|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trať v Opletalově ulici
V Opletalově ulici nalezneme zachovalou, cca 70 metrů dlouhou dvoukolejnou tramvajovou trať, na níž navazují i zachované větve kolejové křižovatky Opletalova. K odpojení kolejí od ostatní sítě
došlo až během rekonstrukce křižovatky Senovážné náměstí a navazující tratě v roce 2003. Na křižovatce Opletalovy a Washingtonovy ulice pak nalezneme dva stále stojící sloupy, které kdysi nesly
tramvajové troleje...
Neexistence potřebných kolejových oblouků na křižovatce U Bulhara a zároveň požadavek na propojení hlavního nádraží s Prašnou bránou Hybernskou ulicí stály za výstavbou kolejové spojky vedené z Bolzanovy ulice pravým obloukem do dnešní ulice Opletalovy a následně napojené na trať v Hybernské ulici. Spojka v Opletalově ulici byla uvedena do provozu 19. listopadu 1903. Aby však to však budoucí pokolení s pátráním po historii tramvajových tratí neměla zase tak jednoduché, bylo kolejové spojení Bolzanovy ulice přes Opletalovu do Hybernské zase 17. listopadu 1925 zrušeno. A aby situace nebyla vůbec jednoduchá, tak 18. dubna 1947 bylo propojení Bolzanovy a Hybernské ulice ulicí Opletalovou opět zřízeno. Tentokráte v podobě jednokolejné manipulační spojky. Zdvoukolejnění se dočkala až 26. června 1972, tedy ke stejnému datu, kdy byla do stávající křižovatky Opletalova připojena nová tramvajová trať v další části Opletalovy ulice přivádějící tramvajovou dopravu od Národního muzea. V souvislosti s výstavbou první trasy metra C, severojižní magistrály a také nové odbavovací haly hlavního nádraží, došlo k likvidaci nádherného parku před budovou nádraží a 23. června 1972 musela ustoupit této výstavbě i část tramvajové tratě v přednádražním prostoru zhruba od vyústění Růžové ulice k Bulharu. Tramvajová trať přeložená do Opletalovy ulice, sloužila dalších šest let tramvajovému provozu. Z původní tratě před hlavním nádražím odbočovala zhruba v místě dnešního nadzemního parkoviště v pohledu od Václavského náměstí levým obloukem do Washingtonovy ulice v pokračování Růžové ulice a následně se pravým zalomila do samotné ulice Opletalovy a jejím středem až k rozšířené křižovatce Opletalova, v níž se připojila nejen k tramvajové trati v Bolzanově ulici, ale navázala na již dříve existující trať v další části Opletalovy ulice. Další ránu trati zasadil rok 1978, kdy byla 25. března zrušena v celém úseku Muzeum - Bulhar (jak tedy původní část tratě z roku 1897, tak i nová trať z roku 1972). V Opletalově ulici pak zůstalo až do roku 2003 zachováno napojení cca 80 metrů dvoukolejné tratě přiléhající ke křižovatce Opletalova, která zůstala také zachována nadále. K její redukci došlo až v roce 1985, když byly zrušeny tramvajové tratě v centrální části Prahy a větve k Hybernské ulici by již nevedly nikam. Přesto zůstávala zbývající část tratě v Opletalově ulici připojena pouze obloukem k Senovážnému náměstí a sloužila k odstavování vozů. K jejímu odpojení došlo až v roce 2003 v rámci rekonstrukce křižovatky Senovážné náměstí.
Ale přesto zůstala do dnešních dní na svém místě část kolejí, sloužících v posledních letech jen k odstavení vozů, případně jako automobilové parkoviště. Ani na jedné straně již není k ostatní
kolejové síti připojená, ale přesto připomíná zlaté časy pražských tramvají, stejně jako zachovalé sloupy, které do roku 1978 nesly na svých bedrech tíhu trolejí.
Fotografie: © Pražské tramvaje, © Miroslav Křehlík a archiv
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |