|
|
Kromě klasických smyček určených k obracení tramvajových vlaků se pražská kolejová síť může pyšnit dvojicí smyček,
jejichž poslání bylo od ostatních částečně odlišné a to, že nejde o "obyčejné" smyčky naznačoval již název - tramvajová nádraží.
Obě byly zprovozněny v roce 1948, jedna na dohled od druhé. První z nich - Královka - zahájila provoz 1. června 1948.
Když ještě poznamenám, že smyčka takřka sousedí se strahovským sportovním stadiónem, dějištěm sokolských sletů i
celostátních spartakiád, bude vše zřejmě jasné. Ano, smyčka Královka byla skutečně vybudována pro návoz a odvoz
desítek tisíc návštěvníků a cvičenců těchto sportovních akcí. A na svou dobu šlo skutečně o ideálně vyprojektovanou
smyčku. Tři koleje určené k odbavování cestujících jsou jedna od druhé důsledně odděleny zábradlím a přístupová cesta
na a z nástupiště je vedena mimoúrovňově, nadchodem z ocelové lávky, která je dvojicí schodišť mířících vždy na levou a
pravou stranu lávky spojena s každým z trojice nástupišť smyčky.
Deponovací kapacita smyčky (bez možnosti průjezdu pro ostatní vlaky) činí 20 vozů typu T.
|
|
Královka je mezilehlou smyčkou, přiléhající k
tramvajové trati mezi zastávkami Malovanka a Marjánka, blíže k zastávce Malovanka.
Vjezd do smyčky je umístěn při jízdě z centra dále od zastávka Malovanka a umožňuje obracení vlaků jedoucích jak
z centra, tak i do centra - od Bílé Hory. Vjezdový trojúhelník smyčky prošel v roce 1996 důkladnou rekonstrukcí a
vjezdové výhybky, včetně sjezdové výhybky tohoto trojúhelníku jsou s pružnými jazyky, ostatní výhybky smyčky (a že
jich tu je ještě dalších 7) jsou čepové. Po již zmíněné rekonstrukci vjezdového trojúhelníku z roku 1996 jsou obě
vjezdové výhybky elektromagnetické, od Malovanky má ev.č.
307 a od Vypichu obdržela ev.č.
308.
Po vjezdu do prostoru smyčky - ať již pravým obloukem od Vypichu, či levým obloukem od Malovanky - následuje za
sjezdovou výhybkou vjezdového trojúhelníku rozjezdová výhybka na vnitřní a vnější kolej smyčky. Vnitřní kolej se od
vnější prudce vzdaluje levým obloukem, vnější kolej pokračuje krátkým přímým úsekem, v němž je vložena výhybka větvící
jí na střední a vnější kolej smyčky. Všechny tři koleje následně zamíří pod ocelový nadchod a v mírném levém oblouku
míří k bodu svého sloučení. Nejprve se spojí střední a vnější kolej, nakonec se připojí kolej vnitřní. Před samotným
výjezdem ze smyčky je ještě umístěna rozjezdová výhybka, umožňující jízdu levým obloukem k Vypichu, nebo pravým zpět
do centra Prahy.
Celá smyčka je klasické konstrukce, s různým krytem povrchu. Část, která prošla nedávno rekonstrukcí je kryta
žulovou dlažbou, část asfaltem ale i směsicí všeho možného: hlíny, trávy apod.
Provozované linky na popisované smyčce:
Běžně patří smyčka pouze lince 23, která však na vnější koleji smyčky pouze
manipuluje. Přepravu cestujících uskutečňuje pouze do a ze zastávky Malovanka. Živo ve smyčce bývá při různých sportovních
a kulturních utkáních na Strahově, kdy je zde ukončována posilová linka č.42.
Fotocesta po smyčce Královka |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|