Tuniské tramvaje

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Tuniské tramvaje


Spolupracovník Pražských tramvají, Jiří Kabeš, se vydal na dovolenou do dalekého Tunisu, přímo do stejnojmenného hlavního města. A když již byl za hranicemi "všedních dní", poohlížel se také po tramvajích. Několik jich pro nás vyfotografoval.

Tunis je hlavní město Tuniska čítající 1,5 milionů obyvatel - tedy město srovnatelné velikosti s Prahou. Vzhledem k finanční náročnosti a za účelem zrychlení implementace nového dopravního systému do městského provozu, bylo v roce 1981 místo výstavby podzemního lehkého metra rozhodnuto k výstavbě tramvajového provozu.

Plánek linkového vedení
Za pouhé čtyři roky výstavby a výroby vozidel zahájila v roce 1985 provoz linka 1. V roce 1989 byla uvedena do provozu linka 2 vedená mezi centrem města a severní oblasti. Obě linky obsluhující západní předměstí cestující mohli využít už v roce 1990. Celková délka sítě tak činí něco kolem 32 km a na tramvajové síti je 43 zastávek.

V současné době je v přípravě dokumentace na nový 6.7 km dlouhý úsek spojující Tunis Central Station a El Mourouj, která by měla mít 10 stanic a počítá s termínem zprovoznění v roce 2005. Součástí projektu je i rekonstrukce 3,2 km dlouhého úseku na již existující lince 1.

Celý systém byl postaven metodou stavby na klíč společenstvím vedeným společností Siemens. Společnost Siemens zároveň dodala zabezpečovací techniku, telekomunikační systém, informační systém pro cestující, trakční zařízení a elektrické součásti vozidel, včetně dílenského zařízení. Mimo to bylo počítáno se zaškolením pracovníků údržby a výcviku řidičů.

Provoz je zajišťován Dopravním podnikem "Metro Léger de Tunis" (http://www.snt.com.tn/), který je nehledě na Káhiru jediným městským systémem hromadné dopravy na africkém kontinentu. Dnes tramvajemi cestuje až 200.000 cestujících denně což nezanedbatelnou měrou odlehčuje jak autobusové tak individuální dopravě.

Obousměrná lehká vozidla typu Tramtrain (DÜWAG TW6000) jsou postavená na principech založených na zkušenostech provozu z několika sítí v Německu (Stuttgart, Kolín nad Rýnem, atd.). Jsou modulárního charakteru připravená pro stanicování u nízkého i vysokého nástupiště a dodávána ve dvou délkách souprav 30 nebo 60 m. Většina tramvajových tratích je oddělených od komunikací zvýšeným tramvajovým pásem. Napájení je přenášeno pomocí trolejového vedení o napětí 750 V. Rozchod kolejí je klasických 1435 mm.

Historické mezníky v Tuniské dopravě:

  • 1985 - linka 1 (10 km)

  • 1989 - linka 2

  • 1990 - linka 3/5 a linka 4

  • Vlaky odjíždí z konečné stanice ve špičce v intervalu 6-8 minut, mimo špičku každých 12 minut.

    Tunis, je hlavním městem Tuniské republiky, která leží v severní Africe u Středozemního moře. Úřední jazykem v Tunisku je arabština.

    Souprava na lince 3, vedená vozem M 114 Souprava na lince 4, vedená vozem M 210 Souprava na lince 2, vedená vozem M 117 Souprava na lince 3
    Souprava na lince 1, vedená vozem M 236 Čilý ruch v tuniských ulicích, tramvaje a autobusy Závory kryjí tramvajovou trať při průjezdu rušnými křižovatkami Souprava na lince 3, vedená vozem M 132


    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
    ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
    web postaven na redakčním systému phpRS
    Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017