Krátké zprávy jsou vždy Na znamení 1.7.-31.12.2023
Vozy |
Čtvrtek 28. prosince 2023, 08:27, přidal: admin Petr |
|
Jak jsme již informovali, od počátku příštího roku vyjedou vozy Škoda 14T Elektra #9111 a #9113 s novými čísly #9171 a #9172, aby se uvolnily tři číselné pozice pro dobíhající modernizace vozů KT8D5.RN2P. Vozy jsou již v kobyliské vozovně s novými čísly na nový rok 2024 připraveny. #prtky #prazsketramvaje #ckd #tatra #kt8d5 #kt8d5rn2p #skoda #14t #elektra
|
Preference |
Sobota 9. prosince 2023, 09:48, přidal: admin Petr |
|
SSZ 1.089 Čechův most – nábřeží Edvarda Beneše má nově doplněný přechod pro chodce a zcela novou řídicí logiku, která mírně zlepšuje podmínky pro vyklizování aut z mostu před tramvají. K úpravě došlo v rámci bezbariérového zpřístupnění zastávek Čechův most na nábřeží, která navázala na rekonstrukci tratě z roku 2021. Původně byly obě zastávky s nástupem z vozovky. Nástupiště ve směru z centra je nově formou zastávkového mysu. Zastávka do centra je vídeňského typu. Řešení je stejně jako před změnou doplněno časovým ostrůvkem pomocí předsazeného semaforu. Preference tramvají je nadále uplatňována prodlužováním, předvýběrem a vkládáním vlastní fáze. Nový přechod pro chodce vznikl na rameni ve směru od Klárova.
|
Vozy |
Čtvrtek 7. prosince 2023, 09:14, přidal: admin Petr |
|
Potemnělou Ječnou ulicí dnes poprvé svezl cestující vůz KT8D5.RN2P #9106 (ex Miskolc #214 ex DP Mostu a Litvínova #319) na šejdrovém 17. pořadí linky 16.
|
Aktualita |
Pátek 1. prosince 2023, 11:08, přidal: admin Petr |
|
Měřící vůz T3 #5521 dnes zavítal na kontrolu zrekonstruvané trati u Výstaviště.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Pátek 1. prosince 2023, 10:52, přidal: admin Petr |
|
V obratišti Zvonařka probíhá výměna obou zajišťovacích výhybek jejichž jazyky se po průjezdu průjezdu vlaku vždy vracely do směru, kterým bude vlak odjíždět. Stavěcí mechanizmus neumožnil řidiči, bez zásahu dalších pracovníků toto nastavení změnit. Nové zajišťovací výhybky s přestavníkovovou skříní umožní řidiči ovlivnít s pomocí stavěcího klíče nastavení kam mají jazyky směřovat.
|
Preference |
Pondělí 27. listopadu 2023, 08:45, přidal: admin Petr |
|
Tři světelné signalizace přibyly na tramvajové síti se zprovozněním tramvajové trati na Dědinu v Praze 6. Preference tramvají byla zprovozněna na jediném z nich, SSZ 6.843 Drnovská – Vlastina. Semafor byl vybudován jako zcela nový na odbočení tramvaje na samostatné těleso a preference zde funguje od zahájení provozu. Je uplatňována předvýběrem, vkládáním a prodlužováním vlastní fáze. Preferovány jsou rovněž autobusy. Přestavěná SSZ 6.169 Evropská – Vlastina a 6.123 Evropská – Libocká, kterými tramvaje nově projíždějí, jsou zatím řízeny pevnými programy a pracuje se na doplnění dynamiky. Především na světlech do Vlastiny ulice vznikají velká zdržení tramvají, která přesahují i jednu minutu. Upraveno bylo také SSZ 6.162 Evropská – smyčka Divoká Šárka, které bylo na tramvajové síti už dříve. I tento semafor nadále zatím funguje bez preference tramvají.
|
Preference |
Úterý 14. listopadu 2023, 08:38, přidal: admin Petr |
|
Kompletní obnovou prošlo SSZ 4.420 Podolské nábřeží – Jeremenkova u tramvajové zastávky Dvorce. Tramvaje dostaly výzvová návěstidla, která upozorňují na blížící se volno a na fakt, že tramvaj je přihlášena a signál se prodlužuje. Semafor uplatňuje preferenci tramvají prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Je však třeba doladit správné začátky volna pro tramvaje, aby nemusely někdy zbytečně brzdit, nebo aby volno nebylo vynucováno zbytečně brzy. Došlo ke zlepšení podmínek pro chodce, zejména pro přístup na tramvajovou zastávku ve směru od Jeremenkovy ulice, kde jsou zastávky autobusu. Doplněna byla rovněž preference autobusů, což je příčinou změny preference tramvají z absolutní na podmíněnou. Dopravní uzel Dvorce nabude na významu po zprovoznění Dvoreckého mostu, ke kterému by mělo dojít v roce 2025.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Úterý 31. října 2023, 16:56, přidal: admin Petr |
|
Od 30. října do ukončení denního provozu ve středu 8. listopadu probíhá v úseku Lazarská – Senovážné náměstí havarijní oprava tratě, během níž dojde k výměně oblouků v Jindřišské ulici u Senovážného náměstí a v oblasti křižovatky Lazarské a Vodičkovy ulice, které pochází z roku 2014. Jedná se o jeden z nejfrekventovanějších úseků tramvajové sítě v Praze, opotřebení oblouků je velmi vysoké a opravu není možné odkládat.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Pondělí 30. října 2023, 08:21, přidal: admin Petr |
|
Z důvodu rekonstrukce tratě bude od pátku 27. října do úterý 5. prosince 2023 přerušen provoz tramvají v úseku Výstaviště – Nádraží Holešovice. Z důvodu takřka havarijního stavu je však nezbytně nutné zrekonstruovat tramvajovou trať v celém úseku od Strossmayerova náměstí až po křižovatku ulic Na Zátorách a Partyzánská. Práce proběhnou ve třech samostatných etapách v letech 2023-2025 v úzké koordinaci s dalšími subjekty a plánovanými stavbami v oblasti, zejména se Správou železnic a Technickou správou komunikací hl. m. Prahy.
Již zmíněna první etapa, kompletní rekonstrukce tratě v úseku od křižovatky ulic U Výstaviště, Za Elektrárnou a Bubenská po křižovatku ulic Na Zátorách a Partyzánská, probíhá v letošním roce. Tento úsek je prakticky v havarijním stavu a aktuálně se jedná o jeden z nejhorších v Praze. Trať je tvořena velkoplošnými panely BKV z roku 1979 a její poslední oprava proběhla před necelými deseti lety v roce 2014. Kromě toho v koordinaci se stavebními pracemi DPP provede Správa železnic výměnu mostu vlečky do areálu někdejší Elektrárny Holešovice přes ulici U Výstaviště.
|
Preference |
Čtvrtek 26. října 2023, 13:49, přidal: admin Petr |
|
SSZ 2.034 Karlovo náměstí – Resslova funguje v dynamickém řízení. Jedná se o řešení bez preference tramvají, kdy zelená pro auta od Resslovy ulice svítí obdobně jako v původním pevném programu s výzvou. Zlepšení pro tramvaje však nastalo jen díky samotnému dynamickému řízení. V době, kdy mají auta z Resslovy červenou, jsou jednotlivé tramvajové signály vybírány dle nároků tramvají dle poptávky, nikoli napevno. Zrychlení se tak dočkaly zejména vlaky od Ječné vlevo, ale také tramvaje v oblouku linky 22 (Ječná – Spálená v obou směrech), kterým svítí volno trvale, pokud nejsou jiné nároky. Nedostatky k doladění jsou patrné od Moráně, kde v původním řízení mohly projíždět obvykle dva vlaky na jedno volno za sebou, což se v současném stavu daří méně.
|
Aktualita |
Sobota 21. října 2023, 11:44, přidal: admin Petr |
|
Zcela mimořádně se tento víkend na střešovických pořadích linky 23 můžete setkat s vozy T3M2-DVC, jejichž domovem je jinak hloubětínská vozovna. Konkrétně jde o vozy #8087 a #8089. Vozy vznikly přestavbou z původních vozů T3M stejných evidenčních čísel, s využitím původní výzbroje a nových vozových skříní T3SUCS vyrobených závodem ČKD ve Zličíně v prvním pololetí roku 1996. Přípravy na slavnostní zahájení provozu tramvajové trati Divoká Šárka - Dědina vrcholí a z tohoto důvodu bylo nutné tento víkend využít služeb těchto vozů, aby zítra mohly na lince 30 reprezentovat také vozy T2, T3SU a T3SUCS bohatou historii pražské tramvajové dopravy
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Úterý 17. října 2023, 11:40, přidal: admin Petr |
|
Zastávka Čechův most k Letenskému tunelu upravovaná do podoby zastávkového mysu s cyklopruhem přes zastávku (podobně jako v případě zastávky Krymská.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Pondělí 16. října 2023, 10:34, přidal: admin Petr |
|
Dnes probíhají první zkušební jízdy na novostavbě tramvajové trati mezi konečnou Divoká Šárka a Dědina. Privilegovanou pozici projet tímto úsekem jako první již obvykle obdržel měřící vůz T3 #5521.
|
Ostatní |
Pátek 13. října 2023, 17:56, přidal: admin Petr |
|
Po ranních zkušebních jízdách došlo dnes odpoledne ke slavnostnímu zahájení provozu na nové trati Holyně - Slivenec. Jako první účastník slavnostního zahájení provozu se na místě, vcelku nečekaně, objevil pankrácký vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9256, který předjel i standardní "protokolární vůz" podobných akcí - T3Coupé #5573. Úplně prvním běžným vlakem, který tratí projel, byl motolský vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9370 vypravený na první pořadí linky 4, který úsekem Holyně - Slivenec projel s dvouminutovým zpožděním ve 14:06.
|
Aktualita |
Pondělí 9. října 2023, 10:02, přidal: admin Petr |
|
Měřící vůz T3 #5521 bude mít následující dny poměrně hektické. Musí totiž důkladně prověřit dvě nové tratě...
A začal dnes, kdy poprvé projel nový traťový úsek do Slivence včetně smyčky.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Neděle 8. října 2023, 19:00, přidal: admin Petr |
|
Od soboty 7. října 2023 pokračuje rekonstrukční maraton roku 2023 opravou dalších dvou tramvajových křižovatek, tentokrát Želivského a Vinice. V křižovatce Želivského dochází k náhradě kolejového rozvětvení 1x6 ve směru od Krematoria Strašnice, které pochází z roku 2006, v křižovatce Vinice pak kolejové rozvětvení 1x6 ve směru od Želivského, jehož stáří je 15 let. Obě rozvětvení jsou na hranici povoleného opotřebení. Zároveň zhruba v polovině kilometrového úseku mezi oběma křižovatkami probíhá výstavba křižovatky Vinohradské ulice a komunikace vedoucí do obytného souboru Hagibor spojená s výstavbou odsunutých nástupišť zastávek Vinohradské hřbitovy.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Sobota 30. září 2023, 16:28, přidal: admin Petr |
|
Od 30. září do 6. října 2023 probíhá další etapa opravy křižovatky Flora. Tentokrát se mění čtveřice výhybek vrcholu od Olšanských hřbitovů.
|
Preference |
Pátek 22. září 2023, 08:41, přidal: admin Petr |
|
Do provozu bylo uvedeno dynamické řízení na dvou signalizacích u tramvajové zastávky Palouček. SSZ 4.429a Táborská – Lounských a SSZ 4.429b Táborská – Petra Rezka nově preferují tramvaje prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Obě signalizace spolu fungují v režimu dynamické koordinace s proměnnou délkou cyklu. Linka 19 se díky změně stala sedmou linkou, která má v trvalém vedení všechny signalizace s preferencí tramvají. Kromě devatenáctky místem projíždí také linka 18 a tramvaje, které vyjíždějí nebo zatahují do vozovny Pankrác. Obnova obou signalizací na Paloučku proběhla na jaře roku 2021 společně s rekonstrukcí tramvajové trati. Dosud fungovaly v pevném řízení.
|
Aktualita |
Pátek 22. září 2023, 08:35, přidal: admin Petr |
|
Pátek 22. září je posledním dnem provozu tramvajového obratiště Holyně. Od zítra začíná likvidace kolejových spojek a realizace propojení s nově vybudovaným úsekem do smyčky Slivenec.
Zároveň je od soboty 23. září 2023 zakázán vjezd vozů KT8D5.RN2P do celého úseku Hlubočepy - Slivenec. Barrandovská trať evidentně vozům KT8D5.RN2P nedělala dobře a výsledkem bylo několik zahoření po dokončení klesání z Barrandova v oblasti Zlíchova. V této souvislosti je nutné připomenout, že od počátku mají na Barrandovskou trať zakázaný vjezd vozy s odporovou výzbrojí, vozy T3M (T3M2-DVC) a KT8D5. Až samozřejmě na výjimky v podobě určených pracovních vozů. V počátcích svého provozu na Barrandov nesměly ani vozy KT8D5.RN2P a po sérii zkoušek byl jejich provoz umožněn s tím, že platil zákaz, aby například v případě mimořádné události vozy tohoto typu zajišťovaly pendl v úseku Hlubočepy - Barrandov a trvale tedy v krátkém časovém úseku projížděly již zmíněným klesáním.
|
Nehoda - provozní mimořádnost |
Středa 20. září 2023, 18:20, přidal: admin Petr |
|
Když řidič automobilu netrefí cestu a skončí v Nádražní ulici v otevřeném kolejovém svršku.... Využijte se k urychlení vyproštění vozidla také okolo náhodně jedoucí traktor.
|
Aktualita |
Středa 20. září 2023, 18:17, přidal: admin Petr |
|
Ve vozovně Střešovice proběhl dne 20.9.2023 slavnostní křest vozů Škoda 15T ForCity Alfa #9403 a #9419 pojmenovaných po Pavlovi Fojtíkovi a Lubomíru Kyselovi. Jedná se o 11. a 12. tramvaj, která nese pojmenování po nějaké významné osobnosti. Zatímco dosud byly pojmenované tramvaje označovány z vnější strany bočním polepem před prvními dveřmi pro cestující a ve stejně poloze i na levé straně skříně, nyní se pojmenování řeší krátkým nápisem ve žlutém středu čela vozu a informační tabulí za kabinou řidiče v interiéru.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Středa 20. září 2023, 18:00, přidal: admin Petr |
|
Do slavnostního zahájení provozu tratě do Sídliště Na Dědině zbývá v podstatě měsíc. Kolejově je již dokončena i koncová smyčka Dědina, zbývá zde dokončit nástupiště zastávek. Kolejově je tedy celá trať propojena od Divoké Šárky a zpět. V celém úseku včetně smyčky jsou připravené výložníky trolejového vedení. Trolej samotná je natažená až do půlky Drnovské ulice a ve Vlastině ulici probíhajíc dokončovací práce na vozovkách.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Úterý 19. září 2023, 15:59, přidal: admin Petr |
|
Od pondělí 18. září probíhá oprava tramvajové tratě v Korunní ulici. Dochází k výměně opotřebených kolejnic v obloucích na křižovatce Jičínské a Korunní ulice a v obloucích na křižovatce Korunní a Blanické ulice. V této etapě zároveň dochází k opravě křižovatky Flora ve směru od Korunní ulice.
|
Preference |
Úterý 12. září 2023, 09:12, přidal: admin Petr |
|
Více než tři měsíce po zprovoznění trati na Libuš byla zavedena preference tramvají na SSZ 4.792 Novodvorská – Generála Šišky, jediném semaforu na tramvajové novostavbě. Jedná se o místo, kde tramvaj obloukem přejíždí ze samostatného tělesa na středový pás Novodvorské ulice. Preference je zajištěna předvýběrem, vkládáním a prodlužováním vlastní fáze. Na semaforu funguje také preference autobusů. Signalizace byla uvedena do provozu společně s tratí na konci května, až dosud fungovala v pevném řízení. Používání pevných programů je vcelku běžným jevem i dlouhou dobu po dokončení stavebních akcí. Například zavedení preference na semaforu u obratiště Zahradní Město nastalo s ročním zpožděním. U terminálu Depo Hostivař, který byl dokončen v roce 2022, není preference zprovozněna dosud. V pevném řízení fungují i další obnovené signalizace ve městě. Například SSZ Chodovská – U Plynárny nebo semafory na Karlově náměstí.
|
Aktualita |
Pondělí 11. září 2023, 16:52, přidal: admin Petr |
|
|
Rada hl. m. Prahy (RHMP) dnes schválila zahájení projektové přípravy dvou nových tratí: Dvorce – Budějovická – Michle, která spolu s Dvoreckým mostem tvoří jižní část tramvajového okruhu a Podbaba – Troja – Bohnice, která je součástí severní části tramvajového okruhu. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v koordinaci s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) zajistí pro prvně jmenovanou trať projektovou dokumentaci a následná povolení pro stavbu. Pro trať Podbaba – Troja – Bohnice DPP nejdříve vypracuje podrobnou komplexní studii a následně tento investiční záměr projde procesem EIA. Realizací obou projektů se tramvajová síť v Praze prodlouží o zhruba 8 kilometrů. Obě jsou v souladu se Strategií rozvoje tramvajových tratí, kterou RHMP schválila v roce 2017 a aktualizovala před dvěma lety.
Tramvajová trať Dvorce – Budějovická – Michle bude od současných zastávek Dvorce vedena ulicemi Jeremenkova, Olbrachtova, Vyskočilova a V Zápolí do Pekárenské ulice, překříží Ohradní ulici a bude pokračovat k odstavnému nádraží. Po jeho okraji, mimo stávající komunikace, bude dále vedena do ulice U Plynárny, kde se v křižovatce s ulicí Nad Vinným potokem napojí na stávající tramvajovou trať, jak ve směru z centra i do centra. Celková délka tratě je dle existujících studií 4,8 kilometrů a předpokládá se na ní deset párů zastávek. V zastávce Olbrachtova (v současnosti Na Strži) vznikne přestupní vazba na metro D a v dopravním uzlu v zastávce Budějovická přestup na linku C. Odhadované náklady na výstavbu tramvajové tratě Dvorce – Budějovická – Michle jsou cca 1,7 miliardy korun. Samotné zahájení výstavby se předpokládá na začátku roku 2029, zprovoznění pak v roce 2031. DPP se bude snažit na stavbu zajistit spolufinancování z dostupných fondů EU nebo jiných dotačních programů.
Tramvajová trať Dvorce – Budějovická – Michle byla prověřována v několika studiích. Úsek Dvorce – Budějovická byl prověřen technickou studií v roce 2007, navazující úsek pak v roce 2013. Část navržené trati vedená v Pekárenské ulici a mimo dnešní komunikace směrem k ulici U Plynárny pak byla prověřena ještě Územní studií Michle v roce 2019, která současně slouží pro změnu územního plánu. Studie potvrdily technickou reálnost vedení tramvajové trati a v lokalitě Michle doložily, že tramvajová doprava umožní vhodně obsloužit novou zástavbu v místě někdejších michelských pekáren.
Nová tramvajová trať Podbaba – Troja – Bohnice pak spojí městské části Praha 6, Troja a Praha 8. Má být vedena z obratiště Nádraží Podbaba na sever Podbabskou ulicí, ve shodné trase s další připravovanou tratí Nádraží Podbaba – Suchdol. Součástí tohoto společného úseku je nová zastávka Hydrologický ústav. Na úrovni severního ostrohu Císařského ostrova se trať do Bohnic bude odpojovat od trati do Suchdola a po novém mostě přes Vltavu, který by se měl dotýkat zmiňovaného ostrohu, bude směřovat do Podhoří. Zde se počítá s párem zastávek sloužících k obsluze plánovaného nového vstupu do Zoo Praha. Z Podhoří bude tramvajová trať pokračovat tunelem do Bohnic, kde se napojí do uliční sítě portálem v Mazurské ulici, a kde také vznikne pár zastávek Poliklinika Mazurská. Tramvajová trať poté odbočí na jih do Lodžské ulice a následně se v ulici K Pazderkám napojí na připravovanou trať Kobylisy – Bohnice. Odhadované náklady na výstavbu tramvajové tratě Podbaba – Troja – Bohnice jsou cca 6,5 miliardy korun. Zahájení výstavby této tramvajové tratě připadá do úvahy nejdříve v roce 2030, její zprovoznění lze očekávat v roce 2034.
Navrhovaná tramvajová trať Podbaba – Troja – Bohnice vychází z usnesení Rady hl. m. Prahy ze 4. května 2020 ke koncepci řešení spojení městských částí Praha 6, Praha – Troja a Praha 8 veřejnou dopravou. Tvoří funkční celek s již připravovanou tramvajovou tratí Kobylisy – Bohnice, jakož i tratí Nádraží Podbaba – Suchdol.
V rámci dosavadní přípravy navrhované tratě Praha nechala zpracovat dílčí samostatné projektové studie pro úsek Podbaba – Troja, kde je hlavním prvkem most přes Vltavu a pro úsek Troja – Bohnice, kde jím je tramvajový tunel. Studie proveditelnosti na mostní objekt byla zpracována v roce 2019. Studie sice uvažuje variantní polohy mostu, v připravovaném projektu se nicméně počítá s jižní polohou mostu vedenou přes ostroh Císařského ostrova, která byla již schválena usnesením Rady hl. m. Prahy 29. srpna 2017 v rámci dokumentu Akční plán a koncepce Císařského ostrova a jeho širšího okolí. Tramvajový tunel Troja – Bohnice byl podrobně prověřen před dvěma lety studií tramvajového propojení Bohnice – Podhoří. V letošním roce na tuto studii navázala další zpřesnění a prověření výškového řešení ve vazbě na aktuálně realizovanou výstavbu nemovitostí v prostoru nad uvažovaným tunelem.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Středa 6.září 2023,10:51, vložil: admin Petr |
|
Práce na výstavbě trati do smyčky Slivenec jdou do finále. Z důvodu napojení nové tramvajové trati směr Slivenec a opravy tramvajové trati po pojistné události (zaplavení) dojde od soboty 23. září 2023 k přerušení provozu tramvají do obratiště Holyně. Ukončení výluky k 13. říjnu 2023 naznačuje, kdyže se po novéím úseku svezeme.
|
Ostatní |
Sobota 2. září 2023, 10:11, přidal: admin Petr |
|
Egon Erwin Kisch (29. dubna 1885 – 31. března 1948 Praha) byl pražský německy píšící reportér, investigativní žurnalista a spisovatel známý svojí přezdívkou Zuřivý reportér. Pražské tramvaje mají také svého Zuřivého fotoreportéra Karla, známého pod přezdívkou Blekota. A známý je natolik, že na stavbách se již objevují výstražné tabulky upozorňující na možnost Karlova příchodu.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Sobota 2. září 2023, 10:05, přidal: admin Petr |
|
Výstavba tratě do Sídliště Na Dědině opět pokročila. Po obvodu smyčky Dědina jsou již dokončeny sloupy trolejového vedení, v křižovatce Drnovské a Vlastiny ulice probíhají dokončovací práce na površích vozovek. V koleji z centra u zastávky Ciolkovského začaly práce na dokončení chybějícího úseku koleje. V zastávkách Ciolkovského ZC a Sídliště Na Dědině ZC jsou umísťovány přístřešky. V dokončeném úseku tak již chybí přístřešek pouze v zastávce Divoká Šárka DC.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Čtvrtek 24. srpna 2023, 12:18, přidal: admin Petr |
|
Ve smyčce Dědina začíná osazování sloupů trolejového vedení, v Drnovské ulici pokládka pražců traťové koleje do centra. V křižovatce Vlastiny a Drnovské ulice dochází k dokončování betonáže před pokládkou vozovek. Uloženy jsou již i kolejnicové mazníky. V zastávkách Ciolkovského, Sídliště Na Dědině a VLastina ve směru do centra jsou osazeny přístřešky.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Čtvrtek 24. srpna 2023, 11:53, přidal: admin Petr |
|
V Poděbradské ulici probíhá realizace trvalého přemístění zastávky Nademlejnská a výstavba nových křižovatek s ohledem na pokračující developrské aktivity v oblasti.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Čtvrtek 24. srpna 2023, 11:47, přidal: admin Petr |
|
Ve smyčce Bílá Hora už jsou osazeny obě nové výhybky a probíhá výměna kolejnic ve smyčce samotné a oprava tratě v přilehlém úseku Bělohorské ulice.
|
Preference |
Úterý 22. srpna 2023, 09:49, přidal: admin Petr |
|
Během nedávných oprav trati v Plzeňské ulici byla na dvou signalizacích zlepšena plynulost provozu tramvajové dopravy. Na SSZ 5.509 Plzeňská – Vrchlického, které prošlo před několika lety obnovou, došlo k doplnění tramvajové detekce a změně software. Jedná se o samostatný přechod pro chodce. Úprava zajistila tramvajím preferenci, a to prodlužováním vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Dosud signalizace fungovala v pevném řízení bez preference s výzvou chodců. Ke změně řízení došlo i na 5.531 Plzeňská – smyčka Kotlářka. Zde byla realizována rychlostní výhybka, která přinesla zvýšení rychlosti tramvají v přímém směru až na 50 km/h. Zrychlení nastalo i pro tramvaje odbočující na Kotlářku, a to díky semaforu. Nově dostávají tyto vlaky volno do plynulé jízdy. Důvodem je včasnější detekce, která byla vybudována právě jako součást nové výhybky, a upravenému řízení SSZ. S ohledem na bezpečnost provozu na výhybce, při jejím postavení do obratiště, již nesvítí na semaforu volno přímo.
|
Reklamní vozy |
Neděle 20. srpna 2023, 16:21, přidal: admin Petr |
|
Dnes byla zahájena oprava smyčky Bílá Hora.
|
Aktualita |
Čtvrtek 17. srpna 2023, 15:01, přidal: admin Petr |
|
Pod ochranným rámem nad tramvajovou tratí v křižovatce Dukelských hrdinů x U Výstaviště, která umožní pokračování výstavby estakády bez výrazného omezení tramvajového provozu probíhá instalace izolačních desek mezi trolejemi a samotnou konstrukcí.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Čtvrtek 17. srpna 2023, 14:53, přidal: admin Petr |
|
Kolejově dokončená vnitřní kolej smyčky Slivenec, připravené pražce pro pokládku koleje střední, dokončená trať i v mistě provizorní vozovky ulice U Náhonu a podbíječka na místě. Stručný souhrn novinek na trati do Slivence.
|
Aktualita |
Středa 16. srpna 2023, 18:25, přidal: admin Petr |
|
Plastická červená písmena LANOVÁ DRÁHA a směrová šipka k nástupní stanici lanové dráhy na Petřín na pražském Újezdě většinu z nás provázela celým životem. Na domovním štítu se skvěla i v dobách, kdy o obnovení provozu lanové dráhy snili jen snílci. Po roce 1985 na místě zůstala, několikrát byla znovu natřena, několikrát poničena sprejery a znovu uvedena do červeného stavu. Ikonický navigační prvek, který na místě přežil skoro všechno. Tento týden zmizel. Naštěstí byl odstraněn pečlivě a přestěhoval se do Muzea MHD, kde bude časem navigovat k vystavenému vozu lanové dráhy na 13. koleji Muzea.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Úterý 15. srpna 2023, 06:11, přidal: admin Petr |
|
Říjnové datum zahájení provozu tramvají do Slivence také platí. Při výstavbě tratě do Slivence došlo k úplnému přerušení provozu v ulici U Náhonu, kdy byla vybourána i provizorní vozovka přeložky.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Středa 9. srpna 2023, 19:24, přidal: admin Petr |
|
Novinkou při výstavbě tratě do Slivence je zejména pokládka rozjezdových výhybek na vnitřní, střední a vnější kolej budoucí smyčky Slivenec.
|
Ostatní |
Středa 9. srpna 2023, 19:18, přidal: admin Petr |
|
Pokračující výstavba ochranného rámu nad tramvajovou tratí v křižovatce Dukelských hrdinů x U Výstaviště, která umožní pokračování výstavby železniční estakády bez výrazného omezení tramvajového provozu.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Úterý 8. srpna 2023, 14:18, přidal: admin Petr |
|
Při výstavbě tratě do Slivence již došlo k pokládce kolejí v místě standardní polohy vozovky ulice U Náhonu a po dokončení povrchů bude provoz automobilů převeden zpět z provizorní vozovky, v jejím místě pak bude pokračovat výstavba tratě a pokládka kolejí.
|
Ostatní |
Úterý 8. srpna 2023, 13:40, přidal: admin Petr |
|
Až do 26. srpna je přerušen provoz tramvají mezi holešovickým Výstavištěm a Strossmayerovým náměstím. Dopravní podnik přerušení provozu tramvají využil k přebrušování kolejnic v ulici Dukelských hrdinů. Prioritně však probíhají ve stopě modernizované železniční tratě Praha-Bubny/Výstaviště u prostoru kolejové křižovatky Výstaviště zejména předstihové práce na výstavbě pilířů mostní estakády, hlavním důvodem výluky je však realizace ochranného rámu nad tramvajovou tratí v křižovatce Dukelských hrdinů x U Výstaviště, která umožní pokračování výstavby estakády bez výrazného omezení tramvajového provozu.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Úterý 8. srpna 2023, 13:19, přidal: admin Petr |
|
Páteční obnovení plného provozu tramvají po Plzeňské ulici se blíží a tak dnes proběhly první zkušební jízdy na nové rychlostní výhybce R07 - Kotlářka do obratiště, kterých se ujal vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9214, odstavený po dobu výluky ve vozovně Motol. V cílovém stavu by výhybka měla do přímého směru umožnit jízdu rychlostí 50 km/h, do odbočné větve 15 km/h.
|
Preference |
Neděle 6. srpna 2023, 18:40, přidal: admin Petr |
|
Na křižovatce u Koh-i-nooru projíždějí tramvaje plynuleji. SSZ 0.334 Vršovická – Moskevská prošlo na konci června úpravou řízení i detekce tramvají. Především došlo k odstranění nedokonalosti, kdy linka 22 ve směru do centra musela čekat na průjezd protisměrných tramvají a autobusů od Bohemians, aniž by přitom s nimi byla v kolizi. Zatímco dříve tak tramvaje v podobných situacích čekaly na volno i více než půlminutu, nyní projedou obvykle bez zdržení. Současně byl doplněn další trolejový kontakt ve směru od Čechova náměstí, podle kterého dochází k prodlužování kolizních fází, dokud tramvaj nepřijede do obvodu výhybky. Preference tramvají a autobusů byla na Koh-i-nooru zavedena v roce 2011. Následně v rámci rekonstrukce trati bylo v roce 2016 doplněno vzdálené rádio od Slavie a poprvé významně vylepšeno řízení.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Sobota 5. srpna 2023, 17:20, přidal: admin Petr |
|
Pokračující práce na stavbě trati do Slivence přináši pokládku kolejí přes ulici U Náhonu, štěrkování lože ve smyčce a vztyčení prvních sloupů trolejového vedení.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Čtvrtek 3. srpna 2023, 06:57, přidal: admin Petr |
|
Na tramvajové trati do Sídliště Dědina se objevila podbíječka kolejí Plasser & Theurer patřící firmě Strabag, dochází k asfaltování vozovky VLastiny ulice.
|
Ostatní |
Čtvrtek 3. srpna 2023, 06:34, přidal: admin Petr |
|
Až do 26. srpna je přerušen provoz tramvají mezi holešovickým Výstavištěm a Strossmayerovým náměstím. V tuto chvíli probíhají ve stopě modernizované železniční tratě Praha-Bubny/Výstaviště u prostoru kolejové křižovatky Výstaviště zejména předstihové práce na výstavbě pilířů mostní estakády, hlavním důvodem výluky je však realizace ochranného rámu nad tramvajovou tratí v křižovatce Dukelských hrdinů x U Výstaviště, která umožní pokračování výstavby estakády bez výrazného omezení tramvajového provozu.
|
Ostatní |
Sobota 29. července 2023, 16:55, přidal: admin Petr |
|
V pátek 28. července byla slavnostně otevřena Štvanická lávka propojující městské čtvrtě Karlín a Holešovice přes ostrov Štvanice.
|
Aktualita |
Úterý 25. července 2023, 05:40, přidal: admin Petr |
|
|
Rada hl. m. Prahy (RHMP) na jednání dne 24.7.2023 schválila zahájení přípravy nové tramvajové tratě Dědina – Nádraží Dlouhá Míle. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pro investiční akci zajistí projektovou dokumentaci, následná povolení pro stavbu, vysoutěží zhotovitele a stavbu zrealizuje v koordinaci s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) a Technickou správou komunikací hl. m. Prahy (TSK). Zahájení výstavby nové tramvajové tratě na Nádraží Dlouhá Míle proběhne v roce 2027.
„V souvislosti s nedávno zahájenou realizací modernizace stávající železniční tratě z Masarykova nádraží do Kladna se přiblížil okamžik, kdy dojde k zahájení stavby odbočky z Ruzyně na Letiště Václava Havla Praha. Ta povede přes lokalitu Dlouhá Míle u stávajícího obchodního centra Šestka. Protože už za několik měsíců zprovozníme novou tramvajovou trať z Divoké Šárky na Dědinu, která bude končit jen několik stovek metrů od tohoto významného budoucího terminálu. Je proto vhodné zahájit projektovou přípravu dalšího prodloužení tratě, které překoná Pražský okruh a skončí právě u budoucí železniční stanice, autobusového terminálu a kapacitního parkoviště P+R. Našim cílem je, aby oba kolejové dopravní prostředky začaly obsluhovat toto území současně,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Záměr tramvajové tratě Dědina – Nádraží Dlouhá Míle je jak v zásobníku Plánu udržitelné mobility hl. m. Prahy a jejího okolí, ale také v souladu se Strategií rozvoje tramvajových tratí schválenou RHMP v září 2017 a aktualizovanou na konci května 2021 jako součást akce „Dědinská – Dlouhá Míle – Terminál 3 – Prague Airport Park“. Nová tramvajová trať včetně smyčky je plně v souladu s platným územním plánem.
Tramvajová trať na Nádraží Dlouhá Míle bude ze smyčky Dědina, kterou v současnosti buduje DPP v rámci prodloužení tratě z Divoké Šárky, vedena dále západním směrem k Pražskému okruhu. Smyčka Dědina s budoucím odbočením počítá, po jejím zprovoznění nebudou potřebné další zásadní stavební úpravy. Pražský okruh trať překříží po novém mostu, jehož vybudování bude součástí stavby tratě a následně se obloukem stočí do Fajtlovy ulice. V prostoru dnešních zastávek autobusů u OC Šestka bude umístěna zastávka Nádraží Dlouhá Míle, za kterou východně bokem od komunikace DPP vybuduje smyčkové obratiště. Projekční i stavební práce u OC Šestka budou probíhat v koordinaci s investiční akcí Správy železnic „Novostavba trati Praha–Ruzyně – Praha – Letiště Václava Havla.“
„Prodloužení tramvajové tratě do této lokality je zásadním impulsem pro zlepšení dopravní obsluhy, zejména umožnění přestupu na ostatní druhy dopravy. Přispěje to k vytvoření univerzálního terminálu veřejné dopravy a posílí efektivitu a využívání stávajících tratí. Délka nové tratě včetně smyčky je zhruba jeden kilometr, bude na ní jeden pár zastávek Nádraží Dlouhá Míle. Našim úkolem je nyní vysoutěžit projektanta tratě, připravit projektovou dokumentaci, zajistit zjišťovací řízení EIA, získat společné povolení, a následně vysoutěžit zhotovitele tratě a nového mostu přes Pražský okruh. Zahájení stavby předpokládáme nejdříve v roce 2027. Odhadujeme, že náklady na výstavbu budou činit kolem 500 milionů korun, přesnou částku stanoví koordinační studie v rámci projektové přípravy,“ dodává Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Pondělí 24. července 2023, 10:48, přidal: admin Petr |
|
Při stavbě tratě do Sídliště Na Dědině došlo k natažení trolejového vedení od Divoké Šárky až před křižovatku s ulicí U SIlnice. Zároveň došlo k pokládce chybějící koleje ZC mezi vyústěním ulic Hodčina a Klimčina a trať je tak kolejově dokončena od Divoké Šárky po Drnovskou ulici.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Pátek 21. července 2023, 09:13, přidal: admin Petr |
|
Dnes se zastavíme u budoucí smyčky Dědina. Sociální zařízení se již klube delší dobu, v uplynulých dnech navíc byly přivezeny kolejnice a výhybky budoucí smyčky.
|
Ostatní |
Středa 19. července 2023, 18:41, přidal: admin Petr |
|
Ač zlé jazyky tvrdily, že nová vozovna Hloubětín nikdy nevznikne a místo ní se vybuduje dokonce nákupní centrum, ejhle, stavba běží jak po másle.
|
Aktualita |
Úterý 18. července 2023, 18:53, přidal: admin Petr |
|
Další čtyři trolejová křížení tramvaj × trolejbus byla dokončena na vjezdových a výjezdových trolejích z vozovny Vokovice. Protože na místě nebyl umístěn žádný rychlostník, tramvaje přes něj jezdí standardní rychlostí 15 km/h i s ohledem na kolejová křížení.
|
Výstavba, rekonstrukce, oprava tramvajové tratě |
Úterý 11. července 2023, 10:01, přidal: admin Petr |
|
Při výstavbě tratě do Sídliště Na Dědině došlo ke kolejovému propojení Vlastiny a Evropské ulice a koleje nové tramvajové tratě tak leží v celém úseku od smyčky Divoká Šárka po zastávku Ciolkovského s výjimkou krátkého úseku koleje ZC mezi vyústěním ulic Hodčina a Klimčina. Zároveň došlo k navrácení provozu automobilů na vozovku Drnovské ulice a snesení provizorní vozovky v místě budoucí tratě.
|
Ostatní |
Sobota 8. července 2023, 08:33, přidal: admin Petr |
|
Tramvaje dle Dopravního a návěstního předpisu D 1/2 nesmí při jízdě jízdě přes kolejové a trolejové křížení překročit rychlost jízdy 15 km/h, pokud není návěstí stanovena jiná rychlost. V místě od dnešního dne prvního provozovaného křížení tramvajových a torlejbusových trolejí u zastávky Nádraží Veleslavín je tzv. rychlostníkem povolen průjezd rychlostí 30 km/h.
|
Aktualita |
Středa 5. července 2023, 18:11, přidal: admin Petr |
|
Dalším místem, kde vzniká kříženi tramvajových a trolejbusových trolejí je křižovatka u zastávek Nádraží Veleslavín. Výjezdová trolejbusová stopa zde překříží oba směry tramvajových trolejí. Celkem tak budoucí linka 59 na Evropské ulici překročí na třech místech celkem 10 tramvajových trolejí. (2x Divoká Šárka - propojení Evropské a Vlastiny, 2x smyčka Divoká Šárka - vjezd a výjezd, 4x Vozovna Vokovice - vjezdy a výjezdy do dvou směrů a 2x Nádraží Veleslavín - hlavní trať). #prtky #prazsketramvaje #prazsketrolejbusy
|
Aktualita |
Pondělí 3. července 2023, 13:17, přidal: admin Petr |
|
První metry trolejbusového trolejového vedení již visí nad Evropskou ulicí. Snímek zachycuje výjezd z tramvajové vozovny Vokovice, tedy místo, kde trolejbusová stopa bude křížit čtyři tramvajové troleje. #prtky #prazsketramvaje Tramfantik
|
|