Na novoměstském předmostí Nuselského mostu, najdeme jednoho z nenápadných svědků
pražské tramvajové minulosti. V ulici Boženy Němcové zůstala zachována výhybka a
kusá, odstavná kolej zdejšího obratiště z roku 1955.
Zdejší tramvajová trať vedená k místu obratiště dnešní Sokolskou ulicí byla uvedena
do provozu 24. listopadu 1912. Konečná tehdy neměla uspořádaní kolejového trojúhelníku,
ale byla ukončena výhybkou směřující na krátký jednokolejný úsek. Tehdy sem byl veden
provoz pouze s motorovými vozy a manipulace spočívající v přejetí na protisměrnou
kolej byla značně jednoduchá. V roce 1929 byl koncový kusý úsek prodloužen o 18 metrů
obloukem k počátku Horské ulice. Ke zjednodušení manipulace s vlaky na konečné zastávce
byl do tratě vložen v roce 1947 pravý kolejový přejezd, který však uspokojivé řešení
nepřinesl. V roce 1955 bylo proto rozhodnuto o přestavbě celé konečné, a protože místní
podmínky neumožňovaly umístění smyčky, byl zde zřízen trojúhelník v podobě písmene "T" s
|
křížením obou oblouků. Příjezdová větev trojúhelníku byla podstatně delší než odjezdová,
protože sloužila i k odstavování celých tramvajových vlaků tak, aby nenarušily běžný
provoz obratiště. Nový trojúhelník byl uveden do provozu 1. října 1955 a v klidu se dožil
takřka 11 let. K 1. července 1966 byla celá trať v Sokolské ulici zrušena s ohledem na
zahájení výstavby Severojižní magistrály. Celá trať byla snesena a jen opuštěné růžice
trolejového vedení na domech v Sokolské ulici připomínají, že zde kdysi nevládl tak silný
automobilový provoz a i chodci měli možnost ulici v poklidu přejít. Dnes se to rovná
sebevraždě.
Přesto zde do dnešních dní zůstala v ulici Boženy Němcové již zmíněná výhybka a kolej
odjezdové větve obratiště. Byla totiž po léta skryta v ohradě stavebního dvora a po jejím
odstranění se naštěstí nikdo nezabýval myšlenkou na nový povrch vozovky. Právě proto se
nám do dnešních dnů dochovala památka na tramvajovou trať v místech, kde si jí dnes snad
ani neumíme představit.
Fotografie: © Pražské tramvaje