|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pozemní lanová dráha
|
Krátce po 14. hodině 16. září 2007 se vydaly oblé elegantní červenokrémové vozy pozemní lanové dráhy
Starý Smokovec - Hrebienok, vyrobené italskou firmou Ceretti - Tanfani, na svou poslední, 1937 metrů
dlouhou, jízdu pod dohledem majestátních štítů slovenských velehor. Pozemní lanová dráha ve své podobě
po rekonstrukci z let 1967-1970 projde modernizací... Tak začínal text článku,
který mapoval zastavení se Expedice Slovensko 2007 u pozemní lanové
dráhy Starý Smokovec - Hrebienok v roce 2007....
Vozy lanové dráhy uskutečnily poslední jízdu 16. září 2007 ve 14 hodin a 5 minut. Jako první byl z kolejí snesen vůz č.1, následovaný logicky vozem č.2. Jeho spouštění z horní stanice lanové dráhy netrvalo obvyklých provozních 7 minut, ale podstatně déle, 44 minut. Oby vozy byly odstaveny vedle dolní stanice lanové dráhy ve Starém Smokovci. Informace o jejich likvidaci vyvolala ojedinělou snahu o jejich zachování, doslova na poslední chvíli se podařilo oba vozy 17. října 2007, bohužel rozřezané na poloviny, protože se nenašel žádný dopravce, schopný je přepravit vcelku za slušnou cenu, převést i s podvozky do areálu železničního depa Poprad, kde stojí maskované vojenskými nepromokavými plachtami v ohradě tvořené z dřevěných železničních pražců a pletiva... Čekají na svůj osud v podobě exponátu chystaného Muzea tatranské dopravy. Jenže to je jiná kapitola, jejíž úvodní slovo zatím nikdo nenapsal... V průběhu listopadu roku 2007 byly ze švýcarského Bernu přepraveny na trať lanovky nové moderní prosklené vozy firmy Gangloff. Kromě zvýšení cestovní rychlosti na 10m/s, vyšší kapacity a komfortu, umožňují také bezproblémovou přepravu zdravotně postižených. Nezvyklou možnost výhledu na tatranskou přírodu poskytuje také prosklená střecha, kterou si však cestující příliš nevychutnají. Díky vyšší cestovní rychlosti je jízdní doba lanovky zkrácena ze 7 na 4,5 minuty. Nové vozy lanové dráhy byly na koleje usazeny 6. listopadu 2007 do prostoru výhybny a první jízda nové lanové dráhy se uskutečnila 16. listopadu 2007. Od 23. prosince 2007 je pak nová lanová dráha v provozu. Symbolem rekonstrukce se samozřejmě staly zejména nové vozy, ale rekonstrukce zasáhla strojovnu, zabezpečovací zařízení a dolní stanici lanové dráhy. Celkové náklady se pohybují okolo 180 miliónů slovenských korun, 60 milionů stály nové vozy a více než 6,5 miliónu pak jejich přeprava ze Švýcarska na Slovensko. Přes všechny klady, které rekonstrukce přinesla cestujícím i provozovateli si dovolíme poznamenat, že se z lanovky tak nějak vytratilo to nejkrásnější... Romantika občas travou prorůstajících kolejí, romantika štěrkového náspu, romantika skřípajících kladek a podvozků takřka čtyřicetiletých vozů. Pokrok sice člověk nezastaví, ale občas by mohl alespoň přibrzdit... | ||||
Zima 2009 | ||||
Mezitím v depu Poprad... | ||||