|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Svářečský návěs
Svářečská profese je pro fungování tramvajové sítě stejně důležitá, jako řidiči pro vozidla. S postupným
vývojem moderní techniky a příchodem automatizace vybraných profesí či činností, dochází i zde k výrazným
zlepšením. Přestože je lidský faktor stále potřebný, své místo na slunci si díky přesnosti a kvalitě svaru
vydobývá také strojové svařování. Mobilní automatická svařovna se užívá při zřizování bezstykové koleje,
v podmínkách pražského Dopravního podniku prozatím pouze z blokových kolejnic.
Stroj svařuje stykově pomocí elektrického odporu. Do upínacích čelistí se přesně uchytí kolejnicové pásy, jejichž svařované části se nejprve pomocí ruční rozbrusky zbaví koroze a mírně zdrsní, aby v úchytech neklouzaly a materiál v místě sváru byl elektricky vodivý. Čelisti jsou z mědi, protože zároveň přivádějí proud do svařovaného styku. Po dosažení svařovací teploty (v místě styku vznikne těstovitý stav materiálu tzv."železná houba" se vypne proud, čelisti zvýší tlak (přiblíží se k sobě), čímž dojde ke svaření oceli. V místě svaru vznikne pěchováním zesílení. Poté se pohybem čelistí automaticky „odstřihne“ přebytečný materiál tak, aby odpovídal profilu kolejnice. Následně obsluha uvolní kolejnice v čelistech a odsune svářecí nástavec. Dokud je ještě kolejnice žhavá a materiál tvárný, odstraní se pomocí kovové tyče resp. kladívka odstřižený přebytečný materiál ve svaru. V případě potřeby následuje ještě přebroušení. Jelikož při svařování je návěs fixován na výsuvných patkách v jeho rozích, místo stání na pneumatikách, musí být zajištěny dodávky nových kolejnic na místo a též musí být zajištěn pohyb celého svařovaného kolejnicového pásu po staveništi. U pražského Dopravního podniku k popotahování kolejnicových pásů většinou slouží traktor Zetor 8111 Crystal a hladký posun pásu po podkladu je zajišťují rolny, které se pokládají na podklad v cca 5 m roztečích, aby nedocházelo k nežádoucím průhybům.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |