Francouzská riviera znamená pro náš vnitrozemský národ hlavně představu slunce, palem a moře,
televizní diváci si vzpomenou na několik povedených veseloher o četníkovi ze Saint Tropez.
Se zhruba takovou představou a s obrovskou šotoušskou touhou po poznání nového tramvajového
provozu jsem na počátku května 2009 dosedal na přistávací dráhu letiště v úrovni pouhých několika
metrů nad hladinou moře s cílem strávit zde prodloužený víkend s přítelkyní. Následující řádky
a fotografie přibližují tramvajový provoz v Nice a trochu také cestu, která zde k obnovení tramvají
vedla. Zvu Vás tedy na kus textu a hromadu fotografií z provozu, který by v našich podmínkách a
podle Českých technických norem nebylo asi možné postavit.
|
|
Město Nice leží na jihu Francie přímo na pobřeží Středozemního moře. Samotné město má v současné době
asi 350 tisíc obyvatel, avšak s přilehlou aglomerací na pobřeží se tento počet více než zdvojnásobí.
Město je tradičním centrem turistického ruchu zejména díky pláži lemující celé město v délce více než
deset kilometrů. Dále je město i centrem dopravním pro přilehlý region, nachází se zde mezinárodní
letiště, přístav a prochází frekventovaná železniční trať.
|
Tramvajový provoz v Nice byl původně zahájen v roce 1903 a rozvinul se do systému s několika linkami.
Na počátku 50. let bylo rozhodnuto o jeho zrušení a po rychlé redukci sítě byl provoz tramvají ukončen
v roce 1953. Když v 80. letech 20. století přišla do Francie vlna renesance tramvajové dopravy, potýkalo
se město se značnými dopravními problémy. Intenzita automobilové dopravy rostla a autobusy městské
hromadné dopravy jezdily pomalu a nepravidelně. Ohledně zavedení tramvajové dopravy v uličním prostoru
přežívala obava, že zábor plochy komunikace tramvajovou tratí může způsobit velké problémy v individuální
dopravě.
|
Zatímco počet tramvajových provozů ve Francii narůstal a vývoj nízkopodlažních vozů v zemi úspěšně
pokračoval, v Nice se vedly o novém dopravním prostředku pouze debaty. Jejich výsledkem bylo v první
fázi pouze zřízení účinné preference autobusů ve formě vyhrazených jízdních pruhů a samostatného
autobusového pásu v délce necelých 10 kilometrů. Tento vyhrazený pruh ukázal sílu městské dopravy
a napomohl v roce 2002 k rozhodnutí o výstavbě tramvajového systému. Do té doby kontroverzní myšlenka
obnovy tramvají dostala zelenou. V trase podél pobřeží byla doprava aktuálně řešena vyhrazeným autobusovým
pásem a tak byla pro první tramvajovou linku vybrána trasa spojující vnitrozemské čtvrti s centrem města.
Zpoždění v rozhodování o tramvaji umožnilo v Nice využít zkušenosti již existujících nových tramvajových
provozů ve Francii.
|
Projekt tramvajové linky č. 1 byl řešen velkorysým způsobem, kromě samotné výstavby tramvaje se počítalo
i s úpravou okolních prostranství a uličního prostoru. Trasování tratě a umístění zastávek bylo řízeno
rozumem, ale vzhled řešených prostranství byl navrhován s citem. Tak se tramvajová linka č. 1 mohla stát
v centru města novým městotvorným prvkem a přirozenou součástí historického centra města. V centru města
byla ve dvou mezistaničních úsecích (přes náměstí Place Masséna a Place Garibaldi) navržena konstrukce
trati bez vrchního trolejového vedení, aby nebyl narušen vzhled historických prostranství. Výstavba trati
linky č. 1 byla zahájena na jaře roku 2005 a provoz byl zahájen v listopadu roku 2007. Tramvajová trať je
|
dvoukolejná o rozchodu 1435 mm a délce 8,7 kilometru. Na trati je celkem 21 zastávek. Konečné zastávky
jsou úvraťové. Napájení je z vrchního trolejového vedení systémem 750 V SS kromě dvou úseků, kde vozidla
využívají vestavěné NiMH baterie. Provoz zajišťuje 20 pětičlánkových 100% nízkopodlažních obousměrných
tramvají typu Citadis 302 z produkce domácí firmy Alstom. Trasa začíná v zastávce Las Planas, kde se
nachází také vozovna a dispečink, vede jihovýchodním směrem do centra města , kde se na náměstí Place
Masséna stáčí k severovýchodu a po průjezdu centrem města směřuje k druhé konečné stanici Pont Michel.
Celou trasu si společně projedeme ve fotografiích.
|
Trať budeme na snímcích projíždět z konečné Las Planas ve směru do centra a dále na druhou konečnou Pont
Michel. K orientaci ve fotografiích poslouží přiložené plánky. Schéma tramvajové trati se směrovým vedením je na obrázku vpravo. Pro náročné čtenáře přikládám schéma linkového vedení včetně návazné autobusové dopravy
(přiložený soubor pdf) a schéma zastávek na lince 1 z vozidla (přiložený soubor pdf). Tak a teď už se
pojďme projet...
A nyní Vás již zvu na projížďku...
|
Tramvajová linka č. 1 nezůstane v Nice dlouho sama. Město má smělé plány na zřízení dalších linek s cílem
vytvoření systému tří linek v horizontu roku 2020. Jako první bude linku č. 1 následovat linka č. 2 v
úseku od přístavu přes centrum města (jinou trasou než linka č. 1) a dále směrem na jihovýchod podél
pobřeží až k letišti Côte d´Azur. Tato linka bude vedena v části své trasy přímo u moře po nábřeží, kde
jejímu vybudování ustoupí jízdní pruhy pro automobily. Linka č. 2 nahradí autobusovou dopravu na jedné
z jejich nejfrekventovanějších tras (linka č. 10 a části tras dalších linek) a umožní zrušení vyhrazeného
pásu pro autobusy, vedeného v ulici souběžné s nábřežím. V roce 2009 probíhala v Nice intenzivní příprava
na výstavbu trati linky č. 2. Zejména se jednalo o její mediální prezentaci včetně vizualizace záměru na
zastávkách autobusů. Na podzim roku 2009 byla na nábřeží vystavena maketa části vozidla v designu
a barvách nové linky. Stavba má být zahájena v roce 2010 a provoz se očekává ke konci roku 2013. Dále má
dle plánů rozvoje následovat prodloužení linky č. 1, prodloužení linky č. 2 a zřízení nové linky č. 3
a celková délka tratí má dosáhnout 36 kilometrů. Následující snímky přináší lehké přiblížení k prvnímu
provoznímu úseku linky č. 2, jehož výstavba by měla být zahájena již na jaře 2010.
Fotografie v článku byly pořízeny Absolutem, který děkuje trpělivým čtenářům, kteří se prokousali celým textem až na konec a projeli
si s ním jeden z nejroztomilejších tramvajových provozů současné Evropy, v období mezi 8. a 10. květnem roku 2009.
Zdroj:
www.railway-technologies.com (anglicky)
www.nice-dailyphoto.blogspot.com (francouzsky)
www.lignedazur.com (francouzsky, oficiální stránky dopravce)
www.ids.zastavka.net (česky)
Rovněž ze zmíněných internetových zdrojů byly pořízeny plánky a schémata použitá v textu.