Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Noční provoz tramvají
nejen na Štědrý den a Silvestra


Neustálý rozvoj tramvajové dopravy a poptávka z řad cestujících přivedla již na počátku minulého století dopravce k myšlence na zavedení nočních tramvajových spojů.

Prvním krůčkem k tomu bylo zahájení tzv. zkušebního nočního provozu, kdy byl denní provoz prodloužen z 22:30 do půlnoci na linkách 1-7, 9 a 11 od 21. ledna 1911. Linky nočního provozu měly v tomto období interval 15 minut a platilo se zvýšené jízdné. Neuběhly ani 4 roky a již 26. července 1914 byla vyhlášena částečná mobilizace. O dva dny později vypukla I. světová válka a k 31. červenci došlo k vyhlášení všeobecné mobilizace znamenající zastavení tzv. nočního provozu, který byl omezen pouze do cca 22 hodin a zákazu jízdy divadelních i okružních vozů.

Souprava vozů T3 ev.č.6611+6610 vypravená na linku 57 vyčkává v centrální přestupní zastávce Lazarská na odjezd dle jízdního řádu. | 31.12.1995
Vůz T3 ev.č.6568 připravený během dne ve vozovně Motol k výjezdu na noční linku 58. | 28.6.1995
Souprava vozů T3M2-DVC ev.č.8063+8077 vypravená na linku 52 manipuluje v původní smyčce Hlubočepy v první den roku 2000. | 1.1.2000
Vůz T6A5 ev.č.8609 vypravený na linku 57 projíždí Vršovickou ulicí mezi křižovatkami Minská a Koh-i-noor. | 17.9.2000
Vozy T6A5 ev.č.8726 a ev.č.8725 vypravené na linku 54 se setkaly ve smyčce Hlubočepy. | 12.9.2002
Souprava vozů T3M ev.č.8100+8101 vypravená na linku 55 vyčkává v centrální přestupní zastávce Lazarská na odjezd dle jízdního řádu. | 31.12.1995
Vůz T3 ev.č.6918 vypravený na linku 54 vyčkává na centrálním přestupním bodě v zastávce Lazarská na čas odjezdu. | 4.4.2001
Souprava vozů T3M2-DVC ev.č.8063+8077 vypravená na linku 52 manipuluje ve smyčce Lehovec v první den roku 2000. | 1.1.2000
Vůz T3M2-DVC ev.č.8072 vypravený na linku 55 manipuluje v Minské ulici u zastávky Čechovo náměstí s autorem textu tohoto článku jako řidičem. | 17.9.2000
Vůz T6A5 ev.č.8726 vypravený na linku 58 vyčkává v dnes již zrušeném na přestupním bodě s linkou 51 v zastávce Želivského. | 4.4.2001
Od 15. listopadu 1917 byl značně omezen provoz tramvajových linek, bez provozu zůstalo devět koncových úseků tratí a na zbytku sítě byl ukončován provoz již ve 20 hodin. Důvodem omezení byly válečné hospodářské potíže a zejména nedostatek uhlí pro holešovickou elektrárnu dodávající energii převážné části kolejové sítě.

I po skončení I. Světové války v roce 1918 dochází k postupné obnově tramvajového provozu, pro nedostatek vozů je však stále k 17. červnu 1919 zkráceno v koncových úsecích 8 z tehdejších 14 linek, přičemž linka 1 dokonce oboustranně. Částečně bylo toto omezení odstraněno během podzimu, úplně pak v průběhu následujícího roku 1920. Současně byla ve večerních hodinách prodloužena doprava do obvyklých cca 22:30.

K obnovení a dokonce prodloužení nočního provozu až do cca 1h po půlnoci dochází 1. července 1921. V období mezi 22:30-1:00 bylo v provozu 12 linek (tedy všechny provozované s výjimkou 8, 12 a 25) v intervalech 15-20 s trasami shodnými s denními linkami, ale s vyšším jízdným. Tento časový rozsah provozu se udržel zhruba ve stejném rozsahu v celém meziválečném období.

Za druhé světové války dochází od 9. února 1942 k redukci večerního provozu. Poslední vlaky projížděly centrem okolo 23:30, čímž prakticky zanikl rozdíl mezi denními a tehdejšími nočními linkami, přesto zůstaly tarifně odděleny. Od 30. listopadu 1942 byl zaveden celonoční provoz na 6 nových linkách, označených písmeny A-F. Denní provoz byl zkrácen do 22:30, noční linky jezdily mezi 23:00 a 04:20 v intervalu 40 minut. Zastávka Hybernské nádraží (dnešní Masarykovo) se stala centrální přestupní zastávkou. Již poněkolikáté přerušily úsporné důvody noční provoz tramvají, tentokráte k 18. lednu 1945.

Pražské povstání a výstavba barikád, jejichž součástí se často stávaly i tramvajové vozy, zcela zastavily provoz tramvají v ulicích 5. května 1945. Ne však na dlouho - od 16. května 1945 byl provoz tramvají částečně obnoven, kdy byl po pražském povstání udržován provoz na 5 linkách do cca 21 hodin. Za úplné obnovení se dá považovat 17. prosinec 1945, kdy byl opět zaveden celonoční provoz tramvají na 8 linkách. Oproti válečnému stavu šlo o rozšíření rozsahu provozu denních linek, které byly rozděleny do 3 kategorií, 11 denních končilo provoz okolo 23 hodiny, 4 polonoční krátce po půlnoci a 8 celonočních bylo s nepřetržitým provozem. Trasy celonočních linek byly označené stejnými čísly jako denní linky, vedeny však byly v některých úsecích odlišně od denních, aby byl obsloužen co největší počet tratí i s nižším počtem linek. Celonočně tak byly mezi lety 1945 - 1974 v provozu linky 1, 5, 9, 11, 14, 17, 18, 19. Od roku 1958 se na lince 17 začínají objevovat vozy T1. Je s podivem, že až teprve 6 let po dodání prvních vozů.

Od 18. prosince 1962 začala v noci jezdit linka 2 ve složení soupravy motorový vůz + vlek, která však byla od 4. dubna 1966 zrušena a nahrazena linkou 22. Mezitím v roce 1963 opouští noční linku 5 dvounápravové vozy a linku 17 nedávno nasazené vozy T1, které nahrazují novotou zářící vozy T3. Od 5. října 1964 se na noční lince 19 začínají objevovat vozy 1xT3, v noci ze soboty na neděli soupravy 2xT3.

Až do roku 1965 jezdila v noci stejná sestava vlaku jako za dne. Výjimkou byly zmíněné linky 5 a 19, které jezdily v denním provozu v sestavě 2xT3, v nočním provozu byly v této sestavě vedeny jen v noci ze soboty na neděli, ostatní noci v sestavě 1xT3. Vypravování nočních vlaků na Štědrý den a Silvestra nebylo tehdy ještě nijak zvlášť řešeno.

Vůz KT8D5 ev.č.9042 vypravený na linku 52 stanicuje v zastávce Lazarská. | 1.1.2002
Vůz T3SUCS ev.č.7021 vypravený na linku 53 vjíždí do smyčky Březiněveská. | 28.5.2005
Vůz T3R.P ev.č.8235 vypravený na linku 56 stanicuje v zastávce Václavské náměstí. | 24.12.2005
Vůz T3R.PV ev.č.8163 vypravený na linku 54 projíždí Sokolovskou ulicí k zastávce Palmovka na Sokolovské ulici. | 26.9.2005
Vůz T3R.P ev.č.8220 zatažený po nočním výkonu na lince 54 ve vozovně Žižkov. | 4.7.2004
Vůz T6A5 ev.č.8666 vypravený na linku 58 manipuluje ve výstupní zastávce smyčky Černokostelecká. | 22.7.2006
Zajímavé provozní situace nastávají v letech 1966 - 1977. V tomto období dochází k souběhu starých motorových a vlečných vozů, s tehdy moderními a novotou zářícími vozy T3. Od listopadu 1966 jsou vypravovány vozy 1xT3 na noční 1, v noci ze soboty na neděli pak 2xT3. O Štědrém dni byly staré soupravy vypraveny na linky 9 a 14, nové pak bylo možné spatřit na linkách 1, 5, 11, 17, 18, 19 a 22 v sestavě 1xT3. V noci z 31. prosince 1966 na 1. ledna 1967 staré vlaky jezdily na linkách 9, 11, 14, 18, 22, soupravy 2xT3 byly vypraveny na linky 1, 5, 19 a konečně v sólech T3 byla vedena linka 17. Již 5. ledna 1967 jsou nasazovány T3 pravidelně na linku 18 a o pouhé 4 dny později není vypravena žádná stará souprava na noční linku 22, kdy ji nahrazují sólo T3 a o víkendu v noci ze soboty na neděli v sestavě 2xT3.

Na sklonku roku 1967 dochází 7. listopadu k vypravení 1xT3 na linku 11, o víkendu opět dvojice. O vánočních svátcích lze v noci z 24. na 25. prosince spatřit staré vlaky pouze na lince 14. Může za to výluka tramvajové trati mezi Kotlářkou a Motolem, umožňující nasazení vozů T3 i na linku 9, zkrácenou na Kotlářku, jejichž nasazení běžně znemožňovalo kusé ukončení tramvajové tratě na přejezdu v Motole, kam byla linka 9 vedena. Vozy T3 byly provozovány v sestavě 1xT3. Silvestrovská noc téhož roku byla obdobná - linka 14 ve starých vozech, ostatní oproti Štědrému dni v sestavě 2xT3.

Od 1.července 1968 do 1.listopadu 1968 jsou na noční pořadí linky 5 vypravovány vozy T1. Jedná se o jejich poslední nasazení v nočním provozu. Od 24. prosince 1968 opouští vozy staré stavby také poslední noční linky, které zůstávaly jejich výsadou - 9 a 14. Z důvodu již jednou zmíněného ukončení linky 9 na kolejovém přejezdu v Motole, jsou pořadí obsazená jednosměrnými vozy T3 zkrácena do vozovny Motol. U tohoto zkrácení se však zastavme. Objízdná kolej vozovny Motol nebyla ještě zřízena, a proto musely jednosměrné vozy obracet na vjezdovém trojúhelníku vozovny. Podmínky takového obracení zpřesňoval oběžník č.337 vydaný 20. prosince 1968 Dopravním podnikem. V textu se mimo jiné praví: "Všechny nové vozy budou ve směru od Hrdlořez končit ve stanici Vozovna Motol, kde po vystoupení cestujících obrátí na kolejovém trojúhelníku vozovny Motol a zacouvají do stanice pro směr do centra. Výjimka bude u poř. čísla 37 (všední den), 23 (sobota) a 19 (neděle), tj. u posledního nočního vozu linky č.9 (vozovna Žižkov), kde řidič po obrácení na kolejovém trojúhelníku u vozovny Motol ve 4,18 (tj. při poslední jízdě z Motola do Hrdlořez) zacouvá (po nepravé koleji) až do stanice Motol; při couvání nesmí být ve voze cestující a rychlost nesmí být větší než 10 km/h., u spřažených vozů pak přejde řidič na zadní vůz."

Za odklonem linky 14 v nočním provozu na trojúhelník Ryšánka pak stojí neupravené trolejové vedení tratě na Kačerov pro pantografový provoz. Trať se chystala na zrušení a do úprav se Dopravnímu podniku již nevyplatilo investovat. Aby byl zachován noční provoz na Kačerov, došlo k zřízení noční linky X14, provozované mezi Budějovickým náměstí a Kačerovem jedním obousměrným motorovým vozem. Linky 1 a 11 jezdily v sestavě 2xT3, linky 5, 9, 14, 17, 18, 19 a 22 zajišťoval sólo vůz T3. O Silvestrovské noci na 1. ledna 1969 se dočkaly dvojic kromě standardních linek 1 a 11 i linky 19 a 22. Linky 5, 9, 14, 17 a 18 jen jako 1xT3, které doplňuje starý sólo vůz na lince X14.

Vůz KT8D5 ev.č.9030 právě ve smyčce Podbaba změnil orientaci z denní linky 8 na noční linku 51 a za chvíli uskuteční přejezd do smyčky Divoká Šárka. | 1.1.2005
Vůz T3 ev.č.6841 vypravený na linku 55 vjíždí do smyčky Harfa. | 8.8.2005
Vůz T3 ev.č.6915 vypravený na linku 53 vyčkává v centrální přestupní zastávce Lazarská na čas odjezdu. | 2.7.2004
Vůz T3SUCS-DVC ev.č.7250 vypravený na linku 58 stanicuje v zastávce Vozovna Motol. | 4.2.2004
Vůz T6A5 ev.č.8709 vypravený na linku 58 stanicuje v zastávce Vozovna Motol. | 4.1.2004
Vůz T6A5 ev.č.8738 vypravený na linku 54 manipuluje před zatažení do domovské vozovny Žižkov na vnitřní koleji smyčky Sídliště Barrandov. | 10.6.2005
Od 1.září 1969 jsou o víkendové noci na lince 17 vypraveny 2xT3, noční vypravení v pracovních dnech zůstává stejné. Vánoční a Silvestrovský provoz v roce 1969 byl shodný co se týče vozového parku. Krom již loni provozované linky X14 ve starém obousměrném motorovém sólo voze, bylo vše vypraveno ve vozech T3. Jako obvykle 24. prosince v sestavě 1xT3, noc z 31. prosince na 1. ledna 1970 patří sestavě 2xT3 a X14 starý sólo vůz. Od 1. ledna 1970 bylo opět zavedeno noční jízdné platné v době 23:00 - 4:00 stanovené ve výši 3 Kčs oproti 1 Kčs ve dne. V témže roce dochází dosud k nevídané situaci, kdy po oba dva dny 24. i 31. prosince jsou vypraveny pouze vozy T3. Ve složení 1xT3 na linkách 5 a 18, u ostatních standardních v noci provozovaných linkách ve složení 2xT3.

O Štědrém dni roku 1971 vyjely do ulic na noční linky pouze vlaky 1xT3. O Silvestrovské noci jsou na linky 5, 18 a 22 nasazeny sóla, ostatní linky jezdí v soupravách 2xT3. Za omezením linky 5 stojí malá nosnost železničního nadjezdu na Zlíchově, kdy jeho havarijní stav neumožňoval jízdu dvojčat. U linky 18 je absence dvojic způsobena přítomností jednokolejné trati do Radlic, jejíž signalizace řízená trolejovými kontakty by si neporadila se dvěma pantografy dvojice T3 a tuto signalizaci by "rozházela". Proč jsou na lince 22 sóla?

V roce 1972 dochází 17.ledna ke změně vedení linky 14, která jezdí do Radlic a v noci jsou na ni vypraveny jen vozy 1xT3. Ke stejnému datu je zrušeno couvání žižkovských pořadí linky 9 do zastávky Motol.

Jak se jezdilo na 24. a 31. prosince 1972, 1975 a 1976 už těžko vypátráme, oběžníky se bohužel nezachovaly. Není to kde zjistit...

O Spartakiádě roku 1975 měly všechny noční linky (5, 9, 11, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 26) sestavu 2xT3 při zachovaném intervalu.

Rok 1973 se nesl ve znamení souprav 2xT3, které vyjely 24. i 31. prosince. Za zmínku stojí linka 14, kde přes den jezdily sólo T1, kdežto na noc vyjely vlaky ve složení 2xT3!

K 9. květnu 1974 dochází v souvislosti s otevřením prvního provozního úseku trasy C pražského metra v úseku Sokolovská - Kačerov ke změně linkového vedení a ve vypravování tramvají, jelikož v tento den dochází k ukončení provozu starých motorových a vlečných vozů. Celonoční provoz je uplatněn na linkách: 5, 9, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22 a 26. Po oba dny 24. a 31. prosince 1974 byly na linky 5, 9, 11, 17, 19, 20, 22 nasazeny vlaky ve složení 2xT3, linky 14, 16, 18, 26 jezdily v sólo T3, tzn. sóla byla na těch linkách, kde jezdila i přes den. Výjimku tvořila linka 16, kde přes den jezdily vlaky ve složení 2xT3.

O rok později dochází 4. dubna 1976 k rozšíření nočního provozu i na lince 20, kterou doplní 6. května téhož roku linka 11. Obě jsou provozovány v soupravách T3. Informace o nočním vypravení ve sváteční prosincové dny v roce 1976 se nepodařilo získat.

Vůz T3SUCS ev.č.7025 vypravený v první den provozu na linku 59 manipuluje ve smyčce Nádraží Hostivař. | 2.7.2004
Vůz T3SUCS ev.č.7224 zatažený po nočním výkonu na lince 58 ve vozovně Žižkov. | 4.7.2004
Vůz T3SUCS ev.č.7225 zatažený po nočním výkonu na lince 55 ve vozovně Žižkov. | 4.7.2004
Vůz T3SU ev.č.7009 vypravený na linku 55 manipuluje ve smyčce Harfa. | 15.7.2005
Případný výpadek noční tramvaje v nočním provozu nahrazuje záložní vlak vypravovaný vozovnou Motol, odstavený v Myslíkově ulici a na snímku obsazený vozem T3R.PV ev.č.8165. | 28.5.2005
Vůz T6A5 ev.č.8666 vypravený na linku 58 manipuluje ve smyčce Sídliště Řepy. | 22.7.2006
Štědrý den roku 1977 vyjely sóla pouze na linky 16 a 26 ostatní v noci provozované linky pak v sestavě 2xT3. Silvestrovská noc z 31. prosince 1977 na 1. ledna 1978 se nesla v jednotném vypravení dvojic T3. V roce 1978 dochází opět v souvislosti se zahájením provozu na prvním úseku trasy metra A mezi Leninovou a Náměstím Míru k 12. srpnu 1978 ke změně linkového vedení. Celonoční provoz je nově zaveden na linkách 2, 5, 6, 16, 19, 20, 22, 24 a 29. Po oba dva dny 24. a 31. prosince 1978 jsou na noční linky vypraveny dvojice T3, stejně jako v roce následujícím.

Z důvodu dohánění vozokilometrů byla noční vlaky vypravovány v sestavě 2xT3 v čase od 7. března 1980 do cca poloviny května 1980 - týkalo se stejných linek jako o následující Spartakiádě 1980.

O Spartakiádě roku 1980 měly všechny noční linky (2, 5, 6, 16, 19, 20, 22, 24 a 29) sestavu 2xT3 při zachovaném intervalu.

Další rozvoj metra přináší zavedení nočního provozu na linkách 3, 5, 9, 14, 19, 20, 22, 24 a 26 od 19. prosince 1980. Vánoční a novoroční vypravení se nese v provozu souprav 2xT3.

Od 7. března 1981 jsou na noční linku 3 trvale nasazeny dvojice T3. Netrvalo dlouho a již 31. srpna téhož roku jsou naopak všechny noční linky vypraveny ve dvojicích. Jedinou výjimkou zůstává linka 26, která je stále v sólech. Ale i ta je 24. a 31. prosince nahrazena dvojicemi.

K 1.září 1982 je zrušen noční provoz linky 19 výměnou za linku 11, vypravovanou též ve dvojicích. Vánoční a novoroční provoz je zajištěn ve dvojicích. Od 1. září následujícího roku jsou všechny noční vlaky trvale v sestavě 2xT3.

K zásadnímu přelomu dochází v roce 1985, kdy jsou 3. listopadu zavedeny noční linky 51-58 v sestavě 2xT3. Jelikož se jedná o nabídku dostatečné přepravní kapacity, není nutné na Štědrý den a Silvestr chystat speciální vypravení.

Vůz KT8D5 ev.č.9030 připravený ve vozovně Hloubětín k výjezdu na 5. pořadí linky 55. | 24.12.1999
Vůz KT8D5 ev.č.9030 vypravený na 5. pořadí linky 55 vyčkává v centrální přestupní zastávce Lazarská ve směru k Václavskému náměstí na odjezd dle jízdního řádu. | 24.12.1999
Vůz KT8D5 ev.č.9030 vypravený na 5. pořadí linky 55 vyčkává v centrální přestupní zastávce Lazarská ve směru od Václavského náměstí na odjezd dle jízdního řádu. | 24.12.1999
Vůz KT8D5 ev.č.9030 vypravený na 5. pořadí linky 55 vyčkává v zastávce Otakarova na opozdilé cestující. | 24.12.1999
Zajímavý experiment spustil Dopravní podnik k 23. listopadu 1990. Provoz denních linek byl ukončen již okolo 22:30 hodin s výjimkou linek 1 (z důvodu obsluhy tratě Palmovka - Ohrada, nepojížděné tehdy noční linkou) a 20 (pro zajištění obsluhy tratě do Podbaby a posílení tratě na Divokou Šárku). Noční linky vyjížděly na trať od zahájení provozu ve 22:30 v intervalu 15 minut, ovšem bez zajištění přestupu v centrální zastávce Lazarská. Mezi půlnocí a 0:30 přecházel provoz nočních linek na standardní 40-ti minutový interval, se zajištěným přestupem v Lazarské.
I přes zachování provozu dvou denních linek zůstala část tramvajové sítě při provozu nočních linek bez obsluhy. Proto byly zavedeny "posilující" polonoční linky 59 a 60, jejichž účelem bylo zajištění dopravy v části tras linek 7 a 11 a zajištění dopravy na Laurovou. Nejednalo se však o klasické noční linky, byly v provozu jen do zahájení plnohodnotného nočního provozu, tedy v období cca 22:00 - 0:30. Celý experiment neměl díky své složitosti dlouhé trvání a pro jeho neúspěšnost se již 26. března 1991 noční provoz vrátil do starých kolejí.

Od 8. července 1991 se vypravují na všechny noční linky sólo vozy T3, 24. a 31. prosince je vždy noční provoz posilován dvojicemi. Do roku 2002 byly na Štědrý den vypravovány dvojice, od roku 2003 již jen sóla. Vzhledem k úspoře vlakových souprav, řidičů a zejména posílení polonočního provozu, přejíždí v tyto dny některé denní vlaky v sestavě 2xT na noční linky, kde vykonají půlkolo a zatahují okolo 22:00. Na Silvestra jsou dvojice vypravovány standardně, výjimku tvoří rok 2000, kdy se z důvodu očekávání bujarých oslav nového tisíciletí přistoupilo k nočnímu provozu denních linek.
Po 15 letech tak poprvé nevyjely linky noční číselné řady 5x, ale ulice ovládly denní linky ve vypravení 2xT3, kromě linek 7, 14 a 19, na něž byla vypravena sóla.

O první provozní noci obnovené linky 59 se ve smyčce Nádraží Hostivař setkaly motolské vozy T3R.PV ev.č.8151 a T6A5 ev.č.8701. | 2.7.2004
Vůz T6A5 ev.č.8694 vypravený na linku 59 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Sídliště Řepy v povzdálí s vozem T6A5 ev.č.8616 vypraveným na linku 58. | 22.7.2006
Vůz T3R.PV ev.č.8160 po návratu z noční směny na lince 59 do domovské vozovny Motol. | 24.1.2005
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9081 se stal historicky prvním částečně nízkopodlažním vozem nasazeným na noční linku, na snímku stanicuje v zastávce Lazarská na lince 52. | 24.12.2006
Na základě výsledků přepravních průzkumů, které vykázaly zvyšující se poptávku po systému noční dopravy, jako důsledku společenských změn v průběhu devadesátých let, dochází k 1. září 2001 ke snížení intervalu všech nočních tramvajových linek ze 40 minut, na v současnosti platných 30 minut. Zároveň se změnou intervalů došlo také k několika dílčím změnám vedení linek.

V noci z 1. na 2. července 2004 je opět zavedena linka 59, tentokráte již jako plnohodnotná noční linka, vedená v trase Nádraží Hostivař - Lazarská - Sídliště Řepy, odlehčující dosud přetížené linky 57 a 58 v jejich koncových úsecích, čímž na této trase vzniká půlený interval 15 minut.

V průběhu následujících let dochází jen k drobným změnám v provozu nočních tramvají, souvisejících jen se zaváděním dalších typů vozů a případným posilováním kapacity o vybraných dnech. Noci z 31. prosince na 1. ledna jsou standardně obsazovány soupravami vozů 2xT3, 2xT6 a článkovými vozy KT8D5, které od roku 2006, respektive 2007 doplňují také vozy KT8D5.RN2P a Škoda 14T. Od 31. prosince 2008 jezdí o silvestrovské noci noční linky v intervalu 15 minut.

Štědrovečerní provoz je podstatně barvitější. V roce 2007 jsou celonoční vlaky vypraveny v sestavě 1xT s výjimkou linky 57, která je obsazena soupravami. V letech 2008 a 2009 je opět většina nočních linek vypravena v sestavě 1xT, výjimku tentokráte tvoří linky 57 a 58 obsazené soupravami, případně jejich ekvivalentem. Štědrý večer roku 2010 přináší rozšíření dvojic celonočních vlaků již i na linku 52, která doplní soupravové linky 57 a 58 z minulých let.

Další posílení nočních vlaků proběhlo během pražské Muzejní noci v letech 2010 a 2011, kdy se dvojice objevily na všech linkách a následně při koncertech Madonny a skupiny Kabát.

Poznámka k textu:
S příchodem vozů KT8D5 a T6A5 je možná vzájemná záměna sólo T3 za sólo T6 a 2xT3 za 2xT6A5, KT8D5, KT8D5.RN2P, Škoda 14T a 15T.

Text: František Zahnáš a redakce


ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017