|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Riga 2011
|
Tramvajový provoz v hlavním městě Lotyšska vstoupil do povědomí českých zájemců o tramvaje v roce 2008 díky nákupu tramvají Škoda 15T. Tyto 100% nízkopodlažní vozy, vyvíjené v Plzeňské Škodě Transportation pro Prahu, vyjely v Rize do provozu s cestujícími v červnu 2010. České tramvaje však mají v Rize založenou tradici již z dřívějších dob a současný vozový park tvoří výhradně vozy naší výroby. Zastoupeny jsou v současné době kromě nových vozů 15T také tramvaje T3SU a T6B5 z produkce ČKD Tatra. Oba starší typy tramvají jsou v provozu ve stavu po modernizacích elektrické výzbroje a provedení dalších dílčích úprav. V následujícím textu a fotografiích se seznámíme s tramvajovým provozem s důrazem zejména na nové vozy 15T. Tramvaje v Rize navštívil a vyfotografoval v období od 28. září do 2. října 2011 spolupracovník Pražských tramvají Absolut.
Riga je hlavním městem Lotyšska a v současné době má cca 700 tisíc obyvatel. Městská hromadná doprava v Rize má dlouholetou tradici, sahající až do 19. století. Od roku 1882 zde jezdila koněspřežná tramvaj, po roce 1900 se dynamicky rozvíjela síť elektrických tramvají. Od roku 1924 zajišťují městskou dopravu i autobusy a od roku 1947 také trolejbusy. Od roku 2003 zajišťuje městskou dopravu současný dopravní podnik nazvaný Rigas Satiksme. Od roku 2009 je zaveden široký sortiment elektronických jízdenek „E-Talon“, jejichž platnost se aktivuje pouhým přiložením k bezdotykovému zařízení ve voze. Tramvajovou dopravu zajišťuje více než 250 tramvají vypravovaných ze dvou vozoven. Depo č. 3 vypravuje soupravy vozů modernizovaných vozů T3A (původně typ T3SU), T6B5 a T6B5-R (T3MR). Depo č. 5 vypravuje soupravy modernizovaných vozů T3A a nové článkové vozy Škoda 15T Riga.
Tramvajová síť v Rize je složena z osmi radiálních tratí, sbíhajících se v centru města, kde jsou z dvoukolejných tratí vytvořeny dvě blokové smyčky. Tramvajové tratě jsou většinou dvoukolejné, avšak v síti se nacházejí i dvě jednokolejky – kratší na severu u smyčky Milgravis, delší s výhybnami na trati ke smyčce Bišumiža. V provozu je 9 tramvajových linek s čísly 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 a 11, avšak pouze 7 z těchto linek je skutečně dopravně významných. Linka č. 3 je provozována v intervalu cca 60 minut a linka č. 9 tvoří pouze několik prodloužených vybraných spojů linky č. 7. Ostatní tramvajové linky jezdí poměrně často, intervaly v pracovních dnech jsou obvykle kratší než 10 minut. Většina významných linek má jednu konečnou stanici v centru města a druhou na okraji města (linky č. 2, 4, 6, 7, 10 a 11), jedinou silnou tranzitní linkou projíždějící centrem města je linka č. 5.
Rozchod kolejí tramvajových tratí v Rize je 1524 mm. Do roku 2010 byly v Rize využívány výhradně tyčové sběrače trakčního proudu (tzv. kladka). Tento systém dosud slouží na všech vozech typu T3A i T6B5. Nové tramvaje 15T byly objednány a dodány s pantografovými sběrači, což vyvolalo potřebu zásadních úprav trakčního vedení. Dosud používané úchyty trolejového drátu neumožňovaly provoz pantografů. Úpravy byly provedeny zatím pouze v trase současné linky č. 6 z blokové smyčky Stacijas laukums v centru města na konečnou Jugla, a to včetně nezbytného zázemí depa č. 5, nacházejícího se při trase linky č. 6. Žádné jiné tratě nebyly pro provoz vozů s pantografy upraveny a vozy 15T tak bylo možné v roce 2011 vypravovat pouze na linku č. 6. V souvislosti s dodávkou nových nízkopodlažních tramvají byly údajně plánovány také úpravy zastávek (zřízení nástupních hran), avšak tato úprava nebyla na podzim roku 2011 dosud provedena.
Vozidla MHD v Rize jsou označena pětimístnými evidenčními čísly. Skladba evidenčního čísla je následující: První číslice označuje depo, ze kterého vozidlo kmenově pochází (depa č. 1 a 2 vypravují autobusy a trolejbusy, depa č. 3 a 5 tramvaje, depo č. 4 je zrušeno). Další tři číslice (druhé až čtvrté místo) tvoří evidenční číslo vozidla. U tramvají jsou stanoveny v evidenčních číslech číselné řady dle typů, rozeznatelné dle druhé číslice evidenčního čísla: 0 a 1 značí tramvaje T3A, 2 tramvaje T6B5, 5 tramvaje T6B5-R (T3MR) a 7 tramvaje 15T. Pátá číslice je kontrolní a dopočítává se z prvních čtyř číslic. Tramvaje 15T jsou deponovány ve vozovně č. 5, první tramvaj 15T má tedy evidenční číslo 57016, druhá 57027, třetí 57038 atd. První tramvaj typu 15T byla do Rigy dodána na počátku roku 2010, na přelomu září a října 2011 již bylo v Rize již 16 tramvají, ze kterých většina byla v provozu s cestujícími. V následujících fotografiích si přiblížíme tramvaje v Rize systematicky podle jednotlivých linek a seznámíme se tak postupně i s vozovým parkem.