|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvaje v Geře
Když se v roce 1972 postavila ve východoněmecké Geře nová obytná čtvrť Lusan, bylo potřeba nějakým způsobem posílit tramvajovou dopravu. Dosluhující málo kapacitní vozy Lowa již přestávaly náporu cestujících stačit, a tak Dopravní podnik Gera
(Geraer Verkehrsbetrieb GmbH)
musel přistoupil k nákupu nových tramvajových vozů. Jako nejvýhodnější varianta se jevilo zakoupení tramvajových vozů KT4D z Československého ČKD.
V roce 1988 prošel vůz 311 přestavbou na cvičný a jako jeho náhrada byl dodán z Brandenburgu vůz s ev. číslem 175 (rok výroby 1981). O rok později jej následovaly 2 vozy z Berlína ev.č. 219 143 a 219 144 (r.v.1978). Po pádu Berlínské zdi a spojení Německa, dochází v Geře k postupnému úbytku obyvatel ze 146 tisíc na dnešních cca 106 tisíc. Jelikož se záhy stírá rozdíl mezi dopravou v sedle a ve špičce, dochází v roce 1996 k odprodeji prvních 4 vozů do Talinu, které v příštím roce následuje dalších 5 vozů. Od té doby dochází k postupnému odprodeji starých vozů. V roce 1999 dopravní podnik přistoupil k prototypové modernizaci vozu KT4D. Do pražského ČKD byl odeslán jako první vůz ev.č. 349, kde se podrobil modernizaci na typ KTNF8. Druhý vůz jej sice následoval, modernizace se však díky konkurzu ČKD již nedočkal. Odstrojený byl odeslán zpět do Německa, kde se v továrnách Alstom dočkal dokončení své modernizace. Od roku 2001 jej následovaly další 4 vozy. V současné době obsahuje vozový park 46 vozů typu KT4D a 6 vozů KTNF8. Od roku 2002 brázdí ulice každý páteční večer Partybahn nesoucí evidenční číslo 111. Interiér je přebudován tak, aby umožňoval cestujícím konzumaci, sedadla jsou uspořádána do čtyřek uprostřed se stolečkem, vůz obsahuje toaletu a na zadní plošině je vybudován barový pult. Tramvajovou síť Gery tvoří dvě linky 2 a 3. Obě jsou provozovány na úzkém 1000 mm rozchodu. Na lince 2 jsou nasazovány sólo vozy KT4D v intervalu 20 minut, o linku č.3 se starají dvojice - KT4D+KT4D, případně KTNF8+KT4D v intervalu 5 minut. V současnosti probíhá výstavba tramvajové trati pro linku 1, tzv. Stadtbahnlinie, která vede přibližně v trase již dříve zrušené trati. Tato trať má být otevřena na podzim 2006. Při této příležitosti bude do Gery dodáno prvních 6 nízkopodlažních 28 metrových tramvají typu NGT8G od Alstomu. Preference tramvajového provozu a veřejné dopravy obecně je v Geře cítit ze všech stran. Počínaje přestupními vazbami hrana x hrana mezi vlakem, tramvají a busem, vyčkáváním na přestupy, tvarem uličního prostoru a konstrukcí zastávek, stavbou tratí na samostatných tělesech, preferencí tramvajového provozu na křižovatkách a konče automaty na jízdenky umístěných na téměř každé zastávce (pro každý směr zvlášť) a přijímajícími kromě mincí bankovky. Křižovatky nejsou zatím preferovány všechny, intenzivně se pracuje na jejich úpravě tak, aby mohla být celá síť v příštím roce se spuštěním linky 1 preferována. Na samostatném tělese je vedeno přes 50 procent tramvajových tratí. Jejich kryt tvoří trávnaté pásy, případně na okrajích města se jedná o otevřený kolejový svršek. Nově budovaná linka 1 je na samostatném tělese z 84 procent, ale vzhledem ke své poloze v centrální části města nemůže být otevřený svršek použit. Na závěr je nutné se zmínit i o ohleduplností řidičů, kteří automaticky při příjezdu tramvaje do zastávky vyčkávají před zvýšenou plochou na obměnu cestujících a rozjedou se teprve až v okamžiku, kdy vozidlo zavře dveře. Dovedete si něco takového představit u nás? Klaus, vielen Dank für Deine Zeit!
více fotografií je možné spatřit ve Fotožurnálu ze dne 17.listopadu 2005 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |