Jak se rodí Škodovky II.

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Jak se rodí Škodovky II.


Od poslední návštěvy Pražských tramvají v sídle plzeňské ŠKODY TRANSPORTATION v listopadu roku 2006 protekly Prahou další hektolitry kalné vltavské vody a tak jsme neváhali a opět využili laskavosti výrobce tramvají 14T abychom v třetině září 2007 znovu nahlédli do výrobních prostor, kde pražské čtrnácttéčko získalo dalšího sourozence, typ 13T pro Brno.

Naším průvodcem byl opět Ing. Pavel Tarant, který stál od počátku v čele projektu tramvaje Škoda 14T, a nyní připravuje pro Prahu se svým týmem tramvaj typu 15T.

Další vznikající vůz typu 06T pro Cagliari | 10.9.2007
Další vznikající vůz typu 06T pro Cagliari | 10.9.2007
A co že je v západočeské metropoli nového? V přítmí výrobní haly pokračuje montáž tramvajových vozů první a druhé série vozů typu 06T pro italské Cagliari. Třicet metrů dlouhé obousměrné nízkopodlažní vozidla vycházejí z koncepce Vektra. Nízkopodlažní část tvoří 65 procent podlahové plochy. O snadný výstup a nástup cestujících se sníženou pohyblivostí se stará čtvero dvoukřídlých dveří v každé bočnici. Vzhledem ke klimatickým podmínkám, ve kterých jsou vozidla provozována, je interiér plně klimatizován. Celkem těchto vozů bude vyrobeno 9 kusů v přibližné hodnotě cca 600 mil. Kč. V době naši návštěvy probíhala montáž elektroinstalace na řídícím stanovišti jednoho z vozů.

Stále pokračují dodávky vozů 16T pro polskou Wroclav. Tato vozidla vycházejí z nám známých vozů Škoda 14T. Kromě barevného provedení se liší zejména uspořádáním interiéru. Střední podvozek není hnaný, což umožnilo ve třetím článku zachovat výšku podlahy 350 mm nad TK, tedy stejnou jako v obou sousedních nesených článcích. Na rozdíl od pražských vozů není vstup na pracoviště řidiče oddělen od prostoru cestujících, ale jen zástěnou známou z vozů typu T. Řidiči tak využívají ke vstupu do vozidla první dveře společně s cestujícími. Přesto lze dveře kabiny zajistit v otevřené poloze, kdy zástěna u sedadel za prvními dveřmi tvoří dveřní zárubeň. Nevýhodou takto zajištěných dveří je mezera vzniklá mezi podlahou a dveřní hranou. Nesmíme opomenout možnost nouzového dojetí na vozové baterie, které se využije při manipulaci vozů ve vozovně.

Prakticky po celé hale jsou navíc rozmístěné jednotlivé články a části článků pražských vozů 14T v různém stádiu rozpracovanosti. Velká pozornost je věnována několikanásobné kontrole svaření jednotlivých částí, která probíhá až v šesti kontrolních stupních. Kromě klasické defektoskopické zkoušky dochází mimo jiné k celkovému přebroušení v základní barvě natřené konstrukce svařence, jeho opětovnému svaření, přebroušení a nalakování. Vše musí být důkladně překontrolováno ještě před započetím hrubé stavby článku vozidla vzhledem k následné obtížné manipulaci s články. Před výjezdem z haly na posuvnu míjíme právě dokončený vůz 9123, který čekají poslední testy a bude ještě v průběhu září předán pražskému dopravnímu podniku.

Novinkou ve výrobním programu firmy Škoda Transportation je tramvaj typu 13T pro Brno koncepčně vycházející z pražského typu 14T a kombinující v sobě i prvky vyzkoušené na voze 16T pro Wroclaw. Od vozů 14T se odlišuje nejen jinou podobou laku a potahů sedáků pro cestující, ale zejména zmenšenou kabinou řidiče, aby byl cestujícím umožněn vstup prvními dveřmi vozu. Stejně jako v případě vozu 16T lze dveře zajistit v otevřené poloze. Vůz je zároveň vybaven elektrickou výsuvnou plošinou pro snazší nájezd cestujících na vozíčku, případně kočárky. Stanoviště řidiče nedoznalo kromě rozmístění pár tlačítek oproti pražským vozům žádných změn. První prototypový vůz byl v době naší návštěvy již dokončen a připraven k nočnímu transportu na silničním návěsu vedle výrobní haly. Uvnitř haly probíhají intenzivní práce na dokončení druhého vozu.

I v letošním roce stále probíhají celkové modernizace vozů 81-71 pražského metra a velmi rozpracovaný je také prototyp lokomotivy 109E pro České dráhy.

Vozy 13T pro Brno
První brněnský vůz Škoda 13T naložený na silničním tahači v areálu Škody Transportation vyčkává na soumrak, aby mohl být přepraven po silnici do místa svého provozování | 10.9.2007 První brněnský vůz Škoda 13T naložený na silničním tahači v areálu Škody Transportation vyčkává na soumrak, aby mohl být přepraven po silnici do místa svého provozování | 10.9.2007 První brněnský vůz Škoda 13T naložený na silničním tahači v areálu Škody Transportation vyčkává na soumrak, aby mohl být přepraven po silnici do místa svého provozování | 10.9.2007 První brněnský vůz Škoda 13T naložený na silničním tahači v areálu Škody Transportation vyčkává na soumrak, aby mohl být přepraven po silnici do místa svého provozování | 10.9.2007 První brněnský vůz Škoda 13T naložený na silničním tahači v areálu Škody Transportation vyčkává na soumrak, aby mohl být přepraven po silnici do místa svého provozování | 10.9.2007
První brněnský vůz Škoda 13T naložený na silničním tahači v areálu Škody Transportation vyčkává na soumrak, aby mohl být přepraven po silnici do místa svého provozování | 10.9.2007 První brněnský vůz Škoda 13T naložený na silničním tahači v areálu Škody Transportation vyčkává na soumrak, aby mohl být přepraven po silnici do místa svého provozování | 10.9.2007 Druhý brněnský vůz Škoda 13T se rodí v přítmí výrobní haly Škody Transportation | 10.9.2007 Druhý brněnský vůz Škoda 13T se rodí v přítmí výrobní haly Škody Transportation | 10.9.2007 Interiér čelního článku vozu Škoda 13T pro Brno se zástěnou zmenšené kabiny řidiče a vstupem pro cestující také prvními dveřmi vozu | 10.9.2007
Rozpracované články vozů 16T a vůz 14T ev.č.9123
Důležité údaje o vozech Škoda 16T vyvedené bíle na skle :-) středního článku | 10.9.2007 Vznikající vůz Škoda 16T pro Wroclav | 10.9.2007 Vznikající vůz Škoda 16T pro Wroclav v sousedství článků vozu 06T pro Cagliari | 10.9.2007 Vznikající vozy Škoda 16T pro Wroclav v sousedství druhého vozu 13T pro Brno | 10.9.2007 Interiér středního článku vozu 16T pro Wroclav s podlahou mezi články 2, 3, 4 v jedné úrovni díky využití nehnaného podvozku u tohoto typu pod středním článkem | 10.9.2007
Vznikající vůz Škoda 14T ev.č.9123 v sousedství vozu 16T pro polskou Wroclaw | 10.9.2007 Vznikající vůz Škoda 14T ev.č.9123 v sousedství vozu 16T pro polskou Wroclaw | 10.9.2007 První pokus o fotografii vozu Škoda 14T ev.č.9123 z čela - Ing. Tarant ve chvíli, kdy klapla závěrka objektivu, zamířil do kabiny vozu... :-) | 10.9.2007 Druhý pokus o fotografii vozu Škoda 14T ev.č.9123 z čela - Mr.Cross si usmyslel, že bude něco sledovat a vleze do záběru :-) | 10.9.2007 Třetí pokus o fotografii vozu Škoda 14T ev.č.9123 z čela konečně vyšel na 100% :-) | 10.9.2007
Články a konstrukce článků vozů 14T
Svařenec podlahy čelního článku vozu Škoda 14T otočený vzhůru nohama aby mohla být provedena důkladná kontrola svárů | 10.9.2007 Svařence bočnic článků vozů Škoda 14T pro Prahu | 10.9.2007 Vznikající články vozů Škoda 14T pro Prahu | 10.9.2007 Vznikající články vozů Škoda 14T pro Prahu | 10.9.2007 Vznikající články vozů Škoda 14T pro Prahu | 10.9.2007

Autoři stránek děkují Ing. Pavlu Tarantovi za věnovaný volný čas, odborný výklad a v neposlední řadě možnost pořízení fotografií pro naše čtenáře.



www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017