Když byla 4. května 1926 dokončena rekonstrukce malostranských tramvajových
tratí a obě koleje byly přeloženy do Letenské ulice, objevila se na Malostranském
náměstí tzv. 3 kolej. Šlo vlastně o jakýsi kolejový přejezd, protože kolej
byla položena mezi dvěma kolejemi traťovými a každý její konec ústil do
jiného jízdního směru. Kolej se objevila i ve filmu Dáma na kolejích z roku
1966 a v roce 1967 byla odpojena. Fyzicky však zůstala v dlažbě zachována
(bez napojení na traťové koleje) i po roce 1980. V roce 1991 zavedl
Dopravní podnik Praha
v rámci Všeobecné Československé výstavy na Výstavišti nostalgickou
tramvajovou linku, označenou podle posledních dvou číslic letopočtu jako
linku 91. O rok později byla
zavedena linka č.92, která byla vedena v trase Dlabačov - Pražský hrad -
Malostranská - Malostranské náměstí. Pro její ukončení na Malostranském
náměstí byl v tomto roce zřízen kolejový přejezd, který - ač linka konec roku
nepřežila - přečkal i rozsáhlou rekonstrukci tratě a v nové elegantní
podobě se na Malostranském náměstí objevil 16. listopadu 1995. V závěru roku
2000 byly zavařeny u přejezdu srdcovky a jeho použití tak až do března 2002 kdy proběhla jeho likvidace nebylo možné. Snesen byl v průběhu
rekonstrukce Karmelitské ulice v termínu 2. března - 29. června 2002.
Přejezd byl vybaven stavěcími výhybkami s pružnými jazyky, které byly v běžném provozu
vždy pojížděny pouze jako sjezdové. Povrchovou úpravu celého kolejového
přejezdu tvořily žulové kostky.
Velice sporadicky se na přejezdu "obracely" cvičné jízdy s vozy KT8D5 jedoucí od Újezda, jinak není doloženo
využití tohoto nového přejezdu v provozu.
Fotocesta po přejezdu Malostranské náměstí |
|
|
|
Fotografie: © Pražské tramvaje