Před 30 lety přestaly jezdit podélně po Václavském náměstí tramvaje

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Před 30 lety přestaly jezdit podélně
po Václavském náměstí tramvaje


Před třiceti lety, v sobotu 13. prosince 1980 jednu minutu po páté hodině ranní, opustila u Muzea poslední tramvaj Václavské náměstí. Souprava vozů nasazená na lince 29 ukončila jednu kapitolu v historii pražské městské hromadné dopravy. O čtyři minuty později projel Václavským náměstím ještě starý dvounápravový sněhový pluh. Ten byl tou skutečně poslední tečkou. Historie tramvajové dopravy na Václavském náměstí v podélném směru se přitom psala dlouhých 96 let.

Václavské náměstí kolem roku 1901, v prvním období elektrických tramvají, kdy byly koleje blíž u chodníků.
Křižovatka na Můstku s rozřaďovacími kolejemi. Asi v polovině 50. let.
Stavba podchodu u budoucí stanice metra Muzeum v listopadu 1972.
Stanice tramvaje Muzeum asi v roce 1972.
Výstavba stanice metra na Můstku v roce 1977. Tramvaje tehdy jezdily po mostním provizoriu a tzv. Myší dírou. Ulice 28. října byla uzavřena.
A je tu konec.... Úplně poslední tramvaj (sněhový pluh) na Václavském náměstí. | 13.12.1980
Václavské náměstí v roce 1929. Přeložení kolejí do středu náměstí na zvýšené těleso proběhlo v letech 1927 (většina náměstí) a 1928 (křižovatka u Muzea nad sochou sv. Václava).
Stavba podchodu pod křižovatkou s Vodičkovou a Jindřišskou ulicí v srpnu 1967.
Stavba podchodu u budoucí stanice metra Muzeum v listopadu 1972.
Václavské náměstí v roce 1976. V pozadí probíhá výstavba stanice metra Můstek.
Václavské náměstí v posledních letech tramvajového provozu po otevření tratě A v roce 1978.
A na jaře roku 1982 již následuje jen likvidace tratě na náměstí...

Historie tramvajové dopravy na Václavském náměstí
Celé Václavské náměstí bylo v době, kdy zde probíhala tramvajové doprava, významným dopravním uzlem, ze kterého se člověk dostal téměř do všech tramvajových koutů města. První tramvaje svezly Pražany 20. května 1884 a byly taženy koňmi, ale v roce 1900 je definitivně vystřídaly tramvaje elektrické. Od 21. ledna 1930 byl na křižovatce s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí uveden do činnosti první pražský automatický semafor. V roce 1947 se na křižovatce Můstek objevily poprvé v Praze třetí rozřaďovací koleje, které výrazně urychlily provoz tramvají.

Ve druhé polovině šedesátých let se tramvajové dopravy postupně dotkla celá řada staveb. V letech 1967-1968 se na křižovatce s Vodičkovou objevil při výstavbě podchodu ojedinělý provizorní most ve tvaru kříže, na který byla převedena tramvajová doprava jak v podélném, tak i v příčném směru. V roce 1969 přestaly tramvaje jezdit ulicí Mezibranskou, protože u Muzea pokročila stavba stanice metra. Během stavby podchodu u Národního muzea se tramvajové koleje provizorně stěhovaly tu na jednu, tu na druhou stranu Svatého Václava. V letech 1976-1978 se pro změnu budoval podchod na Můstku a zřizoval se také výstup z nové stanice Můstek i do starého podchodu uprostřed náměstí.

Samotné zahájení provozu linky metra A v létě 1978 z Dejvic na Náměstí Míru ještě tramvajovou dopravu na náměstí příliš nepoznamenalo, zato její prosincové prodloužení o dva roky později do stanice Želivského přineslo tramvajím na Václavském náměstí definitivní zánik. Ačkoliv druhý provozní úsek tratě A z Náměstí Míru do stanice Želivského byl uveden do provozu 19. prosince 1980, tramvaje opustily náměstí už 13. prosince, protože bylo nutné v zájmu zachování tramvaje na Vinohradské třídě vybudovat nové kolejové propojení z ulice Vinohradské do ulice Škrétovy.

V červenci 1985 zmizely tramvaje i z ulice V Příkopech a od té doby projíždějí Václavským náměstím jen napříč z ulice Jindřišské do Vodičkovy. Tramvajové koleje na náměstí ležely po zrušení tramvajové dopravy ještě více než rok, odstraněny byly až na jaře 1982.

Úvahy nad znovuobnovením tramvajové dopravy na Václavském náměstí
Zrušení tramvajové dopravy na Václavském náměstí je dodnes mnohými odborníky považováno za chybu. Od poloviny 90. let minulého století se opět uvažuje o tom, že se tramvaje na náměstí v budoucnosti vrátí.

Historie v kostce:
  • 1884 - na Václavském náměstí se objevily první tramvaje tažené koňmi
  • 1900 - definitivní vystřídání tramvají tažených koňmi tramvajemi elektrickými
  • 1930 - na křižovatce s Jindřišskou a Vodičkovou ulicí uveden do činnosti první pražský automatický semafor
  • 1947 - na křižovatce Můstek se objevily poprvé v Praze třetí rozřaďovací koleje, které výrazně urychlily provoz
  • tramvají
  • 1967-1968 - na křižovatce s Vodičkovou ulicí se objevil při výstavbě podchodu ojedinělý provizorní most ve tvaru kříže, na který byla převedena tramvajová doprava jak v podélném, tak i v příčném směru
  • 1969 - tramvaje přestaly jezdit ulicí Mezibranskou, protože u Muzea pokročila stavba stanice metra
  • 1980 - 13. prosince tramvaje opustily Václavské náměstí
  • 1982 - byly odstraněny koleje vedoucí podél Václavského náměstí
  • 1985 - tramvaje zmizely i z ulice V Příkopech a od té doby projíždějí Václavským náměstím jen napříč z ulice Jindřišské do Vodičkovy
  • Tisková zpráva Dopravního podniku hl. m. Prahy

    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
    ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
    web postaven na redakčním systému phpRS
    Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017