě, která nikdy
nesloužila přepravě cestujících. Ale pro vysvětlení se musíme vrátit o půl století zpět...
Necelých pět kilometrů od Jáchymova byl v Ostrově - Horním Žďáru na konci 50. let 20. století vybudován nová závod
plzeňské Škody, do něhož byla v roce 1960 přemístěna výroba trolejbusů pro československé trolejbusové provozy
a další zákazníky zejména ze zemí RVHP. Svého času se zde vyrábělo až 350 vozů ročně.
Aby bylo kde vyráběné trolejbusy vyzkoušet, byla v roce 1963 zprovozněna 6,1 km dlouhá zkušební dvoustopá trolejbusová
trať z areálu společnosti Škoda v Ostrově - Horním Žďáru do Jáchymova. Trať vedla od závodu, kde byla před jeho bránou
umístěna smyčka, úzkým údolím Jáchymovského potoka po silnici do Jáchymova. V tomto městě se nacházely dvě smyčky. První
byla zřízena na počátku Jáchymova u paláce Radium, druhá – koncová - vznikla až na horním konci města u kostela svatého
Jáchyma a svaté Anny.
Členitý profil tratě dosahující stoupání až 12% umožňoval dostatečné ověření vlastností vozidel.
Koncem 80. let byla trať modernizována a poslední změnou prošla v roce 2003, kdy byla vybudována v prostoru kruhového
objezdu v Jáchymově moderní křižovatka a smyčka.
Ve středu 28. července 2004 poslal výrobce poslední dva trolejbusy na zkušební trať do Jáchymova. Šlo o vozy 15TrMM
předávané do Českých Budějovic. Tyto jízdy byly pojaty jako veřejné, aby se v rámci dne otevřených dveří ve výrobním závodě
mohli zájemci s trolejbusovou tratí i závodem samotným rozloučit.
Výroba trolejbusů ve Škodě Ostrov byla poté zastavena a navrácena zpět do Plzně (Škoda Electric), kam bylo od 15. září 2004
přeneseno také sídlo Škody Ostrov. V Ostrově byly ještě nějakou dobu vyráběny náhradní karoserie a další díly.
Zkušební trať byla od té doby bez provozu a bez údržby. Po dvou letech chátrání pak bylo v průběhu května 2006 demontováno
trolejové vedení, sloupy trakčního vedení byly v souvislém úseku odstraněny pouze v meziměstské části mezi Horním Žďárem
a Jáchymovem, na území samotného Ostrova - Horního Žďáru a Jáchymova byly většinou zachovány pro lampy pouličního osvětlení.
No a areál výrobního závodu chátrá a je rozkrádán...
Je určitě velkou škodou, že se ani po uzavření Škody nezrealizovaly snahy o zavedení osobní dopravy na zkušební trati,
s jejím plánovaným prodloužením z Horního Žďáru dále do Ostrova, k železničnímu nádraží, případně až do Karlových Varů
s napojením na plánovaný karlovarský trolejbusový provoz...