KT8A5 - nezrealizovaný prototyp

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

KT8A5 - nezrealizovaný prototyp


Tramvajový vůz typu KT8A5 měl být osminápravovým tříčlánkovým vozidlem, určeným pro jednosměrný provoz. Tramvajové vozy KT8A5 měly být provozovány samostatně nebo spřažené do souprav o dvou vozech, ovládaných z jednoho řidičského stanoviště. K realizaci alespoň jednoho prototypu však nikdy nedošlo.

Více nám o voze KT8A5 tedy sdělí jen obsah propagačních materiálů výrobce, ČKD Praha, závod Tatra:

Nákres vozu KT8A5

Podvozek:
Vůz má dva podvozky vnější a dva podvozky vnitřní, odlišující se provedením kolébek a uložením skříně vozu. Podvozky jsou dvounápravové, dvoumotorové s vnitřním rámem a dvojitým vypružením.

Nápravová ložiska jsou uložena v kyvných ramenech, na nichž jsou umístěny pružiny primárního vypružení rámu podvozku.

Sekundární vypružení kolébky podvozku je tvořeno ocelovými pružinami, které jsou doplněny pružnými dorazy a hydraulickými tlumiči.

Přenos výkonu od trakčního motoru na nápravu se uskutečňuje kloubovým hřídelem a nápravovou převodovkou. Podvozek je vybaven třemi nezávislými druhy brzd. Provozní brzda je elektrodynamická rekuperační brzda. Při jejím použití pracují trakční elektromotory v generátorickém režimu a získaná energie se vrací zpět do napájecí sítě nebo je mařena v brzdových odpornících. Je-li účinek elektrodynamické brzdy již neefektivní, uvádí se samočinně do činnosti zajišťovací mechanická třecí kotoučová brzda s elektrohydraulickým ovládáním uložená na hřídeli trakčního motoru. U této brzdy je brzdná síla vyvozována silou brzdové pružiny a ovládána změnou tlaku brzdové kapaliny.

Jako přídavná brzda jsou v podvozku použity dvě elektromagnetické kolejnicové brzdy napájené z akumulátorové baterie.

Rozchod : 1435 mm, 1524 mm.

Skříň vozu:
Hlavní technické údaje vozu KT8A5
  • Délka skříně tříčlánkového vozu: 28 100 mm
  • Šířka skříně vozu: 2 500 mm
  • Výška skříně vozu: 3 550 mm
  • Vzdálenost otočných čepů: 6 700 mm
  • Trvalý výkon trakčních motorů: 8 x 50 = 400 kW
  • Maximální rychlost: 70 km/h
  • Počet míst k sezení: 54
  • Počet míst k stání: 159 (5 os/m2)
  • Počet míst k stání: 254 (8 os/m2)
  • Hmotnost prázdného vozu: cca 37 t
  • Skříň vozu je ocelová, celosvařovaná, vytvořená z válcovaných a lisovaných profilů s obložením z hladkých ocelových plechů. Obložné plechy jsou opatřeny z vnitřní strany protikorozním a protihlukovým nátěrem.

    Jednotlivé články tramvajového vozu jsou spojeny přechody, umožňujícími cestujícím a obsluze přecházet z jednoho článku do druhého. Každý přechod je po celém obvodu zakryt pryžovým segmentovým měchem, který chrání prostor přechodu před povětrnostními vlivy a zabraňuje pronikání nečistot do vozu. V prostoru přechodu a jeho bezprostředním okolí jsou umístěna svislá přídržná madla. Podlaha, vytvořená z vodovzdorných překližek, je ve střední části opatřena odnímatelnými víky pro přístup do kabelového kanálu.

    Sedadla pro cestující jsou čalouněná. Rámy sedadel z ocelových trubek jsou připevněny k podlaze a k bočnici. Na pravé straně vozu je pět čtyřkřídlových skládacích dveří. Ovládání dveří je elektromagnetické, ovládací mechanismus je umístěn v nadedveřním krytu. Všechny dveře mohou ovládat cestující pomocí tlačítek umístěných vně i uvnitř vozu v blízkosti dveří. Větrání prostoru pro cestující je přirozené pomocí oken otevíratelných v horní i spodní části. Všechna okenní skla jsou z bezpečnostního skla uložená do pryžových profilů.

    Vytápění prostoru pro cestující je zajištěno elektrickými odporovými topnicemi napájenými z trakčního vedení umístěnými v bočních kanálech vozové skříně. Topný výkon lze regulovat ve dvou stupních. Vnitřní osvětlení prostoru pro cestující zajišťují zářivková svítidla umístěná ve stropních krytech. Svítidla jsou napájena z baterie samostatnými tranzistorovými měniči.

    Stanoviště řidiče:
    Vůz má v přední části vozu uzamykatelné stanoviště řidiče. Stanoviště je vybaveno nutným zařízením pro provozní ovládání vozu. Provozně důležité a informační prvky, nutné pro bezpečné ovládání vozu, jsou soustředěny v přímém dosahu a v zorném poli řidiče na řídícím panelu.

    Stanoviště je samostatně větráno a vytápěno teplovzdušnou soupravou, umístěnou pod podlahou. V zimním období zajišťuje vytápění dobrý výhled řidiče ofukováním čelního a bočních oken teplým vzduchem. Za zhoršených povětrnostních podmínek udržují čistotu čelního okna stěrače s ostřikovači.

    Elektrická výzbroj:
    Vozidlo je vybaveno moderní elektrickou výzbrojí s tyristorovou pulzní regulací trakčních motorů. Trakční obvod je rozdělen na čtyři shodné, zcela samostatné části, které přísluší vždy k jednomu podvozku vozidla. Oba trakční motory podvozku jsou spojeny trvale do série a jsou řízeny jedním pulzním měničem při rozjezdu a elektrodynamickém brzdění. V případě potřeby lze vypnutím jednotlivých podvozků (max. dva vypnuté podvozky) přejít na režim nouzové jízdy. Mechanické brzdy vypnutých podvozků při tom zůstávají ve funkci.

    Požadované jízdní a brzdové vlastnosti vozidla zajišťují dva elektronické regulátory, každý pro dva pulzní měniče. Každý regulátor je vybaven obvody pro příjem signálu s informacemi z řídící části vozidla a z regulační smyčky pohonu vozidla.

    Zdroje pro napájení ovládacích a pomocných obvodů tvoří statický měnič a akumulátorová baterie. Statický měnič pracuje trvale paralelně s akumulátorovou baterií, která pokrývá špičkové odběry. Součástí elektrické výzbroje je i systém protismykové a protiskluzové ochrany, zajištující vzhledem k ideálním regulačním vlastnostem tyristorového pulzního měniče rychlé vyrovnání rozdílu obvodových rychlostí hnacích náprav. To vede nejen ke zvýšené provozní bezpečnosti při brzdění, ale i ke zmenšení opotřebení obručí.

    Zdroj a nákres vozu: ČKD Praha, závod Tatra

    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
    ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
    web postaven na redakčním systému phpRS
    Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2018