|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trocha historie nikoho nezabijeVelmi často čteme ve Vašich emailech otázku, Jak to vlastně začalo? Jde o otázku, na kterou je vcelku složité nalézt správnou odpověď. Ale pokusíme se... Mohli bychom tady, samozřejmě, fabulovat a z rukávu začít sypat zaručené informace o tom, jak stránky Pražské tramvaje vznikly, ale to by nejspíš nebylo zcela čestné. A tak se mohu alespoň pokusit z útržků třeba i vůbec nesouvisejících vzpomínek poskládat mozaiku událostí, které předcházely vzniku webu...
Zakladatel stránek, Petr Špitálský, vzpomíná:
Ještě předtím, než se konečně dostaneme k Pražským tramvajím je důležité poznamenat, že v roce 1997 jsem svůj tramvajový sen převedl v realitu a stal se řidičem pražských tramvají. Tohle byl vůbec takový bohatý rok, u konečné zastávky Nad roklí jsem poznal jednoho brýlatého šotouše, z nějž se vyklubal jeden ze skalních spolupracovníků – Filip Laně zvaný Absolut. Někdy v roce 1999 jsem si pořídil svůj první počítač, ve srovnání s tím, co mi dnes trůní v pracovním koutku, takový pravěký stroj poháněný ještě parní silou. Postupně jsem zlepšoval vybavení a učil se, jak být počítačově gramotným. Ve škole jsme maximálně probírali programovací jazyk Basic, ale stejně nejlepší byl Karel. Pamětníci si jistě vzpomenou. Pořídil jsem si první skener a fotografie pomalu převáděl do digitální podoby. Texty jsem pěkně psal v programu Amipro a vytvářel si své tištěné Pražské tramvaje, které vlastně nikdy nikdo nečetl, protože ten jediný výtisk zůstával v mém šuplíku. Někdy v polovině roku 2000 začaly Pražské tramvaje vznikat v elektronické podobě. Zápasil jsem s programovacím jazykem html, a zkoušel jak to bude vypadat, když támhle upravím tohle a tohle upravím támhle. Kamarádi mne přesvědčovali, že dneska začíná mít webovky „každej blbec“ (za což jsem jim tedy pěkně poděkoval), tak ať neváhám a pustím ty své pokusy mezi lid čtivý. Poměrně dlouho jsem odolával až pak nastal 1. duben roku 2001. A zkusil jsem to. Stránky vylétly z rodného hnízda mého harddisku a pro mne nastalo další období učení se. Zvládat ftp, domény a já nevím co ještě všechno. O devět dní později se na stránkách objevilo počítadlo, které neúprosně počítá každého čtenáře, jenž se na stránkách třebas jen mihne. Když začal narůstat prostor a qiuckový bezplatný server již nestačil rozsahu stránek, přidával jsem další a další bezplatné prostory a nakonec začal šedivět z pokusů o vzájemné provázání jednotlivých částí webu. Vzdal jsem tehdy tenhle boj s větrnými mlýny, získal doménu druhého řádu, zaplatil prostor na serveru a bylo to. Zatímco původní omezený prostor neumožňoval umístit ke každému textu takový počet fotek, jaký bych chtěl, na novém působišti to již nebyl problém." Původní koncepce stránek byla taková úzkoprsá, nakonec se však Pražské tramvaje rozhodly, že roztáhnou svá křídla a nebudou se bránit ani netramvajovým a mimopražským reportážím. A tak u nás naleznete také autobusy, trolejbusy, vlaky či metro ze všech možných lokalit, odkud jsme získali materiály... Prostě na stránkách o současnosti, minulosti a budoucnosti nejen pražských tramvají naleznete v současnosti vše, co jejich autory a čtenáře baví a zajímá. Jak si stránky pomalu vybojovávaly jméno v síti zvané internet, přibývalo spolupracovníků, kteří se na jejich chodu podíleli a podílejí. Samozřejmě, někteří nás již opustili, ale jiní jsou zde stále a svůj volný čas věnují něčemu nehmatatelnému, něčemu, co tvoří jen pro radost druhých. Do stěžejního kolektivu se tak kromě již zmíněného Absoluta počítá také Mr.Cross neboli Jan Kříž, s nímž se Petr setkal v útrobách motolské vozovny někdy v roce 2003, když se také stal řidičem. Tehdy někdo neznámý dotáhl fotku rodícího se vozu T3R.PV ev.č.8151 a vyvěsil jí na nástěnce v místnosti řidičů. Petr měl tehdy noční směnu ve výpravně, slovo dalo slovo a Honza dotáhl na tisícovku fotografií pražských tramvají, které v pražských ulicích se svým bratrem Pavlem nafotili. Dost se jich již objevilo na stránkách. Michal Váňa, neboli Mop a Martin Vokáč, neboli Martyn Petra údajně doslova uhnali. Mop v zastávce Strašnická, kde projížděl s odkloněnou linkou 10 obsazenou vozy T3R.PV ev.č.8151+8152, Martyn pak na voze T6A5 na lince 15, nalepený za kabinou řidiče. Z obou se staly velmi silné opory redakce a jejich texty i fotky pomáhají stránky udržovat pořád čtivé. Pak se začali přidávat další a další, František Zahnáš rozjel tramvajovou numerologii, Mirek Grossmann první stránku svého druhu věnovanou rozvoji preference hromadné dopravy, která v posledních měsících, bohužel, spíše skomírá, Martin Šubrt geniálně zpracovávával plánky, Vladislav Borek naštěstí stále dodává úžasné fotky a náměty... Se stránkami úzce spolupracuje i Pavel Fojtík, odborník na dopravní minulost, jehož invenci vděčíme za historická okénka. Ale tohle je současnost, kterou sami znáte a prožíváte s námi. Pražské tramvaje obsahují přes tisícovku článků a přes třicet tisíc fotografií. Od 1. dubna roku 2010 do 31. prosince roku 2011 jsme pro vás přinášeli každodenní aktualizační maratón, jako malý dárek k velkému výročí jednoho splněného snu... 640 dní každodenních aktualizací!
Admin Petr a tým spolupracovníků Pražských tramvají: Absolut, Mop, Mr.Cross, Martyn, Grossák, Martin Šubrt
7080, 8701, archiv ČKD Praha, Archiv DP Praha, archiv SKV, s.r.o., archiv Pars Nova, a.s., Jiří Bartoš, Jiří Beneš, Štěpán Bičík,
Vladislav Borek, Michal Brejša, Martin Brejša, Jaroslav Bureš, Petr Čáp, Milan Čermák, Jaroslav Černý, Demon, Domlet, Miloš Drbal,
Petr Dvorský, Tomáš Dvořák, Exidy, Michal Faltýnek, Luboš Fiala, Fibou, Pavel Fojtík, Jan Fořt, Fournier, Martin Frank, Robert Hackenberg,
Martin Hájek, Jakub Hejna, Bohuslav Hlavsa, Hhoonnzzaa, Ladislav Horáček, Lukáš Hrdina, Ondřej Matěj Hrubeš, Josef Hubka, Petr Chlum, Michal Chrást,
I.am.good, JaHu, Jára, Jaroslav, Tomáš Javořík, Petr Ježek, Jiří Kabeš, Petr Kameníček, Ing.Rudolf Kisvetr, Martin Košek, Miroslav Křehlík,
Luboš Kysela, Petr Lášek, Zdeněk Liška, Ivo Mahel, Tomáš Majer, Petr Majzner, Robert Mara, Vladimír Mareda, MartinS, Martin Mendl,
Jan Mikuláška, Dana Molnárová, Pavel Ondovčák, Open, oTTo, Tomáš Párys, Pavel Patočka, Daniel Paulus, Štěpán Pavlíček, Roman Poláček,
Tomáš Procházka, Pavel Randák, Michal Režný, Jan Roženský, Jura Sander, Radek Simon, Karel Smejkal, Martin Srb, Jan Šurovský, Pavel Tarant,
Tatík, Jaroslav Titz, Tom11, Tomáš, Trainzjohny, tramvajak, Petr Trávníček, Yvonne Urbanová, Petr Vaniš, Jan Vašíček, Jakub Vávra, Jiří Večeřa,
Jaroslav Veselý, Zdeněk Voženílek, Jaroslav Wagner, František Zahnáš, Aleš Zach, Oldřich Zámostný, Zdeněk Zeman, Helmut Zinner a...
Související články: Kalendář Pražských tramvají 2025 »Električky« »Šaliny« »TRAMVAJE« Kalendář Pražských tramvají 2024 »Letem drážním světem« Kalendář Pražských tramvají 2023 »Srdcovky« Kalendář Pražských tramvají 2022 »Čtvrtstoletí s vozy T6A5« Kalendář Pražských tramvají 2021 »Po pražských kolejích« Kalendář Pražských tramvají 2020 »Tatry v Tatrách« Kalendář Pražských tramvají 2019 »Na souši i na vodě« Kalendáře Pražských tramvají 2018 Suvenýry Pražských tramvají Záhlaví Pražských tramvají Copyright |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |