Na samém konci Korunní třídy zahájila 25. června 1897
provoz vozovna pro Městské elektrické dráhy Královských Vinohrad.
|
|
Šlo o jednolodní vozovnu o pěti kolejích pro 25 vozů s administrativní
budovou, v níž sídlilo vedení Městské elektrické dráhy Královských Vinohrad.
Podle předcházejících ujednání připadla 15. prosince 1897 vozovna jako
součást Městské elektrické dráhy Královských Vinohrad Praze a jejím
Elektrickým podnikům, které ji smluvně využívaly již od 18. září 1897.
Zajímavé je, že příslušná smlouva o prodeji dráhy byla podepsána zástupci
obou měst až v srpnu 1907, tedy takřka po deseti letech od vlastního předání.
Protože vozovna již v době přebírání Elektrickými podniky kapacitně
nedostačovala rychle se rozvíjející síti Elektrických podniků, bylo
naplánováno její rozšíření. Stavba proběhla velmi rychle, protože již 1.
července 1898 byly uvedeny do provozu další dvě odstavné lodě pro 9 a 36
vozů a další budovy tohoto areálu. Zároveň zde byla umístěna první dílna
vrchního vedení, která v roce 1914 přesídlila do
Rustonky. V roce 1930 se provoz vinohradské vozovny
omezil jen na vypravování vlečných vozů a 1. května 1933 zde byl tramvajový
provoz ukončen. Od 1. října 1935 jsou v bývalé vozovně garáže a dílny
vrchního vedení, v roce 1949 jsou odstraněny odstavné koleje - až na jednu
a od 25. února 1949 do 2. dubna 1955 je jižní loď vozovny využívána
|
|
jako vozovna trolejbusů. Dodnes zůstala zcela zachována 5. kolej 1. lodě, přičemž
teoreticky využitelná je jen část k vratům do lodě. Kolej sice pokračuje
dále, ale uvnitř je již asi dvacet let bez troleje a po rekonstrukci 1. lodě
v letech 1987 - 1988, při níž byla původní vjezdová vrata nahrazena menšími,
je průjezd tramvajového vozidla možný jen za cenu vybourání zdiva. V
posledních letech tvořilo tramvajový park vozovny vždy jediné vozidlo, které
se na zbytek kolejiště vešlo. Postupně tu bylo možno spatřit vozy ev.č.4049 -
mazač troleje, 5200 - měřící, 5522 - měřící, 5523 - mazač troleje a 5521 - měřící. Po
posledním odjezdu mazací tramvaje se na její místo nastěhoval podnikový
autobus a možnost vjezdu tramvajového vozidla se tak již stala jen
teoretickou. 4. června 2001 pak byla výhybka vedoucí do této bývalé vozovny
zaklínována a trolejové vedení nad kolejí bylo zcela sneseno. Na počátku roku 2002 pak bylo trolejové vedení nad
vjezdovou kolejí opět instalováno.
Fotografie: © Pražské tramvaje a archiv