Scanjournal č.050

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Scanjournal č.050

Fotografické okénko do nedávné historie


50. Praha v květnu 1998
Když jsem v březnu 2007 zahajoval Scanjournal dílem z března 1997, domníval jsem se, že se podaří udržet odstup 10. let mezi daty pořízení fotografií a datem vydání Scanjournalu. Čas ukázal, že materiálu je více, než jsem předpokládal a tak se dostáváme po čtyřech letech v dubnu 2011 k 50. dílu z května 1998. Čekají nás jako obvykle nějaké staré vozy T3 a pár postřehů z pravidelného provozu a dále několik fotek z likvidace bývalé Ringhofferovy továrny na tramvaje na Smíchově poblíž Anděla. Padesátý Scanjournal vychází 1. dubna 2011 a ač to může vypadat trošku jako Apríl, vychází u příležitosti 10. let existence webových stránek Pražské tramvaje. Právě proto jej zahájíme netradičně velkou fotografií!
V roce 1998 probíhala demolice větší části někdejší Ringhofferovy továrny na tramvaje, později ČKD Tatra. Průčelí továrny v Plzeňské ulici bylo zachováno, aby se mohlo o několik let později stát součástí nového obchodného centra. Během demolic kolem něj projíždí souprava vozů T3SU ev.č.7020+T3 ev.č.6653 na lince 34. Vůz T3SU ev.č.7020 má stále původní kulatá obrysová světla na čele | 27.5.1998
7020+6653 - 34
27.5.1998
Na stejném místě poblíž zastávky Anděl byla vyfotografována také žižkovská souprava vozů T3SUCS ev.č.7217+7215 na lince 9 | 27.5.1998 A do třetice před průčelím staré Tatrovky souprava vozů typu T6A5, které byly vyrobeny v roce 1995 již v novém závodě na Zličíně. Tehdy ještě motolská souprava vozů ev.č.8607+8608 míří na lince 9 do Řep | 27.5.1998 O několik metrů dál směrem do Košíř se otevřely cestujícím přes prostor zbořeniště továrny do té doby neznámé výhledy. Vedle bývalé továrny ČKD byl vyfotografován poblíž zastávky Anděl její více než 30 let starý výrobek - souprava vozů T3 ev.č.6639+6676 na mojí oblíbené lince 34 | 27.5.1998 S lokalitou u bývalé továrny se rozloučíme motolskou reklamní soupravou vozů T6A5 ev.č.8681+8682, vyfotografovanou na lince 9 | 27.5.1998 Poblíž Anděla byla ve Štefánikově ulici pořízena i fotografie soupravy vozů T3 ev.č.6627+6625 na lince 9. Tato souprava byla vypravena z vozovny Žižkov | 12.5.1998
7217+7215 - 9
27.5.1998
8607+8608 - 9
27.5.1998
6639+6676 - 34
27.5.1998
8681+8682 - 9
27.5.1998
6627+6625 - 9
12.5.1998
Rovněž z vozovny Žižkov pochází souprava vozů T6A5 ev.č.8749+8750, vyfotografovaná na lince 9 na smyčce Sídliště Řepy | 27.5.1998 Na smyčce Sídliště Řepy byla zachycena také souprava vozů T3 ev.č.6312+6314 na lince 4. Smyčka v Řepích se od pořízení snímku do dnešních dnů změnila k nepoznání, linka 4 sem už také nejezdí a vyfotografované vozy dnes potkáváme pod čísly 5520 a 8313 | 27.5.1998 Pohled zezadu na soupravu vozů T3 ev.č.6312+6314 na lince 4 byl pořízen na zastávce Anděl. Na snímku je velmi dobře vidět šedé lakování vnitřní strany starých dveří | 27.5.1998 Pohled do interiéru vozu T3 ev.č.6312 v soupravě 6312+6314 na lince 4 na Sídlišti Řepy. Doporučuji porovnat s interiérem vozu T3 ev.č.1500 z Brna ve Scanjournalu číslo 49. Pražský vůz ev.č.6312 je sice o trošku mladší, ale úzká okna měl z výroby také | 27.5.1998 Opačný pohled do interiéru vozu T3 ev.č.6312. Na snímku je vidět střešní poklopy a jejich otevírací mechanismus. K otevírání byla zapotřebí čtyřhranná klička, kterou měli řidiči. Tento detail lze opět porovnat s brněnským vozem T3 ev.č.1500 z minulého Scanjournalu | 27.5.1998
8749+8750 - 9
27.5.1998
6312+6314 - 4
27.5.1998
6314+6312 - 4
27.5.1998
6312
27.5.1998
6312
27.5.1998
Tramvaj T3 ev.č.6865 z vozovny Kobylisy měla zřejmě nedávno nehodu a musela vyjet zpět do provozu před definitivní opravou laku. Souprava vozů T3 ev.č.6865+6839 na lince 12 byla zachycena u zastávky Újezd | 20.5.1998 Dnes již záložní vlaky označené písmenem X v kolejové síti v denním provozu standardně nepotkáme, ale v roce 1998 jezdily běžně a bývaly to dvojice. Díky záložnímu vlaku se tehdy dostala dvojice na linku 14, která jezdila obvykle sólo. Na snímku z Lazarské směřuje kobyliská záloha ve složení soupravy ev.č.6873+6875 na lince 14 na Laurovou | 13.5.1998 Na Senovážném náměstí byl vyfotografován sólo vůz T3 ev.č.6838 na lince 5. Vlevo za ohradou probíhala několik let výstavba kolektoru | 29.5.1998 Na Národní třídě byla z důvodu stavebních úprav posunuta zastávka blíže k Národní ulici. Cestující zde odbavuje souprava vozů T3SUCS ev.č.7130+7131 na lince 22 v tmavě modrém nátěru po odstranění celovozové reklamy mobilního operátora Paegas | 29.5.1998 Na Vltavské se setkaly dvě generace tramvají na lince 14. Ve směru do centra jede vůz T6A5 ev.č.8728 a z centra vůz T3 ev.č.6812 | 10.5.1998
6865+6839 - 12
20.5.1998
6873+6875 - X14
13.5.1998
6838 - 5
29.5.1998
7130+7131 - 22
29.5.1998
8728 - 14
6812 - 14
10.5.1998
Poblíž zastávky Václavské náměstí byl vyfotografován ve vjezdu do Vodičkovy ulice vůz T6A5 ev.č.8732 na lince 14. Na voze je zajímavé, že má ještě úzký font na transparentu. Na ulici je zajímavé to, že vypadá úplně jinak - v roce 1998 ještě ve Vodičkově byly panely BKV a jezdila tady auta{13.5.1998 Nové vozy T6A5 vypravovala vozovna Žižkov zpočátku velmi často jako sóla na linky 5 a 14 a tak jich tam mám většinu fotografovanou. Výjimkou není ani vůz T6A5 ev.č.8742, zachycený na lince 14 u zastávky Pražská tržnice. Tento prostor vypadá i dnes, v roce 2011 stále stejně. Sice zde proběhla v roce 2005 kompletní rekonstrukce vozovek i tramvajové trati, ale kvůli hlouposti úředníků zůstaly zastávky úzké a bariérové a trať je z nových BKV panelů | 21.5.1998 Dodávka nových vozů T6A5 umožnila vyřadit několik starších tramvají typu T3. Jednou z nich se stal vůz ev.č.6523, na snímku ze zastávky Větrník v soupravě T3 ev.č.6990+6523 na lince 18. Tramvaje vyřazované po dodání třetí série vozů T6A5 byly šrotovány v ústředních dílnách | 20.5.1998 Zatímco do provozu byly dodávány nové vozy T6A5, zkoušela se v ulicích Prahy úplná novinka - tramvaj s označením RT6S. Tento vůz se měl stát úspěšnějším a lepším nástupcem tramvají RT6N1, ale nakonec zůstalo pouze u tohoto jednoho kusu. Modrý prototyp s číslem 0031 byl zachycen na zkušební jízdě na Karlově náměstí, řízený legendárním motolským výpravčím a také zkušebním pilotem ČKD Tatra, panem Zdeňkem Hájkem. Ještě v roce 1998 bude vůz odeslán do Liberce, kde jezdil pod číslem 85 | 5.5.1998 Většinou máme ve Scanjournalu jen tramvaje, protože tratě jsem příliš nefotil. Přesto najdeme fotografii zachycující ruční brus na kolejnice, používaný po likvidaci brousícího vozu, který shořel v roce 1996. Broušení kolejnic bylo zachyceno na nároží Dlážděné ulice a Senovážného náměstí před stylovou bývalou prodejnou Pramen | 16.5.1998
8732 - 14
13.5.1998
8742 - 14
21.5.1998
6523+6990 - 18
20.5.1998
0031
5.5.1998
Ruční brus
16.5.1998


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017