V souvislosti s výměnou koleček na sběracích tyčích tramvají za ferografitová smykadla po zavedení prvních vozů
T1 do provozu
bylo nutno troleje přimazávat. Dosavadní způsob odběru elektrického proudu pomocí valící se kladky byl nahrazen méně šetrným třecím ferografitovým smykadlem.
Vozy mazající trolej měly za sběrací tyčí trakčního proudu umístěnu druhou, upravenou pro nanášení mazadla na samotnou trolej. Za mazadlo sloužila směs loje s grafitem,
která byla ze zásobníku ve voze vytlačována s pomocí kompresoru. Jako první mazací vůz byl v roce 1953 přestavěn někdejší motorový osobní vůz ev.č. 183, který i po přestavbě
používal původní číselné označení. V roce 1961 byl nahrazen dalším přestavěným vozem nesoucím své původní evidenční číslo 310 i nadále. V roce 1963 byl pouze administrativně
přečíslován na nové evidenční číslo 4050. Ani on v provozu dlouho nevydržel, vyřazen byl již v roce 1965, kdy byl nahrazen třetím mazacím vozem.
Šlo o někdejší motorový vůz evidenčního čísla 447, který byl přeznačen na nové evidenční číslo 4049. Do provozu byl zařazen v roce 1965, o osm let později prošel rekonstrukcí,
během níž byla snesena větrací střešní nástavba. Klasická sběrací tyč trakčního proudu byla nahrazena lyrou. Vůz byl vyřazen v roce 1989, kdy se jeho funkce ujal přestavěny vůz
T3 ev.č.6205, nesoucí nové evidenční číslo 5523.