Scanjournal č.068

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Scanjournal č.068

Fotografické okénko do nedávné historie


68. Liberec 14. října 1998
Dnes volně navážeme na 65. díl Scanjournalu z Liberce. Po zastavení provozu na metrovém rozchodu do Horního Hanychova nastala několikadenní výluka, po které byl provoz obnoven již na normálním rozchodu do zastávky Kubelíkova, kde byl zřízen vratný trojúhelník. Trať o normálním rozchodu byla zřízena v úseku Viadukt – Kubelíkova prozatím jednokolejná (zřízena byla budoucí kolej z centra), s výhybnou v zastávce Vápenka. Konstrukce trati byla z panelů BKV a postupně probíhala dostavba druhé koleje. Nová linka Lidové Sady – Kubelíkova byla označena dlouhodobě neobsazeným číslem 2. Sice jsem toho dne byl v Liberci z čistě soukromých důvodů, ale naštěstí se našly dvě hodinky na pořízení nějakých fotografií, byť většinou jen v zastávkách.
Naše první zastavení bude v zastávce U Pekáren. Zatímco na levé straně snímku se soupravou vozů T3m #49+58 na lince 2 ve směru z centra je všechno v pořádku skoro jako v současném stavu, vpravo teprve začíná stavební ruch v místě nedávno zrušené úzkorozchodné provizorní trati.  | 14.10.1998 Na snímku ze stejného místa se soupravou T3m #57+52, směřující na lince 2 do centra je již provizornost prozatím jednokolejné nové trati zcela zřejmá. Naštěstí v roce 1998 byly ještě v plenkách předpisy ošetřující bezbariérovost a rozměry provizorních zastávek a tak mohlo být zřízeno provizorní panelové nástupiště pro směr do centra přímo na staveništi. | 14.10.1998 Výhybna Vápenka byla zřízena v místě dnešní zastávky ve směru do centra, jejíž podoba je již na snímku zřejmá. Vpravo vedle rozestavěné vozovky pro automobily je zřetelná dosud neodstraněná provizorní jednokolejná trať o rozchodu 1000 mm, která sloužila do 26. srpna 1998. Ve výhybně se vždy křižovalo, na snímku se potkaly soupravy T3SUCS #74+75 a #61+62. | 14.10.1998 Na bližším záběru soupravy vozů T3SUCS #74+75 ze zastávky Vápenka ve směru z centra je zřejmé kvalitní provedení dočasné zastávky, která byla zřízena z panelů na již dokončené budoucí vozovce. V celé délce úseku Viadukt – Kubelíkova byla Ještědská ulice staveništěm s provozem tramvají. | 14.10.1998 Zastávka Janův důl ve směru do centra byla zřízena pouze se sypaným nástupištěm v úrovni temena kolejnice. Cestující zde právě odbavuje na lince 2 souprava tramvají T3 #40+34 (ex. Praha 6148 + 6489). Zbytky provizorní úzkorozchodné trati jsou stále zřejmé zcela vlevo. | 14.10.1998
49+58 - 2
14.10.1998
57+52 - 2
14.10.1998
74+75 - 2
61+62 - 2
14.10.1998
74+75 - 2
61+62 - 2
14.10.1998
40+34 - 2
14.10.1998
V zastávce Janův důl ve směru z centra zastavila souprava vozů T3M.04 #80+68. V tomto místě byla komunikace tak úzká, že zde jednokolejné provizorium vedlo těsně vedle nově zřízené normálněrozchodné koleje.  | 14.10.1998 Souprava vozů T3m #61+62 přijíždí Ještědskou ulicí k zastávce Kubelíkova, která se na mnoho let stala pro tramvaje konečnou. Dělníci vlevo od tramvaje pracují na budoucí zastávce, naše tramvaj však cestující vyloží za rohem u Kubelíkovy ulice. Konec BKV panelů nasvědčuje, že se již blížíme k provizorní rozjezdové výhybce vratného trojúhelníku Kubelíkova. | 14.10.1998 Pohled na opačnou stranu již jasně ukazuje, co se na Kubelíkově od konce srpna 1998 odehrávalo. Tramvaje ve směru z centra odbočily vpravo do Kubelíkovy ulice, zpětným pohybem se opět vpravo vrátily do Ještědské a přímo jely zpět do centra. Tam se právě vydává souprava T3SUCS #72+73, vlevo vidíme část původní jednokolejné trati. | 14.10.1998 Zpětný pohyb soupravy vozů T3 #40+34 z výstupní zastávky umístěné vedle Kubelíkovy ulice do nástupní v Ještědské ulici na trojúhelníku Kubelíkova. | 14.10.1998 Souprava vozů T3 #40+34 stanicuje v nástupní zastávce trojúhelníku Kubelíkova. Ta byla vytvořena v boční poloze vedle ulice Ještědská. | 14.10.1998
80+68 - 2
14.10.1998
61+62 - 2
14.10.1998
72+73 - 2
14.10.1998
34+40 - 2
14.10.1998
40+34 - 2
14.10.1998
V roce 1998 ještě legislativa v České republice umožňovala přiblížit tramvajovou trať k obytnému domu, pokud to bylo nutné. Díky tomu mohli obyvatelé Dolního Hanychova jezdit do centra Liberce již po pouhých čtyřech dnech výluky tramvají z dočasné zastávky, umístěné před panelovým domem u zastávky Kubelíkova. Tramvaje zde na trojúhelníku končily až do roku 2001, na snímku je zachycena souprava T3m #49+58. | 14.10.1998 Ruku v ruce s modernizací tratí měl být v Liberci obnoven vozový park novými tramvajemi z produkce ČKD Dopravní systémy, tato později nerealizovaná akce však vinou situace výrobce nabírala zpoždění. Díky tomu se do Liberce jako dočasná náhrada dostal prototyp tramvaje RT6N1 #84 (ex. Praha #9051, ex. zkušební #0028), který v říjnu najížděl zkušební kilometry před zařazením do zkušebního provozu s cestujícími. Na snímku byl zachycen na zastávce Fügnerova. | 14.10.1998 Pozorný čtenář si jistě klade otázku, kam se poděly čtyři soupravy tramvají T2R, provozované ještě nedávno na úzkém rozchodu do Horního Hanychova. Tyto soupravy byly převedeny do služby na jablonecké trati, což zde bylo významným zpestřením. Souprava vozů T2R #26+27 na snímku vyčkává na křižování ve výhybně Zelené údolí. | 14.10.1998 O několik sekund později pořízený snímek dokladuje, že se souprava T2R #26+27 svého křižování v Zeleném údolí dočkala – od Jablonce přijela také souprava T2R, a to vozy #22+23. | 14.10.1998 Na lince 11 jezdily střídavě soupravy a sóla a tak mohla být stejného dne zachycena ve výhybně Jablonec, Plynárna sólo T3 #47 v nepříliš rozšířeném pokusném městském nátěru z poloviny 90. let. Výhybna na snímku je dnes kompletně přestavěná a nese název Brandl. | 14.10.1998
49+58 - 2
14.10.1998
84
14.10.1998
26+27 - 11
14.10.1998
23+22 - 11
26+27 - 11
14.10.1998
47 - 11
14.10.1998


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1730
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2020