Budapešť 2012 trolejbusy, autobusy a příměstské vlaky

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Budapešť 2012
trolejbusy, autobusy a příměstské vlaky


V trolejbusovém obratišti Erzsébet királyné útja, kde je ukončena linka 70 a jenž jen podchod pod železniční tratí dělí od konečné první linky metra Mexikói út a tramvajových linek 3 a 69 s trolejbusem Ikarus/Ganz 280.94 (Ikarus 280T) ev.č.207 z roku 1988 a zejména legendární sovětský stroj ZiU 682UV (ZiU9) ev.č.909 z roku 1979. | 12.7.2012
Trolejbus Ikarus 280T ev.č.207 z roku 1988 pochází ze série celkem 83 trolejbusů s karosérií kloubového Ikarusu a výzbrojí Ganz dodaných mezi lety 1987 a 1989. | 12.7.2012 Léta byly oporou budapešťské trolejbusové dopravy legendární sovětské vozy ZiU9 šířené v zemích RVHP všude tam, kam nemířily československé trolejbusy ze Škody Ostrov. Do Budapešti bylo mezi roky 1975-1982 dodáno 171 vozů tohoto typu. Stav vozu ev.č.909 není příliš reprezentativní. | 12.7.2012 Stav většiny sovětských trolejbusů ZiU9 byl, jak bychom to napsali neurážlivě, tristní... | 12.7.2012 Sovětský trolejbus ZiU9 ev.č.909 s viditelným podchodem pod železniční tratí ke konečné první linky metra Mexikói út a tramvajových linek 3 a 69. | 12.7.2012 V trolejbusovém obratišti Erzsébet királyné útja, kde je ukončena linka 70 manipuluje Solaris Trollino ev.č.602 z roku 2004. | 12.7.2012
Provoz první trolejbusové tratě byl v Budapešti zahájen 16. prosince 1933. Jednalo se o trať ve čtvrti Obuda, jejíž zánik přinesly události konce druhé světové války. Znovuzahájení provozu budapešťských trolejbusů bylo načasováno na počest 70. narozenin Josipa Vissarionoviče Stalina. Proto první provozovaná trolejbusová linka na nové trati, zprovozněná v roce 1949, obdržela číselné označení 70 a další trolejbusové linky na něj navázaly.

Výstavba trolejbusových tratí během 50. a 60. let 20. století dále pokračovala, změna však nastala na konci 60. let, kdy levná nafta měla odsoudit trolejbusy do zapomnění a bylo rozhodnuto o jejich likvidaci a náhradě autobusy. Jenže brzy začala cena ropy opět stoupat a ukázalo se, že likvidace trolejbusů není nejlepším rozhodnutím. Proto trolejbusy zůstaly součástí budapešťské hromadné dopravy, přestože jejich síť je umístěna pouze na levém břehu Dunaje (v Pešti). Do výstavby trolejbusové vozovny Kőbánya, nacházející se v jihovýchodní části trolejbusové sítě, v roce 1962 trolejbusy využívaly zázemí několika tramvajových vozoven.

Léta byly oporou trolejbusů v Budapešti sovětské vozy známé jako ZiU9 (správné tovární označení je ale ZiU 682UV) a kloubové trolejbusy Ikarus s výzbrojí GANZ 280.94 zvané též Ikarus 280T. Jejich nástupce se stal částečně nízkopodlažní Ikarus 435.81T (Ikarus 435T). V ulicích potkáme také jediný krátký trolejbus 411T, na jehož výrobu navázala v roce 2002 dodávka vozů, postavená na skříni Ikarusu 412, nesoucí označení Ikarus 412.81T. Nové nízkopodlažní trolejbusy Solaris Trollino 12B byly dodávány v letech 2004 – 2007. A konečně vozový park doplňují ojeté kloubové trolejbusy Gräf & Stift NGE152 z Německa postavené na skříni autobusu MAN.

Trolejbus Ikarus 280T ev.č.207 u obratiště Erzsébet királyné útja. | 12.7.2012
V zastávce Zichy Géza utca právě stanicuje trolejbus ZiU9 ev.č.920 z roku 1979. | 12.7.2012 V zastávce Zichy Géza utca právě odstanicoval trolejbus 280T ev.č.205 z roku 1987. | 12.7.2012
U zastávky Puskás Ferenc Stadion „odpočívá“ na lince 75 trolejbus Ikarus 280T ev.č.203 z roku 1986, který byl jako jeden z prototypů na rok zapůjčený na zkoušky do Moskvy. | 13.7.2012 U zastávky Puskás Ferenc Stadion „odpočívá“ na lince 75 trolejbus Ikarus 280T ev.č.203 z roku 1986, který byl jako jeden z prototypů na rok zapůjčený na zkoušky do Moskvy. | 13.7.2012
Poblíž zastávky Zichy Géza utca projíždí trolejbus ZiU9 ev.č.912 z roku 1979. | 12.7.2012 Odskočme si na chvilku k autobusům. Turistické jezdí po Budapešti buď v podobě historické.... | 12.7.2012
...nebo Ikarusí. | 12.7.2012
Jenže standardem jsou prostě klasické kloubové Ikarusy. Sice již trošku zmodernizované, ale Ikarusy. V Obratišti Örs vezér tere tak vidíme autobus Ikarus 280 ev.č.04-75 na lince 31. | 12.7.2012 Po kolejích tramvajové tratě uhání Ikarus 280 ev.č.04-81 na lince 7. | 12.7.2012 Autobus Ikarus 263 na lince 5. | 12.7.2012 Autobus Ikarus 280 ev.č.04-46 na lince 30A. | 12.7.2012 Nejnovějšími budapešťskými autobusy jsou klimatizovaná nízkopodlažní Volva. | 12.7.2012
Pokud dojde k přerušení tramvajové dopravy na delší dobu, vyráží do ulic náhradní autobusy označené číslem tramvajové linky a doplněné písmenem V, jak dokazuje Volvo vypravené na linku 14V, když si trojice tramvají T5C5 strhla dva pantografy. | 12.7.2012 Z popela probuzený výrobce autobusů Ikarus a automobilová skupina Rába vyvinuli společně novou rodinu městských a příměstských autobusů. Zatím jediný exemplář nízkopodlažního kloubového autobusu Ikarus V187 o délce 18,750m ev.č.MDD-721 jezdí ve zkušebním provozu zejména na lince 7. | 12.7.2012 Z popela probuzený výrobce autobusů Ikarus a automobilová skupina Rába vyvinuli společně novou rodinu městských a příměstských autobusů. Zatím jediný exemplář nízkopodlažního kloubového autobusu Ikarus V187 o délce 18,750m ev.č.MDD-721 jezdí ve zkušebním provozu zejména na lince 7. | 12.7.2012 Ale zpět ještě na chvilku k trolejbusům. | 13.7.2012 U zastávky Hungária körút na lince 77 zachycený trolejbus 280T ev.č.269 z roku 1989. | 13.7.2012
U zastávky Hungária körút na lince 77 zachycený částečně nízkopodlažní trolejbus Ikarus 435.81T (Ikarus 435T) ev.č.306 z roku 1995. | 13.7.2012
Zadní partie částečně nízkopodlažního trolejbusu Ikarus 435T ev.č.306 z roku 1995. | 13.7.2012 U zastávky Puskás Ferenc Stadion projíždí na lince 77 trolejbus Ikarus 280T ev.č.276 z roku 1989. | 13.7.2012 Obratiště Örs vezér tere, v němž jsou ukončeny trolejbusové linky 80, 81 a 82 s trolejbusem Ikarus 280T ev.č.274 z roku 1989. | 12.7.2012 Obratiště Örs vezér tere, v němž jsou ukončeny trolejbusové linky 80, 81 a 82 s trolejbusem Ikarus 280T ev.č.274 z roku 1989 a autobusem Ikarus 280 ev.č.04-75 na lince 31. | 12.7.2012 Typický označník trolejbusové zastávky. | 13.7.2012
Elektrická jednotka MXA s čelními motorovými vozy ev.č.915+916 vypravený na linku H8 vjíždí do konečné stanice Örs vezér tere u stejnojmenné stanice metra linky M2. | 12.7.2012
V okolí Budapešti jsou velmi rozšířené vlaky příměstské dopravy tzv. HÉV, jenž zdárně doplňují ostatní kolejové systémy ve městě. Jde o systém čtyř linek, jejichž provozovatelem jen budapešťský Dopravní podnik BKV. Tratě většinou začínají u stanic metra nebo tramvají v okrajových částech Budapešti a do centra vůbec nezajíždí.

Vozový park HÉV, tvoří třívozové elektrické jednotky vyráběné v někdejší NDR řady MX z roku 1971 (16 jednotek), případně inovované MXA z let 1975-1983 (75 jednotek), se dvěma čelními hnacími vozidly a středním vloženým vozem. Tyto jednotky jsou provozovány na tratích standardního rozchodu 1435 mm, trakční napětí pak činí 1000 V. Jednotky s maximální obsazeností 1711 cestujících jsou schopny vyvinout rychlost 70 km/h.

Elektrická jednotka MXA s čelními motorovými vozy ev.č.915+916 vypravený na linku H8 v konečné stanici Örs vezér tere u stejnojmenné stanice metra linky M2. | 12.7.2012 Elektrická jednotka MXA s čelními motorovými vozy ev.č.915+916 vypravený na linku H8 v konečné stanici Örs vezér tere u stejnojmenné stanice metra linky M2. | 12.7.2012 Výrobní štítek jednotky MXA s čelními motorovými vozy ev.č.915+916. | 12.7.2012 Interiér jednotky MXA. | 12.7.2012 Elektrická jednotka MXA s čelními motorovými vozy ev.č.916+915 vypravený na linku H8 v konečné stanici Örs vezér tere u stejnojmenné stanice metra linky M2. | 12.7.2012


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017