Výzvové návěstidlo

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Výzvové návěstidlo


19. ledna 1998 bylo na tramvajové křižovatce Karlovo náměstí zkušebně instalováno nové doplňkové návěstidlo, jehož úkolem je informovat řidiče tramvaje o zařazení požadavku na signál volno pro příslušný směr jízdy do signalizačního zařízení. Poté, co byl na některých křižovatkách nainstalován kontaktní zámek, tak došlo k dalšímu zlepšení informovanosti řidiče o stavu signalizačního zařízení. Na některých křižovatkách dochází totiž k situaci, že kolizní směr s automobily zařadí signalizační zařízení do cyklu pouze po jeho vyžádání si tramvají. Ať již prostřednictvím trolejového kontaktu, kontaktního zámku, tlačítkem či dalšími způsoby.

Prototypové výzvové návěstidlo bylo tvořeno obdélníkovou plastikovou krabičkou černé barvy o rozměrech 27 x 17 centimetrů, na níž byly instalovány tři zdvojené řady žlutě svítících diod ve tvaru písmene V, jenž půlí jedna svislá řada. Návěstidel v této podobě bylo několik instalováno, ale později se přešlo na jeho esteticky zlepšené provedení, kdy nejsou svítící diody umísťovány do zmíněné atypické plastikové krabičky - v níž navíc nebyly diody chráněny před povětrnostními vlivy, protože z krabičky vyčnívaly -, ale do standardní podoby signalizačního návěstidla pro tramvaje, tzv. čoček o rozměrech 31 x 26 centimetrů, přičemž rozměry samotného návěstidla jsou 23 x 23 centimetry. Úprava samotné návěsti je pak stejná, jako v případě prototypového návěstidla a jeho několika následovníků, ale diody skryté za plexisklem jsou lépe chráněné před povětrnostními vlivy.

Starší typ výzvového návěstidla na křižovatce Vinice
Starší typ výzvového návěstidla na křižovatce Ohrada
Nový typ výzvového návěstidla na jednokolejce v ulici Komunardů
Nový typ výzvového návěstidla na jednokolejce v ulici Komunardů
V základním stavu jsou diody potmě, tedy nesvítí žádný z možných směrů, s výjimkou cyklicky zařazovaných směrů v signalizačním programu - tedy těch, které jsou zařazeny v cyklu světelné signalizace, a jejichž realizaci není třeba na světelné signalizaci vyžadovat.
Potvrzení přijetí žádosti o signál volno pro příslušný směr jízdy - návěst výzva nárokovaná - spočívá v rozsvícení žlutého proužku tvořeného z diod. Sděluje řidiči, že signalizační zařízení nárok na výzvu přijalo a že je zařazen do signálního programu. Návěst výzva nárokovaná svítí (s výjimkou doby, kdy bliká návěst následuje volno) od okamžiku přijetí prvního nároku na výzvu v signalizačním zařízení až do zrušení posledního nároku na výzvu.
Návěst výzva není nárokovaná pro příslušný směr jízdy je tvořená příslušným zhaslým proužkem výzvového signálu. Znamená, že signalizační zařízení nárok nepřijalo a že příslušný signál volno nebude zařazen. Přejela-li tramvaj příslušný trolejový kontakt, a výzvový signál se nerozsvítil, jde o závadu a řidič musí příslušnou žádost o signál volno zadat pomocí kontaktního zámku.
Návěst následuje volno pro příslušný směr jízdy je tvořena příslušným žlutě blikajícím proužkem výzvového signálu. Znamená, že brzy bude následovat signál volno pro příslušný směr. Tato návěst není součástí všech výzvových návěstidel. Při výstavbě nových světelných signalizací se využívá standardně, u rekonstrukcí starších pak jen v místech, kde je vhodné řidiče na blížící se signál volno upozornit, např. v tramvajových zastávkách.
Je-li výzvové návěstidlo umístěno na křižovatce s kolejovým rozvětvením, musí být jeho návěst použita pro všechny směry jízdy tramvají, tedy nejen pro směr zařazovaný na základě výzvy tramvaje, ale i pro směr zařazovaný do signálního programu cyklicky. Návěst výzva nárokovaná cyklicky zařazovaného směru musí být návěštěna trvale, pouze s výjimkou situace, kdy bliká návěst následuje volno.
Díky výzvovému návěstidlu má řidič tramvaje jednoznačnou informaci o tom, zda signál volno pro jeho směr jízdy je či není zařazen do signálního programu.

Fotografie: © Pražské tramvaje

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017