Vídeňské zastávky

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Vídeňské zastávky


Umístění tramvajových zastávek musí splňovat mnoho hledisek. Jedním z důležitých hledisek je zabezpečení co možná nejsnadnějšího nástupu a výstupu cestujícího do tramvajového vozu, pokud možno bez ohrožení individuální automobilovou dopravou. Existuje několik typů podoby zastávek.

V prostoru první pražské vídeňské zastávky ve Vodičkově ulici, stanicuje souprava vozů T3R.P ev.č.8215+8216 vypravená na odkloněnou linku 23. | 1.6.2001
Ve Vodičkově ulici ve směru k Lazarské byla zřízena první pražská vídeňská zastávka. | 29.7.2007
Nejrozšířenější jsou samostatné ostrůvky umístěné u tramvajového tělesa, následovány zastávkami, v nichž jsou koleje přivedeny k chodníku, případně je naopak chodník rozšířen ke koleji a cestující tak nastupují přímo z něj. Zřejmě nejhorší variantou pro nástup cestujících jsou zastávky, kde tramvajové koleje od chodníku odděluje jízdní pruh automobilů a zastávka není vybavena nástupním ostrůvkem. V místech, kde šířka jízdního pruhu neumožňuje zřízení nástupního ostrůvku je vhodné využít tzv. Vídeňské zastávky.

Na Letenském náměstí ve směru ke Strossmayerovu náměstí byla zřízena druhá pražská vídeňská zastávka. | 29.7.2007
V zastávce Letenské náměstí stanicuje souprava vozů T3SUCS ev.č.7128+719 vypravená na linku 1. | 10.12.2005
Podstata úpravy těchto zastávek spočívá v tom, že v prostoru zastávky je niveleta vozovky zvýšena na úroveň chodníku a vozidla do prostoru zastávky přijíždějí přes nájezdný práh ve sklonu cca 1:7. Obdobná úprava je provedena též na konci zastávkového prostoru. Cestující tak nastupují do tramvaje vlastně z chodníku. Zřízení této zastávky však předpokládá výrazné označení hrany mezi chodníkem a zvýšenou úrovní vozovky pro správnou orientaci cestujících (např. oddělovacími sloupky), kteří by neměli do plochy vozovky vstupovat před příjezdem tramvaje. Důležité je také kvalitní vodorovné dopravní značení, aby v bezprostřední blízkosti zastávky nedocházelo ke špatné orientaci řidičů. V prostoru před zastávkou bývají v délce cca 50 metrů osazeny podélné betonové prahy, které by měly navést automobilovou dopravu na zvýšenou část vozovky a omezit tím provoz po kolejích.

Vůz KT8D5 ev.č.9011 na výlukové lince 37 stanicuje v zastávce Nádraží Vysočany, která je vídeňského typu. | 3.4.2004
Třetí zastávka Vídeňského typu slouží cestujícím v zastávce Nádraží Vysočany u stanice metra Vysočanská. | 3.4.2004
V Praze byly dosud zřízeny čtyři zastávky uvedeného typu, přičemž ta první již byla dokonce v roce 2014 nahrazena zastávkovým mysem. Pro cestující znamená tento typ zastávky usnadnění pohybu při nastupování a vystupování. Bohužel řidiči automobilů úpravy stanovené svislým a vodorovným dopravním značením ve velké míře nerespektují, cestující pak naopak stojí ve vozovce již při čekání na tramvaj. Závažným problémem zastávky Vodičkova je navíc absolutní nekázeň řidičů zejména zásobovacích vozidel, kteří v období dopravní špičky zůstávají stát v prostoru zastávky a znemožňují jak bezpečný a plynulý nástup a výstup cestujících, tak i průjezd ostatních automobilů, které jsou nuceny využívat k jízdě tramvajové koleje.

Čtvrtá zastávka vídeňského typu byla v roce 2007 zprovozněna v souvislosti s rekonstrukcí křižovatky Albertov ve stejnojmenné zastávce od Karlova náměstí. | 26.8.2007
V prostoru vídeňské zastávky Albertov v ulici Na Slupi stanicuje vůz KT8D5 ev.č.9003 vypravený na linku 3. | 18.7.2007

Dopravní podnik hl.m.Prahy, a.s. tzv. Vídeňské zastávky použil v následujících zastávkách:

  • 1996: Vodičkova, směr Lazarská /zrušena 2014/
  • 1999: Letenské náměstí, směr Strossmayerovo náměstí
  • 2002: Nádraží Vysočany, směr Lehovec
  • 2007: Albertov, od Botanické zahrady
  • 2014: Dělnická, od Ortenova náměstí
  • 2015: U Průhonu
  • 2015: Ortenovo náměstí, směr Dělnická


  • ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
    web postaven na redakčním systému phpRS
    Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017