Tramvaj na konci Evropy

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Tramvaj na konci Evropy


Výhybna Ribeira. Na kopci v pozadí jediná vozovna na trati. | 9.1.2004

Nejzápadnější evropské koleje patří tramvajové trati z města Sintra na blízké atlantické pobřeží v Portugalsku. Město samotné patří díky architektonickým památkám mezi Světové kulturní dědictví UNESCO, my se však zaměříme na jeho tramvaj a další dopravu.

Čtyřkolejné hlavové nádraží v Sintře s klimatizovanou elektrickou jednotkou EMU řady 4200. | 9.1.2004
Tramvajová trať má ve svém okolí vícero zajímavých turistických míst. Jedním z nich je zámek v Sintře. | 9.1.2004
Autobusová doprava v Sintře je zastoupena nejčastěji vozy MAN, ale lze zde potkat též pár DAFů. | 9.1.2004
Prostá konečná ve městě Sintra. | 9.1.2004
Odstavené vozy ve výhybně Ribeira před vozovnou. | 9.1.2004
Odstavené vozy ve výhybně Ribeira před vozovnou. | 9.1.2004
Otevřený motorový vůz Brill ev.č. 7 na konečné Praia das Maças. | 9.1.2004
Otevřený motorový vůz Brill ev.č. 7 na konečné Praia das Maças. | 9.1.2004
Takovýto pohled na pláž je možné vidět od konečné v Praia das Maças. | 9.1.2004
Před konečnou zastávkou Praia das Maças na pláži. | 9.1.2004
Motorový vůz ev.č. 4 vjíždí do koncové zastávky Praia das Maças. | 9.1.2004
Jeden z mnoha traťových pohledů. | 9.1.2004
Výhybna Galamares. | 9.1.2004
Jeden ze tří otevřených motorových vozů Brill, konkrétně ev.č.6 ve výhybně Galamares. | 9.1.2004
Odstavený motorový vůz ve výhybně Banzao. | 23.4.2004
Výhybna Ribeira. Na kopci v pozadí jediná vozovna na trati. | 9.1.2004
Tramvaje jsou řízeny pomocí kontroléru. | 23.4.2004
Autobusové nádraží s parkovištěm P+R před železniční stanicí Portela. | 9.1.2004

Myšlenka na spojení města Sintra a atlantického pobřeží se objevila poprvé v roce 1886. Krok k jejímu naplnění se však podařilo uskutečnit až v roce 1898, kdy městská rada poskytla koncesi na 99 let na stavbu a provoz parní železnice.

V roce 1900 byla založena Železniční společnost Cintra (Cintra je původní hláskování dnešní Sintry) - Praia das Maças, která v roce 1902 zahájila stavbu této dráhy, mezitím už projektované jako elektrická. V roce 1903 společnost objednala u americké firmy Brill 7 motorových a 6 vlečných vozů.

Dne 31.března 1904 byl zahájen provoz na 8,9 km dlouhém úseku mezi městy Sintra a San Sebastian de Colares; 10. července byla trať prodloužena o 3 785 metrů dlouhý úsek k pláži Praia das Maças. V lednu 1930 dosáhla trať po prodloužení do vesničky Azenhas svého maxima 14,6 km.

Na konci 40.let začala dráha v konkurenci silniční dopravy ztrácet svoji výsadní roli: od roku 1953 byl její provoz omezen jen na letní období, v roce 1955 byl zrušen úsek podél pobřeží mezi Praia das Maças a Azenhas, v roce 1958 byla v Sintře zkrácena mimo historické centrum, přesto dosahovala o letních víkendech svých nejvyšších přepravních výkonů.

V roce 1967 byla odkoupena autobusovou firmou Eduardo Jorge. Prostředky na údržbu prodělečné dráhy byly sníženy na minimum, stav trati i vozidel odpovídal tomu, že se jen čekalo na vypršení koncese. V roce 1974 byl ukončen tramvajový provoz v Sintře, o rok později byly tramvaje nahrazeny autobusy v celé trase.

V polovině 70.let se však Portugalsko začalo otevírat světu a turistům a tak přes předchozí nepřízeň osudu a nedostatek financí se rekonstrukce tratě ujalo město. Díky tomu byl 15.května 1980 obnoven provoz mezi pláží a městečkem Banzao.

Od roku 1996 začala rekonstrukce dalších úseků a v roce 2004, v roce stého výročí, byl obnoven provoz v celé trase mezi Sintrou a Praia das Maças. Poté ovšem došlo k dalším závadám na trati, takže „definitivní“ znovuotevření proběhlo od sezóny 2010. V roce 2012 jezdí tramvaje podle veřejného jízdního řádu v letním období (do 23.9.) v pátek až neděli.

V současnosti tramvajový provoz o rozchodu 1000mm čítá 7 motorových a 7 vlečných vozidel. Ve stejném poměru jsou též rozděleny na otevřené a uzavřené. Vozy ev.č. 2 a 4 jsou typu Carris (jedná se o původně lisabonské vozy), ostatní jsou na bázi vozidel Brill. Otevřené vozy mají kapacitu 32 míst (8 lavic po 4), uzavřené 17-20 míst v závislosti na uspořádání interiéru.

Rychlost vozidel na trati je doporučena na 20km/h, vzhledem k velkému množství oblouků o malém poloměru. Proto i cesta z konečné na konečnou zabere více než 3 hodiny. Přesto se na trati uskutečnil rychlostní test, při kterém vozidlo dosáhlo na přímém úseku rychlost až 100km/h.

Ing.Jan Spousta a redakce


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024